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예비체육교사의 진로장벽과 진로결정수준 관계 연구

The Study on The Relationship between the Career Barrier and Career Decision Level of Preliminary Physical Education Teachers

초록/요약

본 연구는 예비체육교사들의 진로장벽과 진로결정수준과의 관계를 조사 분석하여 체육교사 선발시험을 준비하고 있는 예비체육교사들의 시험 준비과정에 도움을 줄 수 있는 기초적인 자료를 제공함과 동시에 예비체육교사들의 체육교사 임용선발 시험 준비 과정 속에서 보다 합리적인 개인 및 진로 정체성과 미래의 체육교사가 되어 있을 나의 모습을 희망하며 반성적인 성찰과 숙고를 함에 있어서 도움이 되고자 한다. 또한, 진로장벽이 높은 예비체육교사들에대한 이해를 도모하고자 하며, 예비체육교사들의 제도적 차원의 지원을 위한 구체적인 도움의 자료를 제공하는데 그 중점을 두고 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서 사용한 조사 대상은 체육교사 선발시험을 준비하는 예비체육교사들이며, 서울지역의 3개의 대학원, 4개의 대학교, 노량진에 소재한 학원 2곳을 선정하였고, 총 236명을 대상으로 설문을 실시하였다. 표본추출 절차는 편의표본추출법으로 진행하였으며, 수집된 자료 중 응답이 누락되거나 불성실하게 응답하였다고 판단한 8부를 제외한 총 228부의 자료가 최종 분석에 사용되었다. 본 연구에서 사용된 설문지의 진로장벽 척도는 김경수(2010)가 개발한 체육전공자 진로장벽검사 설문지를 토대로 전문가 집단과 상의 및 검토를 통하여 본 연구의 목적에 맞게 수정・보완 하여 번안한 것을 조사 도구로 사용하였으며, 하위 척도로는 정보부족 6문항, 다중역할 갈등 6문항, 대인관계의 어려움 6문항, 중요한 타인과의 갈등 4문항, 전문적 소양 부족 5문항, 사회인식 문제 4문항, 경제적 어려움 3문항, 주위의 기대 2문항, 흥미・적성 부족 2문항으로 구성되었다. 진로결정수준에 관한 척도로는 고향자(1992)가 Osopow, Carney, Winer, Yanico와 Koschir(1976)이 개발한 진로미결정검사를 우리문화에 맞게 번안한 설문지를 사용 하였으며, 전문가 집단과 상의 및 검토를 통하여 본 연구의 목적에 맞게 수정・보완 하여 조사도구로 사용했으며, 점수가 높을수록 진로에 대한 결정정도가 높은 수준을 의미하도록 점수를 지수화 하였다. 수집된 설문지를 기반으로, SPSS 23.0 Version프로그램을 이용하여 분석하였고, 본 연구를 위해 사용된 통계방법은 빈도분석, 독립 t검정, 일원변량분석, 중다회귀분석, 상관관계분석이며, Scheffe`s test를 통해서 사후검증을 실 시하였다. 위와 같은 방법으로 연구를 진행한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 예비체육교사들의 인구통계학적 특성(성별, 공부 방법, 학교 계열, 시험 경험, 월평균 수입, 엘리트선수 출신 여부, 실기 수준, 연령)에 따라 진로장벽이 전반적으로 차이가 나는 것으로 나타났다. 성별, 공부 방법, 시험 경험, 엘리트선수 출신 여부, 실기 수준, 연령에 대해서는 유의한 차이가 나타났고, 학교 계열, 월평균수입에 대해서는 진로장벽에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 예비체육교사들의 인구통계학적 특성(성별, 공부 방법, 학교 계열, 시험 경험, 월평균 수입, 엘리트선수 출신 여부, 실기 수준, 연령)은 진로결정수준에 전반적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성별, 공부 방법, 시험 경험, 실기 수준, 연령에서는 진로결정수준에 유의한 차이가 나타났지만, 학교계열, 월평균수입, 엘리트선수 출신 여부에서는 진로결정수준이 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 예비체육교사들의 진로장벽과 진로결정수준의 상관관계를 분석한 결과 진로장벽의 하위요인별 정보부족, 다중역할 갈등, 대인관계의 어려움, 중요한 타인과의 갈등, 전문적 소양 부족, 사회인식 문제, 경제적 어려움, 주위의 기대, 흥미・적성 부족과 통계적으로 유의한 부적(-) 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, 예비체육교사들에게 있어 진로장벽은 체육교사라는 진로를 향해 준비를 하는 과정에 있어 영향력 있는 변인임을 알수 있다.

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초록/요약

The purpose of this study is to provide a fundamental resource which would be of great service to people who are preparing for the physical education teacher certificate examination by analyzing the relationship between barriers of their career and career decision level. This resource would also be helpful for my rational choice and career identity in becoming a physical education teacher. In other words, the resource is going to be used for introspection and being a better instructor. Moreover, this paper is trying to promote a social understanding that people who are preparing for the physical education teacher certificate examination have high career barriers. The focus is on providing concrete materials for an institutional support for people who are preparing the physical education teacher certificate examination. To accomplish the purpose of this study, the subjects are people who are preparing for the physical education teacher certificate examination. Subjects are from three graduate schools, four universities in Seoul, and two private institutions in Noryangjin and 236 people in total. The sampling procedure had been conducted by convenience sampling method and 228 questionnaires excluding 8 questionnaires which were not answered properly were used as final analysis material. Based on the career barrier inventory questionnaire for physical education major that Kim Kyoung Soo(2010) had developed, we revised the questionnaire to meet the purpose through discussion and review with a group of experts and used it as a research tool. Lower measures consist of six questions in information shortage, six questions in multiple role conflict, six questions in difficulty of human relations, four questions in conflicts with significant others, five questions in professional knowledge shortage, four questions in social awareness problem, three questions in economic difficulty, two questions in people’s expectations, and two questions in lack of interest and aptitude. For a measure of the career determination level, we used a revised questionnaire adapted for our culture which had been made by Go Hyang Ja(1992). The revised questionnaire is originally from the career indecision test developed by Osopow, Carney, Winer, Yanico, and Koschir(1976). We also revised the questionnaire to meet the purpose through discussion and review with a group of experts and used it as a research tool. Through this test, we can see that the higher the score, the higher the decision power of the career. Based on the questionnaires, SPSS 23.0 Version program was used for investigating the data. The statistic evaluation methods for this study are frequency analysis, t-test, one-way analysis of variance, multiple regression analysis, correlation analysis. Post verification was conducted through Scheffe’s test. According to the investigation, the following result is yielded. First, demographic factors of people who are preparing the physical education teacher certificate examination (sex, a way of studying, type of school, a test experience, average monthly individual income, elite athlete's background, practical skill level, and age) have an influence on barriers of their career. Sex, a way of studying, a test experience, elite athlete's background, practical skill level, and age significantly affected the outcome, but type of school and average monthly individual income did not have much effect on barriers. Second, people who are preparing the physical education teacher certificate examination demographic factors (sex, a way of studying, type of school, a test experience, average monthly individual income, elite athlete's background, practical skill level, and age) have also an influence on the career decision level. Sex, a way of studying, a test experience, practical skill level, and age significantly affected the outcome, but type of school, average monthly individual income, and elite athlete's background did not have much effect on the decision level. Third, when we look into the relationship between career barrier and career decision level, there is negative correlation between lower measures (information shortage, multiple role conflict, difficulty of human relations, conflicts with significant others, professional knowledge shortage, social awareness problem, economic difficulty, people’s expectations, and lack of interest and aptitude) and career decision level. Based on the above findings, the career barrier is an influential variable for people who are preparing the physical education teacher certificate examination in the process of preparing for the career of physical education teacher.

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