The Longitudinal Analysis of the Cultural Values Reflected in Thai and Korean Magazine Advertising 2007 vs 2017
- 주제(키워드) cultural values , cultural dimensions , Thai magazine advertisements , Korean magazine advertisements , 문화가치관 , 문화차원 , 태국잡지광고 , 한국잡지광고
- 발행기관 Sogang University
- 지도교수 KIM SOO-YEON
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000064021
- UCI I804:11029-000000064021
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
According to Hofstede (1980, 2001) and Hall (1976), South Korea and Thailand share similarities in cultural dimensions and cultural context as they are both Asian countries. In spite of the countries in same region, we believe that there must be some significant differences between them. Thus, this study aims to investigate the different cultural values manifested in South Korean and Thai advertisements in 2007 and 2017. The content analysis of magazine advertisements of South Korea and Thailand were conducted, using 44 coding items on a total of 1311 samples from both countries. The results show that majority of the coding items are significantly different for both countries, regardless of years. However, there are evidences that the cultural values of both countries are growing more alike in 2017. Nevertheless, the findings also indicated some paradoxical finding. Thus, we supposed that only cultural dimensions and cultural context are not comprehensive enough to capture the analysis of cultures. Given the reason that culture is dynamic and is changing over time.
more초록/요약
Hofstede와 Hall문화 관련 이론에 따르면 한국과 태국은 모두 아시아 국가이기 때문에 유사한 동양권에 소속되어 있지만, 양국의 문화는 차이점이 있다. 본 연구는 2007년과 2017년 한국과 태국의 잡지광고를 대상으로 광고에 반영된 문화적 가치를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 총 1311건의 광고를 내용분석을 진행하였다. 분석 결과에 따르면, 연도에 관계없이 양국의 문화 차이점은 큰 것으로 나타났다. 각 국의 잡지광고에 반영된 문화 가치는 각자 특성을 갖고 있지만, 공통점도 존재한다. 특히, 2017년의 경우는 양국의 문화적 차이가 점차 줄어들고 있다는 사실이 관찰되었다. 모든 문화는 역동적이고 끊임없이 변화한다. 따라서 기존 Hofstede와 Hall의 문화적 이론 분석 틀로는 맞지 않는 결과가 나올 수도 있다는 것이 본 논문의 주요 주장이다.
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