『천예록』에 나타난 공포 정서의 서사성 연구
A study for narrativity of horror sentiment in 『Chunyerok』
- 주제(키워드) 천예록 , 임방 , 서사성 , 공포 , 정서 , 해석불가능성 , 해결불가능성 , 해석적 긴장감 , 서사 해석 놀이 , 유희성 , : Chunyerok , Im Bang , Narrativity , Horror , Sentiment , Uninterpretability , Unresolvability , Interpretative tension , Narrative interpretation game , Enjoyment.
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 송효섭
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 국어국문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000064092
- UCI I804:11029-000000064092
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 연구는 『천예록(天倪錄)』의 수용자가 해석하는 텍스트의 서사성(narrativity)이 ‘공포’의 정서(sentiment)를 중심으로 구성되는 양상을 분석하였다. 또한 이 분석을 바탕으로 공포 정서가 가지는 서사 수용적 가치를 지적하며, 서사의 향유가 이루어지는 방법에 대해서 논한다. 『천예록』에 대한 기존 논의는 주로 편집자(임방)가 사유하는 기이함에 대한 인식을 바탕으로 이루어졌는데, 대부분의 야담작품에 담긴 조선 시대의 유교 이데올로기를 추적하는 것을 지향했다. 『천예록』에 대한 사회·문화적 접근방법은 텍스트에 반영된 당대 수용자들의 인식과 야담의 문학적 위치를 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 그러나 『천예록』의 가치는 현대 수용자들의 인식에서도 찾을 수 있으며, 이 지점은 야담텍스트가 가진 서사성을 풍부하게 탐구할 수 있는 하나의 방법이 된다. 『천예록』은 사건부와 논평부라는 상이한 성격의 텍스트로 이루어져있다. 이 연구에서 집중적으로 분석하는 부분은 낯선 사건이 서술된 사건부를 평가하는 논평부이다. 논평부에서 서술자는 사건부의 서사성을 자유로이 주목하는 것으로써 낯섦에 대한 반응과 해석을 분명하게 표현한다. 즉 논평부는 사건부의 해석 상황과 이를 해석하는 임방의 정서가 나타나 있다. 마찬가지로, 『천예록』의 독자는 사건부의 서사를 읽고 인식한 낯섦의 충격을 해석하며, 이때 발생하는 해석적 긴장감을 통해 이야기 읽기를 즐기게 된다. 이 긴장감을 능동적으로 통제하는 것으로, 수용자는 비일상의 상황으로부터 느끼게 되는 공포 정서를 서사 해석하는 과정에서 유희적으로 유지할 수 있다. 정서는 특수하거나 개별적인 감성이 아니라 맥락을 근거로 수용자가 판단하게 되는 사고체계이다. 정서는 비판적으로 성찰하고 조작하는 것이 가능하며 소통·공유 가능하다. 일관된 정서의 형성은 서사의 일반적인 특징 중 하나이며, 따라서 수용자가 어떤 서사를 읽는 경우, 그들은 중심적인 정서를 지지하게 된다. 이러한 가정에 근거하여, 이 연구는 수용자들이 텍스트의 맥락을 고려하여 특정 정서를 도출한다는 것에 특히 주목한다. 심도 있는 분석을 위해, 2장 에서는 공포를 비일상의 충격에서 발단하는 해석불가능성과 해결불가능성이라는 기준을 가진 정서로서 정의했다. 해석불가능성은 상황에 대한 분석을 멈추게 한다. 종국에 이르러 상황의 판단이 불가해지는 경우, 판단 주체는 비일상이라는 문제적 상황에 대한 해결을 시도할 수 없게 된다. 해석조차 불가한 상황에서 ‘해결불가능성’에 마주한 수용자는 무력감을 느끼게 된다. 요약하자면, 공포 정서는 일상생활이나 습관에 위반되는 ‘해석불가능성’과 ‘해결불가능성’을 동시에 포함하는 무력한 해석태도임을 도출할 수 있다. 서사 읽기 과정에서 수용자들이 공포를 느끼면서 직면하게 되는 해석적 긴장감은, 일상에 내재된 모순을 지적하고, 습관의 파괴를 마주보게 하는 기능을 가진다. 3장에서는 사건부와 논평부의 상호적 관계를 분석하여, 작자가 인식하는 공포 정서의 양상을 논했다. 첫 번째로, 논평부의 해석자는 사건부에서 발견된 일상의 균열을 익숙한 낯섦으로 선언한다. 관습적인 비일상은 해석적 긴장감을 은폐시킨다. 이 경우 공포의 형식은 유지되나 그것의 기능은 상실되었다고 볼 수 있다. 둘째, 사건부의 낯섦을 해체하여 해당 서사로부터 연계되는 공포 정서를 이완시키는 논평부의 해석도 존재한다. 해석자가 사건부를 믿을 수 없는 이야기로 해석하며 오류를 지적하는 순간, 해당 이야기에서 잔류하던 공포 정서나 미지에 대한 판단 보류 역시 사라지게 된다. 이때 공포 정서는 이완되고 모호함이 사라진 서사성은 해석자의 입장에서 논할 가치가 없는 이야기로 직조된다. 세 번째로, 사건부에서 발견되는 서사성에 대하여 판단을 보류하는 태도를 보이는 경우도 있다. 해석적 긴장감이 유지되는 이 과정은 해석자가 지속적으로 공포 정서를 갖고 해당 서사에 긴장감을 유지하고 있는 것을 나타낸다. 사건부-논평부의 분석을 토대로, 4장에서는 『천예록』의 독자가 능동적으로 낯섦을 해석하고 일관적인 정서를 지지할 수 있음을 밝혔다. 습득한 서사성을 바탕으로 주된 정서를 조직하는 과정에서 독자는 하나의 구심점을 만들어나간다. 독자는 이 구심점을 기준으로 사건부에서 존재하는 서사성을 누락시키거나, 축소시키기도 하며, 때로는 확대하고 주목하기도 한다. 논평부를 통해서 유추할 수 있는 독자의 서사 읽기는, 마치 이야기를 이루는 암묵적인 규칙 안에서 벌어지는 서사 해석 놀이와도 같다. 마치 놀이처럼, 독자는 서사를 읽는 과정에서 어떤 회복이나 생산을 추구할 필요가 없다. 이러한 생산성의 부재는 서사가 해석자에게 주는 유희성과 향유의 측면을 부각시킨다. 그 결과, 독자들은 공포 정서를 중심으로 서사를 수용하는 과정을 즐기며 해당 텍스트를 해석할 수 있게 된다. 결론적으로, 본고는 『천예록』 서사의 비일상을 수용하는 논평부를 바탕으로 독자가 시도할 수 있는 풍부한 서사 해석 가능성을 탐구했으며, 이 과정에서 구성되는 공포 정서의 특징을 고찰하였다. 또한 서사성을 배열하여 일관된 정서를 조직하는 독자의 능동적인 해석 과정을 지적하고, 이를 통해 독자들이 서사를 정서적으로 향유하는 측면을 조명하였다.
more초록/요약
This study analyzed the narrative structuralizing of 『Chunyerok』 interpreted by the readers, which is composed of their horror (sentiment). Based on the analysis, the study points out the value of horror sentiment with the narrative acceptance and discusses how the readers enjoy the narrative. Former studies were mainly based on the recognition of the editor of 『Chunyerok』, whose name is Im Bang, about uncommonness; the former works seek to the uncommonness from the viewpoints of Confucian ideology of the Joseon Dynasty in most Yadam literatures. The socio-cultural approach to 『Chunyerok』 was significant in that it figured out the perception of the narratees reflected in the text and the literary position of Yadam in the late Joseon Dynasty. However, the value of 『Chunyero k』 can also be found in the recognition of modern narratees (readers), and this point is a tool for exploring the richness of the narrative in Yadam text. 『Chunyerok』, is composed of two different kinds of texts, which are part of the events (Sageon-bu) and the commentary (Nonpyeong-bu). This study analyzed intensively the commentary section that evaluated the events described uncommonness. In the commentary section, the narrator (editor) clearly expressed his evaluation of the strangeness by paying attention to the narrativity of the events. In other words, the commentary shows the situation of interpretation and Im Bang’s emotion who interprets the events. Likewise, the readers of 『Chunyerok』 recognize the narrative of the events and interprets the shock of unfamiliarity, and enjoys the reading through the interpretive tension. By actively controlling this tension, the readers can keep playfulness in the process of narrative interpretation of horror sentiment felt from the unusual situation. Sentiment is not a special or individual emotion, but the thinking system that the reader judges based on the context. It can be critically reflected, manipulated, communicated and shared. Formulating a consistent sentiment is one of the common features of narrative; therefore, if the readers recognize certain narratives, they support the major sentiment. In this study, based on these assumptions, it is specially noted that readers consider the context of the text to interpret in deriving certain sentiment. For an in-depth analysis, Chapter 2 defines horror as a sentiment with the criteria ii of uninterpretability and unresolvability that arises from the impact of an abnormal event. The uninterpretability let people halt judgment of the situation. If the judgment becomes impossible, people give up solving the problematic situation of abnormality. When the interpretation is impossible, the readers who face the 'unresolvability' feel helpless. In summary, the horror sentiment can be defined as a helpless attitude that includes both 'uninterpretability' and 'unresolvability' due to deviation from normal life and habits. Interpretative tension that people encounters in the process of reading the narrative with feeling of horror has the function of pointing out the contradictions in normal life and facing the destruction of customs. In Chapter 3, it analyzed the interrelationships between the events and the commentary and discussed the aspects of the horror sentiment that the editor perceived. First, the interpreter declares some cracks of normal life found in the events section as a familiar-uncommonness. The habitual abnormality conceals interpretative tension. In this case, the form of horror is maintained, but the function of that is lost. Second, there is other interpretation to relax the horror sentiment which is linked from the narrative by breaking strangeness from the events. When the interpreter illustrates the events as an unbelievable story and points out it as an error, the horror sentiment or the suspicions remained in the story also be disappeared. At this time, the horror sentiment is relaxed, and the narrativity that has lost its ambiguity is woven as a story that is not worth of discussion. Third, there are cases where the interpreter postpones a judgment on the narrativity found in the events. The process of holding analytical tension indicates that the interpreter is constantly having the horror sentiment and maintaining tension in the narrative. Based on the analysis of the events―the commentary, chapter 4 shows that the reader of 『Chunyerok』 can actively interpret the unfamiliarity and support the major sentiment. In the process of organizing the consistent sentiment based on the narrativity, the reader creates a core sentiment. The reader may omit or confine the narrativity existing in the events based on the sentiment, and sometimes expand and/or focus on it. The narrative reading, which can be inferred through the commentary part, is like narrative interpretation game in an implicit rule that makes up a story. Like a game, the reader does not have to pursue any recovery or production in the reading process. The deficiency of productivity illuminates the aspects of amusement and enjoyment that the narrative makes for the interpreter. As a result, readers are able to enjoy the process of accepting narratives in horror sentiment. In conclusion, this paper reports various possibilities of narrative interpretation that can be tried by the reader based on the commentary which accepts abnormality of 『Chunyerok』, and examines the characteristics of the horror sentiment in the process of interpreting. It also points out the process of the active interpretation of the reader who organizes the consistent feelings by arranging the narrativity; therefore, it illuminates the aspect of the narrative being emotionally enjoyed by the reader.
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