검색 상세

필자 태도 표현 교육을 위한 교육 내용 및 방안 연구

A study on contents and methods for expression education of writer’s attitude

초록/요약

본 연구는 작문 수행 과정에서 필자의 언어적 선택에 영향을 미치는 ‘필자 태도’ 요인이 있음을 밝히고, 실제 텍스트를 글의 종류에 따라 분석하여 각 글의 종류에 따른 ‘필자 태도’ 요인의 반영 양상과 필자 태도 표현의 효과를 밝혀 교육 내용을 제시하고자 한 연구이다. Ⅱ장에서는 본 연구의 핵심 개념인 ‘필자 태도’ 개념을 정립하고, 관련 연구와 교육 과정을 통해 어휘·문법적 표지가 작문 수행 과정에서 필자 태도 표현의 자원이 될 수 있음을 논증하였다. 그리고 현행 고등학교 ‘화법과 작문’ 교과서를 살펴 필자 태도 표현에 관한 교육 내용을 검토하였다. 검토 결과 ‘화법과 작문’ 교과서에서는 필자 태도 표현을 위한 교육 내용을 확인하기 어려웠다. Ⅲ장에서는 필자 태도 표현의 실제를 밝혀 교육 내용을 마련하고자 글의 종류에 따른 텍스트 분석을 시도하였다. 텍스트 분석을 통해 본고에서 제시한 ‘필자 태도’가 언어적 선택의 기제가 된다는 사실과 글의 종류에 따라 표현에 영향을 미치는 필자 태도 요인, 그에 따른 언어적 선택 또한 다르다는 사실을 밝힐 수 있었다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 분석 내용을 메타 분석하여 글의 종류에 따른 필자 태도 표현 양상의 차이점을 중심으로 교육 내용 및 방안을 제시하고, 학습활동의 재구성을 통한 필자 태도 표현 교육의 실제를 제시하였다. 메타 분석 결과, 분석 설명문에서는 여러 필자 태도 요인 중 ‘화제를 초점화하려는 의도’와 ‘화제에 대한 필자의 관점 및 평가’가 필자의 언어적 선택에 상당한 영향을 미치고 있었다. 분석 보고문에서는 필자 태도 요인이 다양하지는 않았으나 보고문의 종류에 따라 언어적 선택에 주로 영향을 미치는 필자 태도 요인이 달랐으며, 그에 따라 선택된 어휘·문법적 표지의 의미 기능, 표현 효과 역시 차이를 보였다. 분석 논설문에서는 언어적 선택에 영향을 미치는 필자 태도 요인이 상당히 다양하였으며, 필자 태도의 표현이 전반적으로 효과적인 설득에 기여하고 있었다. 분석 비평문에서는 필자 태도 요인이 다양하지 않았으나 ‘비평 대상에 대한 필자의 평가’와 ‘비평 대상에 대해 생생하게 전달하려는 의도’가 언어적 선택에 상당한 영향을 미치고 있었다. 분석 건의문에서는 여러 필자 태도 요인 중 ‘독자에 대한 정중하고 공손한 태도’와 ‘현재 문제 상황을 강조하려는 의도’ 등이 언어적 선택에 큰 영향을 미치고 있었다. 분석 내용을 토대로 각 글의 종류에 따른 교육 내용 및 방안을 제시하고, 학습활동을 재구성함으로써 필자 태도 표현 교육의 실제를 제시하였다. 교육 내용은 학습자가 각 글의 종류에 따라 표현 결과에 영향을 미치는 필자 태도 요인을 인식하고, 표현 전략으로서 활용할 수 있는 방향으로 제시하였다. 교육 방안으로는 교과서 쓰기 단원에 수록된 예시문을 활용하는 방안을 제시하였다. 학습활동은 필자 태도가 반영된 언어적 선택에 대해 인식하고, 언어적 선택의 차이에 따라 전달되는 의미의 차이를 이해하고, 그러한 선택의 기제가 되는 필자 태도 요인의 이해를 돕는 방향으로 재구성하였다. 본고에서 제시한 교육 내용은 작문 수행의 핵심적 과정인 언어적 선택의 과정을 고려한 작문 교육과 의사소통 맥락을 고려한 작문 교육을 실천할 수 있는 가능성을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to show that there is a factor of ‘writer’s attitude' which influences the linguistic choice of writer during writing process, and it also analyzes the actual texts according to the type of writing and presents the contents of education by showing the reflection aspect of ‘writer’s attitude' factors and the expression effect of writer’s attitude according to the writing type. In Chapter 2, the concept of 'writer's attitude', which is the core concept of this study, is established, and vocabulary and grammar markers can be a resource for expressing writer’s attitude during the writing process through related studies and curriculum. In addition, the education contents on the writer’s attitude expression was examined through reviewing the current high school's ‘Speech and Writing’ textbooks. As a result of the review, it was difficult to confirm the education contents for writer’s attitude expression in 'Speech and Writing' textbooks. In Chapter 3, the text analysis according to writing type was attempted in order to provide educational contents for writer’s attitude expression by showing the reality of writer’s attitude expression. It could be said that the 'writer's attitude' presented in this study through the text analysis becomes the basis of linguistic selection, and that the writer's attitude factors influencing the expression according to the writing type and the linguistic selection according to it also vary. In Chapter 4, the analysis of Chapter 3 was meta-analyzed. Focusing on the difference of the aspect of the writer's attitude expression according to the type of writing, the educational contents and plan were presented, and the reality of the writer's attitude expression education was also presented through the reconstruction of learning activities. As a result of the meta-analysis, it was found out that in the analyzed expository writing, among the various writer's attitude factors, 'intention to focus on topic' and 'writer's point of view and evaluation of topic' had significant influence on writer's linguistic selection. Although the writer's attitude factors did not vary in the analysis report, there were differences in the writer's attitude factors, which mainly affect linguistic selection, and meaning function and expression effect of the selected vocabulary and grammar markers depending on the type of report writing. In the analyzed persuasive essay, the writer’s attitude factors affecting linguistic choice varied considerably, and the expression of writer’s attitude contributed to the overall effective persuasion. In the analyzed criticism, the factors of the writer's attitude did not vary but ‘the writer's evaluation on the subject of criticism’ and ‘the intention to vividly convey it to the subject of criticism’ had a significant influence on the linguistic selection. In the analyzed suggestion text, among the various writer’s attitude factors, 'respectful and polite attitudes toward the readers' and 'intention to emphasize the current problem situation' had a great influence on linguistic choice. Based on the analysis, contents and methods were presented according to the type of writing, and the reality of expression education of writer’s attitude was suggested through reconstructing the learning activities. As an educational content, the direction was suggested that learners can recognize the writer's attitude factors influencing the expression results according to the type of writing and use it as an expression strategy. As an education plan, a plan using the example texts included in the textbook writing unit was suggested. Learning activities were reconstructed in a way to recognize the linguistic choices that reflect writer’s attitude, to understand the difference in meaning conveyed by the difference of linguistic choices, and to help understand the factors of writer’s attitude which is the basis of such choices. The contents presented in this study is significant in that it suggests the possibility of practicing writing education considering the context of communication and the process of linguistic selection which is the core process of writing performance.

more