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무용전공자의 부정적인 신체평가에 대한 연구

A Study on the Negative Body Evaluation Among Former Dancers

초록/요약

본 연구는 무용전공자가 신체적 조건이나 단점을 부정적으로 평가당한 경험에 대해 알아보고, 부정적인 신체평가가 무용전공자의 삶에 미치는 영향과, 이를 접하는 무용전공자들의 솔직한 심정을 밝히는 데 그 목적이 있다. 연구 대상자는 부정적인 신체평가에 대한 경험이 있는 무용전공자 5명을 선정하였으며, 부정적인 신체평가를 경험한 무용전공자들의 삶의 경험과 변화를 이해하고 분석하기 위해 내러티브 탐구(narrative inquire) 방법의 절차를 따랐다. 1:1 심층 면담을 통해 수집된 자료와 연구 참여자들의 전화통화, 전자 메시지 등이 연구 자료로 사용되었다. 연구를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 부정적인 신체평가는 언어폭력, 신체 폭력, 차별 등의 다양한 유형으로 나타난다. 둘째, 타고난 신체: 차별을 당하다. 무용전공자들은 무용에 적합한 신체조건을 갖추기 위해 의료적 방법을 마다하지 않으며, 타고난 신체조건을 갖춘 다른 무용전공자들과의 불합리한 차별을 겪었다. 셋째, 무용에 대한 애증: 터닝포인트. 무용전공자들은 부정적인 신체평가인 언어폭력, 신체 폭력, 차별 등에 노출되면서 무용에 흥미를 잃고 자신의 신체를 혐오하게 되었다. 이들은 무용을 지속하거나 탈락하는 두 분류로 나뉘지만, 이러한 부정적인 신체평가의 경험은 무용을 중도탈락하는 데 영향을 미쳤다. 넷째, 읽어버린 목소리: 무용 인권. 무용전공자들은 부정적인 신체평가를 행하는 교육자가 되지 말아야겠다고 생각하면서도, 자신도 모르게 폭력의 대물림을 답습하고 있었다. 미래의 무용전공자들과 무용인권을 위하여 무용지도자는 신체적 조건이나 핸디캡 등을 부정적으로 평가하는 것을 지양해야하며, 앞으로의 무용 교육 환경에서 언어폭력, 신체 폭력, 차별 등의 폭력 행위가 근절되어야 한다.

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초록/요약

This study aims to examine former dancers’ experiences of being negatively evaluated on their physical conditions or shortcomings and to clarify the impacts of negative evaluation of former dancers’ body on their lives and what the former dancers really think about such evaluation. The subject for this study was five former dancers with experiences of being negatively evaluated about their body. This study took the procedure of a narrative inquiry in order to understand and analyze experiences and changes in lives of the former dancers who have experienced such negative evaluation about their body. This study used data collected through one-to-one in-depth interviews, conversations with the participants over the phone, and electronic messages. The results obtained through this study are as follows. First, negative evaluation of body has a variety of types such as verbal abuse, physical abuse, and discrimination. Second, their inborn body - discrimination. Former dancers do not reject medical methods to possess physical conditions proper for dancing, and have experienced being unreasonably discriminated against in favor of other former dancers who have proper innate physical conditions for dancing. Third, their love and hate for dance - a turning point. The former dancers came to lose interest in dancing and abhor their own body as they were exposed to verbal abuse, physical abuse, discrimination, etc, which are negative evaluation of their body. They are divided into two groups: one of those who continue dancing; and the other of those who quit. Such experiences of being negatively evaluated on their body had impacts on their quitting dancing. Fourth, the missing voice - human rights of dancers. The former dancers thought that they must not become a teacher who evaluates the students’ body in a negative way, but they were following the practice of abuse in spite of themselves. For future former dancers and human rights of dancers, dance teachers must avoid evaluating their students’ physical conditions and shortcomings in a negative way. In addition, in the future dance educational environment, violent acts such as verbal abuse, physical abuse, and discrimination must be eradicated.

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