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초등학교 5학년 영어교과서 말하기 활동 분석 : An Analysis of Speaking Activities in 5th Grade English Textbooks

초록/요약

본 논문은 초등학교 5학년 영어 교과서에 나타난 말하기 활동을 분석하기 위해 개정 교육과정에 따른 5학년 검정교과서 3종에서 다루어진 말하기 활동을 분석하였다. 각 활동들은 언어 소재, 말하기 활동 유형, 활동 참여자 구성의 3가지 기준에 따라 분석하였으며 각각의 기준에 따른 활동들이 교과서에 나타난 빈도를 분석하였다. 또한 말하기 활동에 대한 인식과 선호도를 연구하기 위해 현재 초등학교 5학년에 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 5학년 영어교과서 말하기 활동은 어떤 소재로 구성되어 있는가? 둘째, 초등학교 5학년 영어교과서 말하기 활동에는 어떤 유형들이 있는가? 셋째, 초등학교 5학년 영어교과서 말하기 활동에서 참여자 구성은 어떻게 이루어지는가? 넷째, 초등학교 5학년 학생들의 영어 교과서 말하기 활동에 대한 인식은 어떠한가? 이와 같은 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 먼저, 교과서의 말하기 활동 분석 결과에서 세 교과서 모두 대체로 학생들의 수준에 맞는 친숙한 언어 소재를 다양하게 다루고 있다는 걸 알 수 있다. 특히 초등학교 5학년이라는 시기를 고려하여 주로 개인 생활과 주변 일상에 대한 소재가 많이 나타났다. 말하기 활동 유형은 정확성과 유창성을 중심으로 나누어 분석하였는데 세 교과서 중 한 교과서를 제외하고는 모두 정확성 중심 활동이 높은 비율을 차지했다. 이는 EFL 환경인 우리나라에서 기본적인 의사소통능력을 습득하기 위해서는 기초적인 문형을 먼저 익혀야 하기 때문으로 생각된다. 다음으로 활동 참여자 구성에서는 대체로 구성 방법이 활동이 의도하는 목적에 맞게 나타났다. 즉, 정확성 중심의 문형 연습에서는 교사 중심의 전체 활동으로 수업하였으며 조금 더 자율적 연습인 유의적 문형 연습에서는 학생들이 서로 상호작용을 할 수 있도록 짝이나 모둠 활동으로 수업하였다. 게임이나 역할극 같은 유창성 중심의 활동은 대부분이 짝이나 모둠활동으로 진행되었다. 마지막으로 설문조사에서는 교과서 네 가지 언어 기능 활동 중 가장 흥미있는 활동과 중요한 활동으로 말하기 활동이 꼽혔다. 이를 통해 말하기 활동에 대한 학생들의 인식이 대체로 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 말하기 활동 중에서 학생들은 게임이나 역할극과 같은 활동에 높은 선호도를 보였다. 이 연구를 통해서 초등학교 영어 교과서 말하기 활동은 학생들이 일상생활과 주변에서 접하는 언어 소재를 고르게 포함하여 학생들이 영어 사용에 부담이 없도록 하려는 것을 알 수 있었다. 또한 참여자 구성 방법에서는 활동의 목적에 어울리게 제시되어 학생들의 기초 표현 학습과 학생들 서로의 상호작용을 돕고 있음을 알 수 있었다. 그러나 활동 유형에서 유창성 활동이 정확성 활동에 비해 낮은 비중을 보이는 것은 아쉬운 점이다. 설문조사에서도 나타난 바와 같이 학생들은 말하기 활동에 흥미가 높으며 영어에서 말하기가 중요하다는 것 또한 인식하고 있다. 따라서 교과서 활동이 학생들의 영어 발화를 도울 수 있도록 다양하고 풍부한 유창성 활동을 고안한다면 교과서가 의사소통기능의 향상을 돕는 훌륭한 디딤돌이 될 것이다.

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초록/요약

The purpose of this study is to analyze English activities in a 5th grade English textbook by a revised national curriculum. To examine this aim, three authorized books were analyzed. Three standards were used, which include task materials, type of the task, and type of the participation. In addition, a survey was conducted using 5th grade students at the elementary school level. This was done to investigate the awareness and preference related to English speaking activities. The mainly questions addressed in the research are: speaking activities in a 5th grade English textbook and the result of this research are as follows: First, What are the task materials in the 5th grade English textbook? Second, What kind of learning styles are there in the 5th English textbook? Third, how are the participation matters showing in the 5th grade English textbook? Fourth, what do student think about the awareness and preference related to English speaking activities in the 5th grade English textbook? The results were as follows: First, task materials in textbooks were distributed diversely and equally with a small difference and importance. Personal daily life was mainly suggested because of the 5th grade student’s developmental period. Furthermore, frequency in each activity is focused on accuracy and fluency, but three different textbooks were mainly focused on speaking accuracy. This was done for the students to practice basic communicative competence with regulation, and there’s a limit to learn English as a Foreign Language (EFL) from the English textbook in South Korea. Undoubtedly, the participation matters were presented properly with the intend of each activity. Accuracy activity such as pattern practice was mostly conducted through the entire activity. A pair or group activity was used in a meaningful pattern practice which is giving more autonomy to students. Fluency activity such as playing games or role-play suggests a pair and group activity. This can support students to speak English naturally and reduce anxiety of learning English by interacting with their classmates. Lastly, many of the students answered that the speaking activity was the most interesting and important activity among 4 language skills in textbook. It implies that students have positive awareness of speaking activity. Also, students mostly preferred playing games, role-play or group activities to learn English naturally. The findings showed that the textbooks try to reduce the students' burden of speaking English by introducing familiar topic in activity. Thus, participation matters were suggested to activity's purpose and it helps students to learn basic expression and interact each other. However, It is regrettable that fluency activity has lower ratio compared to accuracy activity. As shown in the survey results, students have high interest in speaking activity and believe that speaking activity is important in learning English. Therefore, if the curriculum makes an effort to devise various activities giving them more chance to speak, English textbook could be a stepping stone for students to improve communication skills.

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