검색 상세

‘한 학기 한 권 읽기’ 독서활동에 나타난 고등학생의 읽기 태도 양상 연구

A Study on the Patterns of High School Students' Reading Attitude in the Reading Activities of "A Book A Semester"

초록/요약

본 연구는 진로 설계가 삶의 문제로 가까이 다가와 있는 특성화고등학교 여학생들을 대상으로 '한 학기 한 권 읽기' 진로 독서 프로그램을 운영하여 읽기 태도에 대한 전반적인 양상을 파악하고 교육적 의의를 발견하는데 목적이 있다. 연구 목적 수행을 위해 Ⅱ장에서는 읽기 태도에 대한 이론적 배경을 살펴보았다. 읽기 동기는 ‘읽기’라는 행위를 불러일으키고 읽기를 지속하게 하는 출발점이고, 읽기 태도는 읽기 동기를 통해 형성된 일관적인 심리적 경향성이라는 것을 확인했다. Ⅲ장에서는 읽기 동기를 내재적, 외재적 요인으로 나누어 살펴보았다. 연구 참여 학습자에게서 성적, 순응, 인정, 경쟁의 모습이 관찰 될 때 외재적 동기 요소로 보았다. 교사에게 긍정적인 평가를 받고자 하는 욕망, 타인의 기대에 부합하기 위해 글을 읽고자 하는 의도, 타인에게 뛰어난 독자라는 것을 인정받고 싶은 욕망, 경쟁 학습자와 차별되는 생활기록부 내용 성취에 관한 욕망이 관찰된 경우다. 호기심, 몰입하는 모습이 관찰되면 내재적 요소로 보았다. 주제나 내용이 자신의 흥미를 자극했을 때 생기는 호기심, 온전히 글을 읽는 즐거움과 관련된 몰입이 발견된 경우다. 읽기 태도는 인지적, 정의적, 행동적 영역으로 나누어 살펴보았다. 읽기에 대한 좋고 싫은 느낌과 감정이 나타나면 정의적 요소로 보았다. 읽기 자체, 읽기 능력, 타인의 읽기에 대한 생각과 관련된 인식 및 신념이 드러나면 인지적 요소로 보았다. 과거의 읽기 행동을 통해 가까운 미래의 읽기 행동 가능성을 예측할 수 있을 때 행동적 요인으로 보았다. 읽기를 중단하는 요소가 발생할 때 마다 적절한 처방을 내리기 위해 학습자의 책 읽기에 방해가 된 요소 또한 함께 살펴보았다. Ⅴ장에서는 Ⅲ의 관찰 내용을 바탕으로 특성화고등학교 학생의 읽기 활동에서 관찰된 읽기 동기와 태도 요소를 통해 읽기 태도 교육의 필요성과 가능성을 제시했다. 본 연구를 통해 평생의 직업과 관련하여 자신의 진로에 대해 진지하게 고민해야 하는 기로에 서 있는 특성화고등학교 학생들이 ‘읽기’를 통해 직업 세계를 간접 경험하고 주어진 상황에서 핵심적인 문제를 찾아 스스로 해결 방안을 모색해 문제를 해결할 수 있도록 하기 위해서는 읽기교육이 본질(지식)’, ‘원리(기능)’와 같은 인지적 영역과 더불어 ‘태도’라는 정의적 영역도 중요하게 다뤄야 한다는 것을 확인하였다. 읽을 수는 있지만 읽지 않는다면 읽기 교육의 목표를 효과적으로 달성할 수가 없다. 따라서 읽기가 자발적으로 끊임없이 이루어질 수 있도록 ‘읽고 싶어서’, ‘읽어야 해서’와 같은 정의적 영역의 읽기 태도에 관한 본 연구는 읽기 교육에 있어 중요한 의미를 지닌다고 할 수 있다.

more

초록/요약

This study set out to run a career reading program called "A Book A Semester" with a group of girls at a specialized high school who had career design close to them as a life issue and discover its educational significance by examining the overall patterns of their reading attitude. For these purposes, Chapter II covered the theoretical background of reading attitude. While reading motivation was the starting point to have an individual engage in the act of reading" and continue it, reading attitude was consistent psychological tendency formed by reading motivation. Chapter III examined reading motivation into intrinsic and extrinsic factors. Extrinsic motivation factors were found when the participants were observed in the aspects of grades, adjustment, recognition, and competition. The factors were found when they were observed to have desire for receiving positive evaluations from their teachers, intention for reading to meet others' expectations for them, desire for being recognized as excellent readers by others, and desire for making differentiating achievements from their competitors to be recorded in their transcripts. Intrinsic motivation elements were found when their curiosity and immersion were observed. That is, the elements were found when they showed curiosity for topics or content that stimulated their interest and immersed themselves in the pleasure of reading a text fully. Reading attitude was examined in the cognitive, affective, and behavioral domains. The feelings and emotions of liking or disliking reading were regarded as affective elements. Cognitive elements were found in their perceptions and beliefs of reading itself, reading abilities, and ideas about others' reading. Behavioral elements were found when their reading behavior in the past contributed to the prediction of reading behavior possibilities in a near future. In addition, the elements to disturb their reading were also examined to provide proper prescriptions for each element to stop reading. Based on the observations in Chapter III, Chapter V raised a need and possibility for education on reading attitude based on the reading motivation and attitude elements observed in the reading activities of students at a specialized high school. The findings demonstrate that reading education should place importance on the affective domain of "attitude" along with the cognitive domain of "essence(knowledge" and "principles(functions)" so that students at a specialized high school can have second-hand experiences with the world of occupation and find core issues in a given situation and search for solutions for themselves through "reading" at a crossroad of serious contemplation over their career with regard to their lifelong occupation. The goals of reading education will be not fulfilled effectively if students do not read despite their ability to read. The present study holds important significance in reading education as it covered reading attitude in the affective domain including "I want to read" and "I have to read" so that students will keep reading on their own will.

more