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하곡 정제두의 생리론과 감통의 원리 : '양심통' 현상

Hagok Jeong Je Doo's Theory on Principle of Life and Response: 'Pang of Guilt' Phenomenon

초록/요약

Confucianism understands all things as sharing a single source of creation and thus views the world as an organism. The concept of ‘innate knowledge’ signifies the human’s will to enact the role of preserving the organic flow of the universe. Hagok Jeong Je Doo provided a novel translation of innate knowledge by establishing his own original theory on principle of life(生理論). The principle of life is literally a living principle that allows the innate knowledge to maintain its own brightness, and the innate knowledge, in turn, allows the manifestation of virtue and benevolence. Meanwhile, Jeong Je Doo describes ‘living and producing without stopping’(生生不息) - the way provision of life endlessly functions – and the principle of life which contains it as ‘divine (神的).’ The principle of life is the source of the universe and is the force of life that creates this world. This would suggest that the principle of life is the Heavenly principle, and that it holds transcendental and absolute value. The principle of life holds mysterious force of life beyond that of biological forces. It is the bright mental function and spontaneous energy that can sympathize with other creations. Jeong Je Doo’s innate knowledge signifies a living innate knowledge which has real senses and is the root and basis for connecting with feelings of the other. Such a connection with the others includes a sympathetic response(感應) to other beings and feeling their pain as one’s own. ‘Pang of Guilt’ refers to one’s inner experience of pounding heart or throbbing pain as one witnesses or commits unfair/unjust action. ‘Pang of guilt’ is a kind of stings of conscience and it is experienced as real, stabbing pain. When a human with divine innate knowledge fails to accord oneself to the great nurturing principle of the universe, and when one violates the great principle of all creations one’s innate knowledge is designed in such a way to feel the pang of guilt. This‘pang of guilt’ transcends philosophical and cognitive dimension and becomes a kind of religious experience in which humans attempt to follow the transcendental truth.

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초록/요약

유교는 만물을 생성의 근원을 같이 하는 일체로 보고 세계를 하나의 유기체로 이해한다. 유교의 ‘양지’ 개념은 우주의 유기체적 흐름을 보존하기 위한 인간의 역할을 결정짓는 인간 마음을 뜻한다. 하곡 정제두는 독창적인 양지론 개념을 제창하며 양지에 대한 새로운 해석을 제시한다. 그의 양지 개념에서 생리론(生理論)은 인간이 모든 생명 있는 것들을 어떻게 다루어야 하는지 그 당위성와 방안을 제시한다. 생리는 살아있는 이치로서 양지가 본체의 밝음을 갖게 하고, 양지가 근본되는 덕이자 인을 펼치게 한다. 한편, 정제두는 생(生)의 섭리가 쉬지 않고 이어지는 생생불식(生生不息) 원리와 이를 담은 생리를 신적(神的)으로 묘사했다. 생리는 우주자연의 근원이며 이 세계를 창조하는 생명력이다. 이는 양지가 천리이며, 천리와 같이 초월적이고 절대적인 가치를 지닌다는 것을 뜻한다. 생리는 생물학적 생명활동을 넘어서서 신묘한 생명력을 가지고 있다. 생리는 인간이 만물과 감응할 수 있는 영명한 정신작용이자 능동적 생력이다. 정제두의 양지는 실제적인 감각을 지닌 생생한 양지로서 모든 생명체와 감통할 수 있는 근원이자, 감통의 뿌리가 된다. 만물에 감통[감응]하는 것이란, 다른 사물에 대한 감응(感應)으로서 남의 고통을 내 감각과 같이 느끼고 공감하는 작용을 포함한다. 부당한 행위를 보거나 저질렀을 때, 양지가 가렵고 아픔을 아는 것을 ‘양심통(良心痛)'이라고 이름한다. ‘양심통’이란 일종의 양심의 가책으로서 그것이 실제적인 통증으로 느껴지는 것이다.
천지의 큰 원리인 ‘낳고 화육하는 원리’를 영험한 양지를 가진 인간이 이행하지 못했을 때에, 만물일체의 대원리를 훼손하였을 때, 양지가 양심통을 느낀다. ‘양심통’ 현상은 철학적·인지적 차원을 넘어서서 초월적이 진리를 따르고자 하는 인간의 종교적 체험이라 볼 수 있다.

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