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SNS 실시간 라이브 방송 이용자가 경험하는 유사 사회적 상호작용이 커뮤니케이션 행위에 미치는 영향

The Effects of the Parasocial interaction experienced by SNS Live broadcasting users on the Communication behaviors

초록/요약

SNS가 단순히 소셜 네트워크를 넘어서 브로드캐스팅의 역할까지 하게 되면서 SNS 실시간 라이브 방송은 새로운 커뮤니케이션 수단으로 자리 잡게 되었다. 그러나 SNS 실시간 라이브 방송에 대한 선행연구들은 주로 이용 동기나 목적에 중점을 두어왔다. 이에 본 연구는 SNS 실시간 라이브방송의 쌍방향 커뮤니케이션 특성에 초점을 두어 이용자의 유사 사회적 상호작용과 커뮤니케이션 행위에 대해 규명해보고자 하였다. 구체적으로, SNS 실시간 라이브 방송 이용자가 경험하는 유사 사회적 상호작용에 관하여 진행자-이용자 간, 이용자-이용자 간 두 차원으로 구분하고 커뮤니케이션 행위는 확산활동과 수용활동으로 구분하여 비교․분석하였다. 그리고 유사 사회적 상호작용의 대상에 따라 커뮤니케이션 행위와 시청 만족도 그리고 지속적 이용의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 이를 검증하기 위해 SNS 실시간 라이브 방송 이용경험이 있는 이용자 271명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고 이를 분석하였다. 연구결과, 진행자-이용자 간 유사 사회적 상호작용의 경우 상대적으로 수동적 커뮤니케이션 행위인 수용활동이 활발하게 이루어지며, 이용자-이용자 간에는 의견을 자유롭게 표현하는 능동적 행위인 확산활동이 활발한 것으로 나타났다. 또한, 시청 만족도는 이용자-이용자 간 유사 사회적 상호작용보다 진행자-이용자 간 유사 사회적 상호작용에서 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 궁극적으로, SNS 실시간 라이브 방송의 이용자가 경험하는 유사 사회적 상호작용은 대상에 따라 커뮤니케이션 행위에 차이가 나타남을 확인하였다. 본 연구결과를 토대로 이론적 의의와 실무적 함의를 논의하였다. 본 논의가 이용자 특성에 적합한 콘텐츠 개발 및 기술적 개선에 시사점을 제공하여, SNS 실시간 라이브 방송이 더욱 활성화되기를 기대한다.

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초록/요약

As SNS simply goes beyond the social network to the role of broadcasting, SNS Live broadcasting becomes a new communication means. However, previous studies on SNS Live broadcasting have mainly focused on usage motivation and purpose. Therefore, this study focused on two-way communication characteristics of SNS Live broadcasting and to investigate users' Parasocial interaction and communication behaviors. Specifically, the Parasocial interaction experienced by SNS Live broadcasting users is divided into two categories : streamer-user and user-user. Communication behaviors are divided into diffusion activity and acceptance activity. The purpose of this study in to investigate the effect of communication behaviors, viewing satisfaction and persistent on user experience. This project conducted an online survey on 271 users who have experience using SNS Live broadcasting and analysed it. As a result of the research, it was found that the acceptance activities, which are relatively passive communication behaviors, are active in the similar social interaction between the streamer and the user, and the diffusion activities which are active act expressing opinions freely between the users and users are active. In addition, the viewing satisfaction has a greater effect on the similar social interaction between the streamer and the user than the Parasocial interaction between the user and the user. Ultimately, it was demonstrated that the Parasocial interaction experienced by the users of the SNS Live broadcasting differs according to the object. Based on the results of this study, theoretical and practical implications were discussed. It is expected that this discussion will contribute to the development of contents suitable for user characteristics and technological improvement,

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