예능 프로그램의 매체 유형과 출연자의 형태에 따른 음주장면 노출이 음주의도에 미치는 영향 : 공감도와 매력도 매개변인 중심으로
Study on the influence of the drinking scenes in Entertainment Program on the viewer’s drinking intention : depending on the Media type and the cast’s characteristic.(Empathy and Attractiveness as mediating effects)
- 주제(키워드) 음주장면 , 음주의도 , 예능 프로그램 , 스낵컬처 , 공감 , 출연자 , Youtube , TV
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 유현재
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063551
- UCI I804:11029-000000063551
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 먼저 예능 프로그램에 중점을 둘 것이며 출연자의 형태(연예인/일반인)와 매체 유형(TV/Youtube)에 따른 음주장면 노출이 음주의도에 미치는 영향을 탐구하고자 하였다. 그 다음 출연자 특성과 (또는 매체 유형과) 음주의도 간의 관계에서 매력도 (콘텐츠 속 등장인물에 대한 매력도)와 공감도가 매개효과를 가지는 지를 검증하고자 하였다. 가설을 검증하기 위해서 Two-way ANOVA와 회귀분석을 실시하였으며 20대와 30대 대상자 총 215명을 대상으로 실험을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 먼저, 음주장면에 대한 매체 유형이 음주의도에 직접적으로 영향을 미치지 않은 것으로 나타났으나, 출연자 특성이 음주의도에 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 연예인보다 일반인을 제시하는 것이 피험자의 음주의도 자극에 더 효과적인 것으로 보인다. 또한 매체 유형이 음주의도에 대한 주효과는 없지만 출연자 특성과의 상호작용 효과는 있는 것으로 나타났다. 매체 유형에 따른 출연자의 영향력을 비교 분석해보면 연예인이 매스미디어인 TV에 출현할 때 Youtube보다 음주의도에 미치는 영향이 더 큰 반면, 일반인 출연진은 Youtube에 등장할 때 전통적인 매체인 TV보다 음주의도에 더 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 마지막으로, 회귀분석결과에 따르면 매체유형과 음주의도에 있어 매력도의 매개효과는 없는 것으로 나타났지만 공감은 출연자 특성과 음주의도 간에 매개효과를 가진 것이 검증되었다.
more초록/요약
This research first focused on TV marketing programs and analyzed the influences of drinking scenes on the viewers depending on the cast’s characteristics (entertainer, non-famous people) and media type (YouTube or TV). Secondly, this investigation concentrated on verifying the mediating effect of empathy between the media type and the viewer’s drinking intention; and we investigated the same way on the mediating role of the cast’s attractiveness between the cast’s characteristics and the media viewers drinking intention. In order to conduct this present research, Two-way ANOVA analysis and Regression Analysis methods were both executed. 215 individuals between 20 and 30 years-old have been interrogated for the research. This research results have shown that the media type has not a direct impact on the viewers drinking intentions. On the other hand, the cast’s characteristics seem to have a direct influence on the drinking intentions. Despite what we could think, viewers seem to be more influenced by non-famous people drinking alcohol rather than celebrities. According to these results, the combinations famous people on TV and un-famous people on Youtube are the ones that influences the most the viewers. Regarding the mediating effect, only empathy had an intermediate role between videos viewing and alcohol drinking intentions.
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