교육과정 변화에 따른 중학교 1학년 영어 교과서의 변화 분석
An analysis of 7th-grade English textbooks as the national curriculum changes
- 주제(키워드) 중학교 1학년 영어 교과서 , 교과서 비교분석 , 7차 교육과정 , 2007 개정 교육과정 , 2009 개정 교육과정 , 2015 개정 교육과정
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 유원호
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063366
- UCI I804:11029-000000063366
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문에서는 7차 교육과정과 2007 개정 교육과정, 2009 개정 교육과정, 2015 개정 교육과정의 개정 내용이 중학교 1학년 개정 교과서에 각각 어떻게 반영이 되었는지에 대한 연구를 하였다. 7차 교과서와 2007 개정 교과서, 2009 개정 교과서는 두산(김)으로, 2015 개정 교과서는 동아(윤)으로 선정하였다. 개정 교육과정의 분석 내용으로는 크게 네 가지로 구성체제, 소재, 언어형식, 학습 활동의 변화를 각 개정안과 교과서를 비교하며 분석하였다. 위와 같이 자료를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 교과서가 개정되면서 구성체제가 유기적으로 변화하였고, 단원수와 페이지 수 또한 줄어들었다. 둘째, 교과서의 소재는 교과서마다 비슷하였지만, 학습자들의 흥미를 높이기 위해 시대의 흐름에 따라 삭제되고 추가되는 내용이 있었다. 셋째, 교과서가 개정될 때마다 언어형식의 수가 줄어들었고, 중학교 교육과정에 포함되어 있지 않은 언어형식의 비율 또한 줄어들었다. 이는 핵심 개념은 그대로 두면서 교과서의 양을 줄여 학습 분량을 감소시키는 교육부 개정안을 잘 반영하고 있다고 볼 수 있다. 넷째, 단순히 듣고 따라하는 학습 활동에서 학생이 능동적으로 참여하는 활동으로 변화되었다. 활동의 구성 또한 타 교과와 연계되어 종합적이고 창의적인 사고를 요구하는 활동을 제시하고 있다.
more초록/요약
The purpose of this study is to investigate the National Curriculum for English from 7th revision, 2007 revision, 2009 revision and to the current 2015 revision. In order to examine whether middle school textbooks reflected the national guidelines accordingly, Doosan(Kim) textbooks of the 7th National Curriculum, the 2007 revised National Curriculum, the 2009 revised National Curriculum and DongA(Yoon) textbook of the 2015 revised National Curriculum were analyzed. These four 7th-grade middle school textbooks were selected to find out about unit structure, verbal materials, grammar and activities. The main findings of the study are as follows. First, unit structure was in line with the national guidelines for secondary curriculum. Ministry of Education announced that they would reduce academic pressure of students by lessening the volume of the textbooks. As a result, the number of units and pages in the textbooks has been decreased which help students to stick to key concepts in subject areas and to avoid memorizing useless knowledge. Second, verbal materials were selected suitably in accordance with the times. This stimulates learners’interest in English and facilitates student-centered learning. Furthermore, the number of grammar provided in the 2015 revised textbook decreased and the percentage of the grammar that reflects the 2015 revised national guideline increased. This provides ample opportunities for students to acquire authentic learning experience and to make use of what they learned in classroom to real life situation. Lastly, 2015 revised textbook provided various activities that promote students participation compared to 7th revised textbook. And also, the activities in 2015 revised textbook were related to other subjects such as science, literature and mathematics which help students to develop integrative thinking. To sum up, textbooks have been improved in compliance with the national guidelines for secondary curriculum in terms of both quantity and quality.
more