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방송 산업 내 페이퍼 포맷(Paper Format) 비즈니스 유효성 연구 : 이스라엘과 한국의 성공사례 비교분석을 통해

A Study on Effectiveness of Paper Format Business in TV Industry : Comparing Successful Cases of Israel with Korea

초록/요약

1990년 후반부터 본격화된 포맷 산업은 전 세계적으로 꾸준한 성장세이고, 한국의 포맷 수출도 지난 몇 년간 높은 성장세를 보여왔다. 하지만 OTT의 등장과 같은 미디어 환경 변화로 플랫폼에 대한 접근성이 무한하게 확장되면서 콘텐츠 확보가 플랫폼의 성패를 결정하는 형태로 되어가고 있다. 이러한 콘텐츠 중심의 시장 개편은 국제 포맷 산업에도 변화를 야기할 것으로 예견되며, 그 어느 때보다 창의적인 포맷을 빠르고 유연하게 기획하고 판매하는 방향으로 변해갈 것으로 추측된다. 국내에서도 이러한 움직임이 감지되고 있으며 한한령으로 중국 시장이 막혀버린 지금, 수출 시장 다변화가 선택이 아닌 필수가 되고 있다. 본 연구는 이러한 문제점에 대해 페이퍼 포맷을 핵심 주제로 삼아 이를 활용한 비즈니스의 유효성을 입증하고, 국내 산업 환경에서도 적용이 가능할지에 대해서 알아보고자 사례연구과 심층인터뷰를 통해 연구를 진행했다. 보다 유의미한 결과를 도출해내기 위해 한국과 산업적 환경이 비슷하지만 포맷 산업에서는 경쟁우위에 있는 이스라엘을 비교대상으로 설정했고, 자원기반이론과 신제도주의를 이론적 기반으로 삼아 결과에 대한 신뢰도를 높였다. 결과는 크게 페이퍼 포맷 비즈니스의 유효성을 입증하고, 이것이 대두된 원인을 밝혀 실행의 근거로 삼고, 국내 방송 산업 실정에서도 실효적인 비즈니스 형태인지를 고찰하는 형태로 도출되도록 논리 구조를 짰다. 우선 페이퍼 포맷 비즈니스의 유효성 입증의 경우, 이를 위해 자원기반이론의 토대 아래 전문가 심층인터뷰 응답 내용과 이론을 결부시켰다. 그 결과 페이퍼 포맷 비즈니스가 아직 비중은 낮은 편이나 점차 중요도가 높아지는 분야이고, 구성 요소들의 양적‧질적 충족이 전제된다면 유효성이 있다는 결론이 도출되었다. 최근 페이퍼 포맷 비즈니스가 대두되고 있는 원인에 대해서는 신제도주의 이론을 바탕으로 국내 방송 산업 환경과 결부시켜 분석했고, 비교 대상인 이스라엘도 같은 범주로 분석해 이러한 흐름이 일반론적인 성격을 띠고 있음을 입증하고자 했다. 그 결과 양국 모두 자국 방송 산업 환경에 의해 새로운 포맷 비즈니스 니즈가 발생했으며, 경로진화의 결과로 페이퍼 포맷이 시도해봄직한 비즈니스 형태라는 결론이 도출되었다. 이러한 연구결과들을 종합해 국내 실정에 적용한 페이퍼 포맷 비즈니스는 국내 제작사, 방송사 모두에게 유효한 형태이며, 글로벌 포맷 개발에도 기여할 것이라는 결과가 나왔다. 그리고 이스라엘의 성공요인 4가지를 바탕으로 한국의 성공을 위한 접목방안도 어느 정도 확인할 수 있었으며, 미디어 환경 변화에 따른 향후 페이퍼 포맷 비즈니스의 전망도 조망해볼 수 있었다.

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초록/요약

Since the late 1990s, TV format industry has been steadily growing all over the world, and Korea's export of formats has been growing very well in the past few years. However, as media environment changes, such as the advent of OTT, expand access to the platform indefinitely, securing content is becoming a form of determining the success or failure of the platform. This content-centric market reorganization is expected to bring changes to the international format industry, and is more likely to change the way creative formats are developed and sold quickly and flexibly than ever. Such movements are also being felt in Korea, and the diversification of the export market is becoming essential, not an option, at a time when the Chinese market has been blocked by the Korean Peninsula. This research was conducted through a case study and in-depth interview to find out whether business using paper format can be applied to domestic industrial environments by using it as the core subject. To produce more meaningful results, Israel has been picked as a comparative target because its industrial environment is similar to Korea, but it is ahead of Korea in the format industry. And resource-based theory and neo-institutionalism help to increase confidence as a theoretical basis. The result flow is to prove the effectiveness of the paper format business, find out a reason the paper format business has come up for next step, and consider its business model can be effective in the domestic broadcasting industry. First of all, when validating the paper format business, it combined the expert in-depth interview responses and theories under the basis of resource-based theory. As a result, it was concluded that the paper format business is an area where importance is still low but increasingly important, and that it is valid if quantity and quality of components is assumed. The reason for the recent rise in paper format business was related to the domestic broadcasting industry environment based on neo-institutional theory, and Israel, which is compared, also analyzed in the same category to prove that such a trend has general theoretical characteristics. As a result, both countries concluded that new format business needs have appeared by their broadcasting industry environment, and that paper format would be a viable business form as a result of path evolution. The paper format business, which was applied to domestic situations by combining these research results, is valid for both domestic productions and broadcasters, and will contribute to the development of global formats, according to the results. Based on the four success factors from Israel’s successful paper format business cases, we were able to see some of the solutions for Korea's success and also see the prospects of paper format business as the media environment changed.

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