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한국 아동,청소년의 학교폭력 피해경험과 인지, 비인지능력 간 관계 분석 : How school violence affects cognitive skills and non-cognitive skills of the victims in Korea?

How school violence affects cognitive skills and non-cognitive skills of the victims in Korea?

초록/요약

본 논문은 갈수록 심각해지는 학교폭력의 실태를 인식하고, 한국 아동, 청소년의 학교폭력 피해경험이 피해 학생의 인지, 비인지능력에 미치는 영향을 분석했다. 이를 연구하고자 한국 아동∙청소년패널조사를 사용했고, 고정효과 모형(Fixed Effect Model) 3종류를 설계해서 인지, 비인지능력의 변화를 분석하고자 했다. 그래서 본 연구는 학교폭력 피해경험이 피해학생의 정서, 자아존중감, 자아정체감, 무책임감, Big five 그리고 교우관계 등, 여러 비인지능력이 심각한 영향을 받는 것을 보였다. 그리고 긍정적인 교사-학생관계가 학교폭력의 피해정도를 줄여주는 증거를 찾았다. 그러므로 본 연구는 학교폭력의 대책은 긍정적인 교사-학생관계의 형성을 고려해야 하는 점을 보여 준다.

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초록/요약

This paper examines how school violence affects cognitive skills and non-cognitive skills of the victims. I used KCYPS(Korean Children and Youth Panel Survey), which is a panel survey to children and adolescents in Korea, for 7 years (2010-2016). I also used three fixed-effect models to analyze effects of school violence. There are following results. I found that school violence has serious consequences for non-cognitive skills of victims such as emotion, self-esteem, ego-identity, irresponsibility, Big five, and friendship. And I found evidence that positive teacher-student relationships can diminish impacts on school violence. Therefore, I argue that policies on reducing school violence should take into consideration the relationships.

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