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JTBC<뉴스룸>의 박근혜 이미지 구축과정에 관한 연구 : ‘박근혜-최순실’ 국정농단사태를 중심으로

A Study on the Construction of Image of Park Geun-hye in <Newsroom>(JTBC)'s Coverage of Monopoly of Government Affairs by Choe Sun-sil

초록/요약

본 연구는 <뉴스룸>(JTBC)이 ‘박근혜-최순실’ 국정농단사태 관련 보도를 통해 박근혜에 대한 이미지를 어떻게 구축하였는지, 그리고 그 사회적 의미는 무엇인지 탐구하였다. 이를 위해 본 논문은 <뉴스룸>의‘최순실 태블릿 PC 보도’를 기점으로 박 전 대통령이 헌법재판소의 대통령 파면 선고가 나온 시점까지의 박근혜 전 대통령 관련 보도를 연구대상으로 설정하였다. 본 연구에서는 우선 <뉴스룸>의 ‘보도 유형’, ‘취재원 유형’, ‘주제유형’을 중심으로 연구대상에 대한 양적인 분석을 실시하여 JTBC 뉴스의 전반적인 보도패턴에 대하여 알아보았다. 다음으로는, 박근혜에 대한 이미지와 의미가 어떠한 방식으로 구축되는가를 파악하기 위해서 레비스트로스(Levi Strauss)의 ‘이항대립’ 개념을 활용하여 질적인 분석을 실시하였다. 분석결과에 대한 논의는 다음의 두 가지로 요약될 수 있다. 첫째, <뉴스룸> 보도는 대통령으로서의 박근혜의 공적인 직무 관련 이미지 보다는 박근혜의 사적인 영역관련 정보들에 초점을 맞춘 보도를 통해 사인(私人)으로서의 박근혜 이미지를 강조하였다. 둘째, <뉴스룸> 보도는 시청자의 이성적인 사고를 유도하기 보다는 그들의 도덕적이고 심미적인 정서를 자극하는 보도를 강조함으로써 박근혜에 대한 부정적인 이미지를 부각시켰다.

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초록/요약

This study investigated how the <Newsroom>(JTBS) constructed the image of Park Geun-Hye in the report on the monopoly of government affairs by Choe Sun-sil and its social implications. In order to do this, this paper analyzed <Newsrooms>'s related coverages from the day when its first report on the event by the title, 'Choi Soon-sil’s tablet PC' was broadcast until when the former president Park Geun-hye was ousted by the court. The overall pattern of reporting of <Newsroom> was examined in this study by conducting quantitative analysis of the coverages focusing on 'report type,', 'source type' and 'subject type.' In the following qualitative analysis, the image construction of Park Geun-Hye and its meaning was studied by utilizing Levi-Strauss’ concept of binary opposition. The result of the study is summarized in the following. First, <Newsroom> stressed the image of Park Geun-Hye primarily as a private person rather than her image as a public figure in its reportings. Second, the qualitative emphasis of the coverage of <Newsroom> tended to be put on the matters that could easily stimulate moral and aesthetic sensitivity for news viewers rather than lead them to maintain their rational way of thinking.

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