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문법과 작문 영역에서의 인용 교육 내용 양상 분석 : 고등학교 교과서 『독서와 문법』, 『화법과 작문』을 중심으로

Analysis on 'aspect of contents of quotation education' in grammar and writing area : Focusing on high school textbook’s "Reading and Grammar", "Speech and Writing"

초록/요약

본 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 따른 고등학교 선택과목 교과서 『독서와 문법』, 『화법과 작문』에서의 ‘인용 교육’ 내용의 양상을 분석하고, 그 결과를 바탕으로 학습자들이 ‘쓰기 전략’으로 활용할 수 있도록 하기 위해 교사의 측면에서 인용 교육 내용의 재구성 방안을 제언하는 것이다. Ⅱ장에서는 2009 개정 국어과 교육과정과 2015 개정 국어과 교육과정에서의 인용과 관련 있는 성취기준을 제시하고, ‘의사소통 행위’로서의 인용에 대해 논하였다. 그리고 통합적 입장의 문법교육의 관점인 ‘도구로서의 문법’과 쓰기의 관계를 제시하였다. Ⅲ장에서는 2009 개정 교육과정에 따른 『독서와 문법』과 『화법과 작문』에서의 인용 교육 내용 양상을 분석하였다. ‘문법’에서는 문장의 확대에서 ‘인용절’과 문법 요소에서 ‘인용 표현’을 분석하였고, ‘작문’에서는 ‘정보 전달을 위한 작문’과 ‘설득을 위한 작문’단원에서의 인용 교육 내용의 양상을 작문 과정에 따라 분석하였다. 문법 교과서의 경우 인용의 표현 효과(의미기능)가 충분히 제시되어 있을 때 학습자가 그것을 선택하여 전략적으로 인용을 할 수 있을 것으로 예측하여 표현 효과에 초점을 두어 교과서를 분석하였다. 분석 결과 인용의 표현 효과가 ‘신뢰성의 향상’에 제한되어 제시되고 있었다. 작문 교과서는 표현 목적에 초점을 두어 교과서를 분석하였으나, 작문 교과서에서 제시하고 있는 인용 교육의 내용은 ‘쓰기 윤리’, 즉 윤리적 규범에 대한 것이 대부분이었다. Ⅲ장의 분석 내용을 바탕으로 Ⅳ장에서는 ‘쓰기 전략을 위한 인용 교육’을 위해 교사의 측면에서 교육 내용을 재구성하는 방안을 제시하였다. 문법 교과서의 재구성 방안은 인용의 다양한 표현 효과(의미기능)을 충분히 제시함으로써 학습자들이 쓰기를 할 때 표현 효과를 고려하여 인용을 할 수 있도록 하는 내용을 제시하였고, 작문 교과서의 재구성 방안은 문법 교과서와 반대로, 글쓰기 목적에 따라 인용이 어떻게 표현되었는지 살핀 다음 그 표지의 표현 효과를 제시하는 방향으로 나타내었다. 본 연구는 작문과 문법 영역에서의 인용 교육 내용 재구성 방안을 제시하여 작문과 문법 영역의 통합을 시도하였다는 점에서 의의가 있다.

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초록/요약

The purpose of this study is to analyze the aspect of contents of 'quotation education' in "Reading and Grammar", "Speech and Writing" in the high school elective textbook according to 2009 revised curriculum, and to restructure the contents of quotation education in textbook in terms of teachers so that learners can use it as 'writing strategy' based on the results. In Chapter 2, the criteria of achievement related to quotation in the revised Korean language curriculum in 2009 and 2015 were examined, and the quotation as a 'communication act' was discussed. In addition, the relationship between 'grammar as a tool' and writing, which is a perspective of grammatical education of integrated position, was suggested. In chapter 3, the aspect of contents of quotation education in "Reading and Grammar" and "Speech and Writing" according to 2009 revised curriculum was analyzed. In the field of grammar, "quotation paragraph" in the expansion of the sentence and "quotation expression" in the grammar element were examined. In the field of writing, the aspect of contents of quotation education in the section "writing for information" and "writing for persuasion" was reviewed according to the writing process. In the case of grammar textbook, the textbook was analyzed focusing on the effect of expressions because it was predicted that learners would be able to select and use strategically quotation when the expressive effect(meaning function) of quotation was sufficiently presented. As a result of the analysis, the expression effect of quotation was limited to 'improvement of reliability'. Writing textbook was analyzed focusing on the purpose of expression, but most of the contents of quotation education presented in writing textbook were about 'writing ethics', that is, ethical norms. Based on the analysis of chapter 3, a way to reconstruct the contents of education in terms of teachers for 'quotation education for writing strategy' was suggested in chapter 4. In order to reconstruct grammatical textbook, it is suggested that learners use quotations considering the effect of expression when they write by presenting various expressive effects (meaning function) of quotations. In order to reconstruct the writing textbook, it was examined how the quotation was expressed according to the purpose of writing opposite to the grammar textbook, and the effect of expressing the mark was suggested. This study is meaningful in that it suggests a way to reconstruct contents of quotation education in the area of writing and grammar, and attempts to integrate the areas of writing and grammar.

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