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인권교육 수업 전환학습 경험에 대한 사례연구 : S대 교육대학원 평생교육전공 '인권과 교육' 수업을 중심으로

초록/요약

국제사회에서 인권에 대한 관심이 높아지면서 자연스럽게 인권교육에 대한 논의와 증진을 위한 노력이 계속되고 있다. 우리나라 역시 인권교육의 강화를 위한 노력으로 교육의 확대가 이루어지고 있으며, 이러한 흐름에 따라 인권교육에 관한 연구도 점차 늘어나고 있다. 그런데 인권교육을 통한 변화에 관련된 선행연구를 분석한 결과, 대부분이 통계적 분석을 활용하여 수치상의 변화로 이를 검증하는 양적 연구로 접근하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 인권교육을 통해 의식, 태도 등에서 나타나는 변화를 특정 척도 또는 설문 문항 등에 의해 제한적으로 살펴보는 것은 한계가 있을 수 있다고 보고 이를 보다 폭넓고 심도 있게 살펴보고자 하였다. 이를 위해 인권교육 수업 전환학습경험에 대한 사례연구를 수행하였고, 다음 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, ‘인권과 교육’ 수업의 주요 내용과 활동은 무엇인가?, 둘째, ‘인권과 교육’ 수업에서 전환학습은 어떠한 과정으로 이루어지는가? 셋째, ‘인권과 교육’ 수업이 학습자들의 삶에 어떠한 변화를 가져왔는가? 사례연구의 방법을 사용한 본 연구에서는 S대 교육대학원의 ‘인권과 교육’ 수업 분석을 위한 문헌조사와, 이 수업에 참여한 평생교육전공 재학생 및 졸업생 9명을 대상으로 심층면담 혹은 전화인터뷰를 실시하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘인권과 교육’ 수업은 인권에 관한 일반적인 내용을 중심으로 가정, 학교, 사회 안에서의 인권, 학교인권교육 등 인권 일반을 다루는 수업이며, 교육대학원에서 이루어지고 있다는 점에서 독특하고 특별한 사례라고 할 수 있다. 둘째, ‘인권과 교육’ 수업에 참여한 연구 참여자들은 기존에 인권에 무관심하고 무지했던 것을 깨닫고 배웠으며, 과거 자신들의 일부 경험이 인권 문제임을 인식하고 문제제기를 할 수 있게 되었다. 또한 자기반성의 계기가 되어 개인이 가진 경험 등을 통해 비판적으로 성찰하고, 다른 학습자들과 함께 공유하고 담론하는 상호협력의 과정을 통해 전환학습을 경험하였다. 셋째, ‘인권과 교육’ 수업에서 전환학습의 결과로, 연구 참여자들은 인권의식에 대한 반성적 실천을 삶의 다양한 분야에서, 다양한 모습으로 보여주었다. 이를 통해 연구 참여자 개인의 변화가 사회적 변화로까지 이어지는 것을 알 수 있었다. 구체적으로는, 타인을 인권적 존재로서 인식하고, 인권의식을 자각하게 되면서 주변 사람이나 상황을 대하는 태도와 행동이 달라졌다. 또한 자신의 인권 존중을 위한 요구를 할 수 있게 되었고, 인권에 관련된 사회적 활동 및 참여가 보다 적극적으로 변화되었으며, 인권학습에 대한 자발적 실천을 보여주었다. 마지막으로 모든 연구 참여자들에게 공통적으로 나타난 반성적 실천은, 자신들이 일하는 평생교육의 현장에서 인권을 적용하거나, 실천하기 위한 노력이었다. 이들은 인권의 직접적인 교육 담당자로서, 또는 인권의 실천가로서의 역할을 해나가고자 하였다. 이렇듯이 평생교육전공생을 대상으로 한 인권교육이 개인의 변화에 그치지 않고 다양한 평생교육의 현장에서 실천적 변화로 이어진다면, 평생교육전공생들은 인권교육의 중요한 대상으로서 인권교육이 평생교육의 체제 속에서 활성화되어 가는 데 중요한 역할을 할 것이다.

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초록/요약

With the growing importance of human rights within the international community, efforts are being made to naturally discuss and promote human rights education. In Korea, education is being expanded through various means to strengthen human rights education, while studies on human rights education are also gradually increasing in line with this trend. An analysis of previous studies on changes through human rights education showed that the majority of studies conducted quantitative research via statistical analysis to verify this trend. Accordingly, in this study, we conducted a narrow and in-depth examination of changes in consciousness and attitude through human rights education, as using certain scales or questionnaires may impede identifying such changes. To this end, we conducted a case study on Transformative Learning of human rights education classes and established the following three problem statements. First, what are the major contents and activities of the “Human Rights and Education“ class? Second, what is the process of Transformative Learning in the “Human Rights and Education“ class? Third, what kind of changes has the “Human Rights and Education“ class brought to the lives of learners? In this study, we reviewed the literature to analyze the "Human Rights and Education" class at the S Graduate School of Education and conducted in-depth interviews or telephone interviews with 9 students or graduates with majors in lifelong education to gather data. The results of this study are as follows: First, the "Human Rights and Education" class is unique and special in that it deals with general human rights in home, school, society, human rights education, and school human rights education. Second, research participants in the "Human Rights and Education" class learned that they were indifferent and ignorant to human rights. In addition, they learned that their partial experiences are part of human rights issues and raised their voices on the issues. They also took this as an opportunity to critically reflect on themselves and share with other participants, experiencing Transformative Learning through mutual cooperation, discussion, and discourses. Third, as a result of the Transformative Learning in the "Human Rights and Education" class, the study participants showed various aspects of their reflection in their awareness of human rights. Through this, we found that research participants’ individual changes leads to social change. Specifically, they came to recognize other people as those who deserve human rights and became aware of human rights, changing their attitude or behavior for others or the situation surrounding them. In addition, they were able to more proactively ask for respect for human rights, social activities, and participation in human rights, and showed voluntary practice for human rights learning. Finally, the common reflective practice found in all research participants was an effort to apply or practice human rights in the field of lifelong education in which they work; they wanted to play the role of a person in charge of human rights education or a practitioner. This shows that human rights education for the students majoring in lifelong education is not limited to their individual change but leads to practical change in the field of various lifelong education. Therefore, it should be noted that they should be considered important human rights learners, and that they will play an important role in promoting human rights education under the lifelong education system.

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