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초등학생의 스트레스와 보건실 이용 빈도와의 관계 : 정서지능과 자기효능감의 조절된 매개효과

The Relationship Between Elementary School Students’ Stress and School Health Service Room Use Frequency : Moderated Mediating Effect of Emotional Intelligence and Self-Efficacy

초록/요약

본 연구에서는 초등학생이 경험하는 스트레스와 보건실 이용 빈도와의 관계를 정서지능이 매개하며, 정서지능이 보건실 이용 빈도에 미치는 경로에서 자기효능감이 이를 조절하는지 확인하기 위하여 조절된 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 경기도 1개 시 2개 초등학교 4, 5, 6학년 남녀 407명을 대상으로 스트레스 척도, 정서지능 척도, 자기효능감 척도, 보건실 이용 빈도를 사용하여 설문을 실시하였다. 보건실 이용 빈도는 보건일지 프로그램을 통해 개인별 보건실 이용횟수를 미리 파악하여 설문지와 함께 학생 개인별로 알려주었다. SPSS 21.0과 SPSS Macro PROCESS를 사용하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 스트레스, 정서지능, 보건실 이용 빈도, 자기효능감 간의 상호 유의한 상관관계가 있었다. 둘째, 매개효과검증 결과 초등학생의 스트레스가 보건실 이용 빈도에 유의한 영향을 미치고, 이 관계를 정서지능이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 위계적 회귀분석을 통한 조절효과 검증 결과, 정서지능과 자기효능감이 상호작용을 통해 보건실 이용 빈도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, PROCESS 14번 모형을 이용한 조절된 매개효과분석 결과 초등학생의 스트레스와 보건실 이용 빈도의 관계를 정서지능이 매개하며, 정서지능과 보건실 이용 빈도가 자기효능감에 의해 조절되는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 검증되었다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 시사점, 후속연구의 필요성에 관하여 논의하였다.

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초록/요약

This study verified the moderated mediating effect to examine whether emotional intelligence has mediating effect on elementary school student’s stress and School Health Service Room use frequency and whether self-efficacy moderates the influence of emotional intelligence on School Health Service Room use frequency. For the study, this study conducted a survey on 407 male and female students in 4th, 5th, and 6th grade of two elementary schools in Gyeonggi-do. The survey questions involved questions about stress scale, emotional intelligence scale, self-efficacy scale, and School Health Service Room use frequency. For School Health Service Room use frequency, this study utilized the school School Health Service Room record program to identify the individual student’s frequency for using School Health Service Room and informed each student about their record with the questionnaires. For analysis, this study used SPSS 21.0 and SPSS Macro and the research result was as follows. First, the elementary school student’s stress, emotional intelligence, School Health Service Room use frequency, and self-efficacy had significant correlation. Secondly, the mediating effect verification result showed that elementary school student’s stress had significant influence on use of School Health Service Room and the emotional intelligence had partial mediating effect on the relationship. Third, in verification of moderation effect through hierarchical analysis, the interaction between emotional intelligence and self-efficacy influenced on frequent use of School Health Service Room. Fourth, in analysis of moderated mediating effect using PROCESS Model No. 14, emotional intelligence mediated elementary school student’s stress and School Health Service Room use frequency while self-efficacy moderated emotional intelligence and School Health Service Room use frequency. Based on those results, this study discussed about significant, implications of this study and necessity of follow-up studies.

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