미세먼지에 대한 체육 교사의 인식
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 안현균
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063890
- UCI I804:11029-000000063890
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 미세먼지에 대한 체육수업이 체육 교사들에게 어떻게 인식되는지 알아보고, 나아가 미세먼지로 인한 수업의 어려움을 개선하는 데 그 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 서울, 경기도 중등학교 체육교사 8명을 연구대상으로 선정하였고, 심층 면담을 통하여 최종 100여 장에 달하는 전사 자료를 사용하였다. 수집된 면담내용을 기반으로 귀납적 분석을 통한 기술-분석-해석하여 의미를 도출해 낸 뒤, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 체육교사 개인이 바라보는 수업에 나타난 미세먼지에 대한 다양한 시각들로, 정해진 교사의 수업시수로 인하여 미세먼지에 가장 많이 노출되어 있다는 점이 애로사항으로 나타났다. 또한 미세먼지에 대해 해석하는 인식 차이와 야외 수업활동의 제한으로 인한 수업운영의 차질과 평가 부담 등이 어려움으로 나타났다. 둘째, 외부 요인으로는 행정적 요인과 학생요인, 학부모요인, 그리고 시설요인으로 나뉘는데 행정적 요인에서 중등 교사들은 상명하복의 독특한 학교 환경 질서에 부담을 가지고 있었으며, 야외 활동 및 체육 수업에 대한 가치 판단과 행정가 및 관리자의 태도와 방법적 접근의 혼란과 불만 등이 체육수업과 미세먼지의 관계에 있어서 영향을 주는 외적 요인으로 나타났다. 또한 학생 요인은 학생 간의 미세먼지에 대한 개인 견해차로 인하여 체육 교사로서 아쉬움과 야외수업 활동에 어려움으로 나타났다. 학부모 요인에서는 안전에 대한 국가적, 사회적 관심 증가로 인하여 학부모들의 민원 사례가 급증함에 따라 정상적인 야외 체육활동의 수업운영 및 교사 행동에 있어 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 시설요인으로 활동성 저해를 초래하는 협소한 공간과 유휴 교실 부재 등이 수업 운영과 교사 행동 변화에 있어 지대한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 미세먼지로 인한 체육 수업이 방해받지 않고 수업의 여세 유지와 효율적인 수행을 기대하는, 실내 체육프로그램 계발 및 정상적인 수업 환경 제공 등의 보급과 강화가 이루어져야 할 것이다. 또한 점차 환경에 대한 체육수업의 장애 요인이 건강한 체육수업 연구 활동을 통해 효과적인 체육수업, 현실적이고 보다 실질적인 체육수업이 되는 발전된 모습으로 수업 만족도 및 학생들의 성취도를 높일 방안을 기대한다.
more초록/요약
The purpose of this study is to find out how physical education classes on Particulate Matter are perceived by physical education teachers, and to improve the difficulty of classes due to Particulate Matter(PM). To achieve the purpose of the study, eight physical education teachers from secondary schools in Seoul and Gyeonggi Province were selected as subjects of the study, and the final 100 pieces of data were used through in-depth interviews. Based on the collected interview details, the following results were obtained after technical-analysis-analyzing the meaning through inductive analysis. First, various views on PM from individual physical education teachers are found to be the most exposed to PM due to the number of hours spent by the designated teachers. Also, it was difficult to understand the difference in perception of PM, and the burden of evaluation due to limitations in outdoor activities. Second, in external factors, students, parents, administrative and facilities. In the administrative aspect, the secondary school teachers were burdened with the unique school environment order, and Value judgments on outdoor activities and physical education classes, and the confusion and complaints of the attitudes and methodological approaches of administrators and managers were external factors affecting the relationship between physical education classes and PM. Also, student factors have been found to be inconveniencing as a physical education teacher and difficulty in outdoor class activities due to personal differences in opinion on PM between students. Parents` factors have shown that increasing national and social interest in safety has affected the operation of classes and teacher behavior of normal outdoor sports activities as the number of parents` petitions soared. Finally, the narrow space and lack of idle classrooms, which result in an underactive facility factor, have a significant impact on classroom operations and changes in teacher behavior. The results of this study will require the dissemination and reinforcement of indoor physical education programs and the provision of normal classroom environment, which are expected to maintain the afterlife of the classes and perform effectively without hindrance. Also, we expect that the obstacle factors in physical education classes to the environment will gradually improve the satisfaction of the classes and the achievement of students by providing effective physical education classes, realistic and more practical physical education classes through healthy physical education class research activities.
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