검색 상세

인도네시아 고전기 슈리비자야(Śrivijaya)의 청동4비관음보살상 연구 : 자카르타국립박물관 소장 청동4비관음상을 중심으로

A Study on Bronze Four-armed Avalokiteśvara statues of Śrivijaya in the Classical Period, Indonesia -Focusing on a bronze Four-armed Avalokiteśvara statue at The National Museum of Jakarta, Indonesia-

초록/요약

본 논문은 인도네시아 자카르타국립박물관에 소장된 4비관음상을 중심으로 고전기 슈리비자야에서 조성된 청동4비관음보살상의 도상적 연원과 양식, 조성 배경 등을 이해하는 것을 목표로 하였다. 자카르타국립박물관 소장의 4비관음상은 양식적으로 우수한 사례에 속할 뿐 아니라, 대좌에 명문이 남아있는 고전기 슈리비자야의 유일한 관음보살상이다. 명문에서는 이 조각의 존명을 “로카나타”라고 칭하고 있는데, 이 명칭은 인도에서 밀교의 사상적 발전이 이루어지는 과정에서 힌두교의 도상들이 불교 판테온의 관음보살과 융합되면서 생겨나게 된 것이다. 세계 혹은 우주를 뜻하는 로카(Loka)와 수호자를 뜻하는 나타(nātha)의 합성어인 로카나타는 대비심으로 중생을 구제하는 관음보살을 지칭하는 이명으로 사용되기 시작하였다. 힌두 도상과의 융합이 이루어지면서 로카나타, 즉 관음보살은 여러 개의 얼굴과 팔을 가진 다면다비의 모습으로 조성되기 시작한다. 4비관음은 포스트 굽타 시대부터 상으로 조성되기 시작하며 그 사례는 서인도 마하라슈트라주에 위치한 석굴 사원군에서 확인할 수 있다. 서인도 석굴 사원군에 조성된 4비관음상은 시무외여원인의 수인에 염주, 연꽃, 정병을 지물로 들고 있으며, 특별한 장신구 없이 어깨에 영양 가죽을 두르고, 머리를 높게 올려 묶은 수행자의 모습으로 조성되었다. 이와 같은 도상은 8세기 동인도를 중심으로 세력을 형성한 팔라 왕조 대까지 이어진다. 팔라 왕조는 밀교를 대대적으로 후원하여 비하르의 날란다와 비크라마쉴라, 벵골, 오릿사를 중심으로 밀교의 사상적 발전뿐만 아니라 다양한 밀교신상들이 조성되는데 일조하였다. 팔라 시대에는 특히 다비관음상들이 다량 조성되며 4비관음은 그 중에서도 가장 많은 수를 차지하고 있다. 팔라 시대에는 조각 생산지마다 지역성이 강해 양식이 다양하게 나타난다는 특징이 있다. 또한 밀교의 사상적 발전과 함께 4비관음도 점차 존격이 구체화되면서 서인도 석굴사원군에서 보이는 지물 구성이 아닌 견삭이나 삼지창과 같은 추가적인 지물들이 나타나기 시작한다. 특히 비하르의 날란다와 보드가야를 중심으로 조성된 4비관음상에서는 경권이 지물로 추가되기 시작하였다. 경권은 본래 부처의 지혜를 상징하는 문수보살의 주요 지물로 알려져있다. 본 논문에서는 4비관음의 지물로 경권이 표현되기 시작한 것을 밀교의 발전 과정에서 추가된 관음보살의 새로운 상징적 역할에서 비롯된 것으로 보았다. 팔라 시대에는 반야에 대한 시각화 작업이 강조되었는데, 이는 문수보살과 반야바라밀에 대한 신앙이 발전한 것과 관련이 있는 것으로 보인다. 밀교적 맥락에서 관음보살은 부처의 자비심과 함께 중생에게 보리심을 증득하게 하여 반야를 성취할 수 있도록 하는 역할이 추가되었다. 따라서 다비관음보살의 지물로서 경권이 추가된 것으로 보이며, 경권은 슈리비자야의 4비관음상에서 고정적인 지물로 항상 표현되었다. 슈리비자야는 7세기 이후부터 비하르 지역의 날란다 사원과의 관계가 두드러진다. 날란다는 당시 불교학의 중심지로 기능하고 있었으므로 슈리비자야 출신 승려들이 날란다 사원에서 다양한 불교 사상들을 수학한 것으로 보인다. 뿐만 아니라 날란다 출신의 저명한 학승들이 슈리비자야에 체류하며 가르침을 전수하기도 하고, 슈리비자야 출신 학승이 인도에서 슈리비자야로 건너온 승려들을 가르치기도 하였다. 이와 같은 교류 양상은 구법승 의정이 남긴 기록을 통해 살펴볼 수 있으며, 날란다에서 출토된 동판을 통해서도 슈리비자야와 해당 지역, 그리고 팔라 왕조 간의 특별한 관계에 대해 살펴볼 수 있다. 슈리비자야에서 4비관음상이 조성되기 시작한 것은 8세기 말부터이며, 9~10세기에 걸쳐 집중적으로 조성되었다. 슈리비자야의 4비관음상은 제국을 구성하는 주요 소국들이 위치한 태국 남부, 말레이 반도, 수마트라에서 고루 출토되었다. 조금씩 차이는 있지만, 여원인에 염주, 경권, 연꽃(혹은 정병)을 들고 있는 구성이 보편적이다. 슈리비자야의 4비관음상은 지역적인 특성이 강해 양식적인 통일성이 부족한 것처럼 보이지만, 시대에 따라 내부적으로 공유하고 있는 도상들이 있었던 것으로 보인다. 태국 남부의 나콘 시 탐마랏과 수마트라의 팔렘방에서 조성된 9세기 초로 비정되는 4비관음상들은 원거리에도 불구하고 도티 위에 호랑이 가죽을 걸치고 있으며, 장신구를 최소화한 수행자의 특성을 공유하고 있다. 그러나 나콘 시 탐마랏의 4비관음상은 지리적 근접성으로 드바라바티 양식에서 비롯된 얼굴형과 체형 등의 특징을 보이나, 팔렘방의 4비관음상은 굽타 시대 미술에 대한 모방이 엿보인다는 차이점을 보인다. 9세기 중엽 이후부터는 대륙부와 도서부 동남아를 중심으로 중부 자바의 샤일랜드라의 세력이 확대되면서 중부 자바를 중심으로 발전된 양식들이 슈리비자야에 유입되기 시작하였다. 샤일랜드라의 조각은 남인도에서 연원한 양식의 영향력과 함께 9세기 이후 팔라 양식의 유입으로 보살의 신체를 장엄하는 화려한 장신구와 장식끈 등을 함께 표현하는 것이 특징이다. 차이야와 송클라에서 출토된 슈리비자야의 4비관음상에서는 이와 같이 여러 가지 장신구와 장식끈이 추가로 표현되어 이전 시기에 비해 좀 더 화려한 느낌을 준다. 11세기에는 촐라 왕조의 말레이 반도 진출로 인해 촐라 양식의 영향력이 동남아시아에서 확대되기 시작한다. 자카르타국립박물관의 4비관음상은 촐라 양식의 유입을 대표하는 사례이다. 그러나 슈리비자야의 4비관음상은 전적으로 촐라의 양식을 따르기보다 현지에서 선호된 얼굴 표현을 그대로 유지하면서 균형잡힌 체형과 비율을 통해 양식적 변화를 주었다. 이처럼 슈리비자야의 4비관음상은 외부로부터의 새로운 양식과 표현들의 유입될 수밖에 없는 지리적 환경 속에서 조성되었다. 게다가 여러 소국들로 구성된 슈리비자야의 4비관음상들은 각지에서 발달한 양식을 견지하는 경향을 보이기 때문에 양식의 통일성이나 시대적인 변화를 포착하는 것은 매우 제한적이다. 그럼에도 슈리비자야 4비관음상에서 보이는 지역성과 다양성은 제국으로서 슈리비자야의 특성에서 기인한 것이며, 시대에 따라 외부의 영향와 내부적 교류를 통해 유사한 양식적 변화를 보인다.

more

초록/요약

The main aim of this thesis is to understand iconographic origin, style, religious context of Śrivijaya’s bronze four-armed Avalokiteśvara statues which were formed in the Classical Period at Indonesia. It is remarkable that the bronze four-armed Avalokiteśvara sculpture, a collection of the national museum of Jakarta, is the only case that have an inscription, such as the date, reason of production, and master’s name, among Śrivijaya’s bronze sculptures, produced in the Classical Period. The inscription also refers to the identity of this statue as “Lokanātha”. The name, Lokanātha, means the savior of the universe. “Loka”means the world or the universe and “nātha”means a protector or savior in Sanskrit. It is an another name, suggesting Avalokiteśvara, a popular deity of Mahayana Buddhist Pantheon. It seems that Most related Scholars achieved a consensus that the name would have been derived from the development process of Esoteric Buddhism in India. Absorbing Hindu iconography, Lokanātha, that is Avalokiteśvara, statues gradually got to be produced as numerous-faced and multi-armed forms. The oldest date of making Four-armed Avalokiteśvara sculptures would be traced to Post-Gupta Period(the 6~8th centuries). In some cave temples, placed in the State of Maharashtra, Western India, a few Four-armed Avalokiteśvara sculptures could be founded. At this time, the attributes of the Avalokiteśvara were composed of rosary, lotus, water bottle(Kamandalu), and the bodhisattva’s mudra was represented as both varada-mudra and abhaya-mudra. In addition, Deer skin was draped up on the Avalokiteśvara’s left shoulder, and he had a Jaṭāmukuṭa, a high-risen matted hairstyle as if an ascetic. This iconographic features of four-armed Avalokiteśvara extended to early Pala period(the 8th centuries). Pala kings largely supported and followed Esoteric Buddhism. So, during this period, Esoteric Buddhism greatly flourished around Nalanda and Vikramaśīla temple in Bihar, furthermore spreading out Bengal and Orissa. Therefore, many four-armed Avalokiteśvara statues were produced in these regions. In the point of style, Pala sculptures tend to be variously designed depending on local workshops. With more advance of Esoteric Buddhism, Identity of four-armed Avalokiteśvara was more complicated and diversified. Thus, additional attributes, such as pāśa(noose) or trident, got be represented. In particular, Four-armed Avalokiteśvara sculptures, put out from Nalanda and Bodh gaya in Bihar, began to represent pustaka(scripture) as a new attribute. Pustaka have been known as one of the main attributes of Mañjuśrī Bodhisattva, who stands for Buddha’s wisdom. However, since Pala dynasty, Prajñā, as a perfect wisdom, got visualized in Buddhist Sculptures. It might have been concerned with the development of independent belief on Mañjuśrī and Prajñāpāramitā. In the context of Esoteric Buddhism, the role of Avalokiteśvara that had signified a great compassion of Buddha would have been added to help all living beings realize buddhahood, and achieve Prajñā. Thus, four-armed Avalokiteśvara sculpture, holding a Pustaka, gradually began to be produced with Bihar as the center. Following this stream, Pustaka was represented as one of four-armed Avalokiteśvara’s static attributes in Śrivijaya. According to chinese Buddhist pilgrim, Yijing(義淨)’s record, Monks from Śrivijaya, since the 7th centuries, did pilgrimage sacred places of Buddhism in India. Some stayed in Nalanda temple, for learning numerous Buddhist thoughts under a learned monk. Conversely, A few Buddhist masters from India came to Śrivijaya in order to initiate a propound knowledge of Esoteric Buddhism. In addition, a copper plate, which was unearthed in Nalanda temple, shows close relationship with Śrivijaya and Pala dynasty. In Śrivijaya, Four-armed Avalokiteśvara sculptures began to be produced from the late 8th centuries to the early 11th centuries. They were evenly excavated throughout the domain of Śrivijaya, such as southern Thailand, Malay peninsula, and Sumatra. Although there is a little iconographic difference, Four-armed Avalokiteśvara statues of Śrivijaya were generally complied with attributes composition as follow: Rosary, Pustaka, Lotus(or sometimes Kamandalu) and Varada mudra. Even Stylistic feature of Four-armed Avalokiteśvara statues, produced in Śrivijaya, lacked unity though, it assumes that there would be shared inconography between small states during the same period. Despite long distance, Four-armed Avalokiteśvara statues, produced in both regions, Nakhon Si Thammarat and Palembang during the early 9th centuries, show similar iconographic features, like tiger skin on the dhoti and a few ornaments. Overall Body Balance of Sculptures from two regions was also unnatural. However, in stylistic aspect, the statues, excavated in Southern Thailand, tend to have a likeness to Dvaravati sculptures, whereas the statue of Palembang, Southern Sumatra, to model Sarnath-style on facial contour. After the mid 9th centuries, Śailendra which founded a dynasty in Central Java, Indonesia, extended its power into Malay peninsula and the mainland of Southeast Asia. Consequently, Central Java Art, so-called Śailendra art, had partly an influence on stylistic changes of Śrivijaya’s four-armed Avalokiteśvara sculptures. The stylistic origin of Śailendra Sculptures have been examined to be derived from South Indian Art. However, after the 9th centuries, Śailendra Art was also affected by Pala art, like as Śrivijaya. So, Śailendra Sculptures gave a more delicate impression than those of Śrivijaya. However, the body form and facial outline of Śailendra was still unbalanced as same as those of Śrivijaya. From the 11th centuries, Chola dynasty pushed to the front of Malay peninsula. Chola wielded direct control on some parts of Malay peninsula. In consequence, Style of Chola art got permeated into Śrivijaya. For example, the body, face, limbs of Sculptures elongated, balanced, and decorative ornaments was more added. The Four-armed Avalokiteśvara statue, collected in national museum of Jakarta is the representative case, demonstrating this stylistic changes, occurred in this period. Like this, Four-armed Avalokiteśvara sculpture of Śrivijaya was formed under dynamic external influence. Besides, It was very limited to form a stylistic unity and to grasp successive changes among regions, because Śrivijaya was composed of small states where they settled around trade ports. Diverse style and locality, shown in four-armed Avalokiteśvara statues could be attributed to the intrinsic character of Śrivijaya art. Nevertheless, this thesis is to investigate internal exchange and periodic change of Śrivijaya art, focusing on four-armed Avalokiteśvara statues.

more