검색 상세

학교스포츠클럽 참여 종목 및 체육 등급이 여중생의 신체적 자기효능감과 심리적 행복감에 미치는 영향

The Effects of School Sports Club Participation and Physical Education levels on Physical Self-Efficacy and Pshychological Well-being of Middle School Girls

초록/요약

학위논문 국문초록 학교스포츠클럽 참여 종목 및 체육 등급이 여중생의 신체적 자기효능감과 심리적 행복감에 미치는 영향 서강대학교 교육대학원 체육교육전공 문경민 본 연구는 학교스포츠클럽 참여 종목 및 체육 등급이 여중생의 신체적 자기효능감과 심리적 행복감에 미치는 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 조사를 위해 서울시에 위치한 중학교 5곳을 선정하여 조사하였다. 무용수업에 참여하는 학생 200명과 요가수업에 참여하는 학생 200명으로 총 400명을 모집단으로 선정하고, 연구의 목적을 설명하고 설문지법을 사용해 직접 설문조사를 실시했다. 총 400부의 설문지를 배포하였으나 이중기입, 무응답, 불성실한 답변 등 신뢰성이 떨어지는 10부를 제외하고 최종 회수된 390부의 자료를 본 연구의 표본으로 사용하였다. 조사도구로는 설문응답자의 신체적 자기효능감을 알아보기 위해 Rychmanl(1982)에 개발되고, 홍선옥(1982)이 번안한 신체적 자기효능감 척도(Physical Self Efficacy: PSE)를 조진영(2010)이 사용한 설문지를 수정·보완하여 사용하였으며, 심리적 행복감 척도를 알아보기 위해 양명환(1998)이 Ryff(1989)의 심리적 행복감 척도와 Waterman(1993)의 PEAQ(Personality Activites Questionnaire)로 제작된 심리적 행복감 척도를 이윤주(2002), 최정아(2010), 이혜승(2011)이 수정· 보완한 설문지를 사용하였다. 자료의 통계분석 방법은 SPSS ver 23.0 통계프로그램을 이용하여 독립 t검증, 일원변량분석, 사후검증, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 위와 같은 연구방법으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 학교스포츠클럽 참여 종목에 따라 신체적 자기효능감과 심리적 행복감은 하위요인별로 외모 타인 인식, 자신감에 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 체육 등급에 따른 신체적 자기효능감의 하위요인 중 인지된 신체자신감과 체력 만족에 대해 유의미한 차이가 나타났으며 상(a)의 경우 중(b), 하(c)에 비해 상대적으로 인지된 신체자신감이 높은 것으로 나타났고, 체력 만족의 경우 상(a)의 경우 중(b), 하(c)에 비해 상대적으로 체력 만족이 높은 것으로 나타났다. 심리적 행복감의 하위요인 중 자신감, 즐거움, 행복감에 유의미한 차이가 나타났으며, 자신감과 즐거움, 행복감에 있어서 모두 상(a)의 경우 하(c)에 비해 상대적으로 높게 나타난 것을 알 수 있었다. 셋째, 무용 참여자들의 신체적 자기효능감의 하위요인별 인지된 신체자신감, 체력 만족, 외모 타인 인식은 심리적 행복감의 하위요인별 자신감, 즐거움, 행복감과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났고, 요가 참여자들의 신체적 자기효능감의 하위요인별 인지된 신체자신감은 심리적 행복감의 하위요인별 자신감과 유의미한 상관관계가 나타났다. 넷째, 상(a)의 경우 신체적 자기효능감의 하위요인별 인지된 신체자신감, 체력 만족, 외모 타인 인식은 심리적 행복감의 하위요인별 자신감, 즐거움, 행복감과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났고, 중(b)의 경우 신체적 자기효능감의 하위요인별 인지된 신체자신감, 체력 만족은 심리적 행복감의 하위요인별 자신감과 즐거움, 행복감에 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 하(c)의 경우 신체적 자기효능감의 하위요인별 인지된 신체자신감, 체력 만족, 외모 타인 인식은 심리적 행복감의 하위요인별 자신감, 즐거움, 행복감에 유의미한 상관관계가 나타났다. 다섯째, 무용 참여자들의 인지된 신체자신감, 외모 타인 인식이 높아지면 자신감, 즐거움, 행복감이 향상되는 것을 의미한다. 요가 참여자들의 인지된 신체자신감이 높아지면 자신감, 즐거움, 행복감이 향상되는 것을 의미한다. 여섯째, 상(a)은 인지된 신체자신감, 외모 타인 인식이 높아지면 자신감과 행복감이 향상되는 것을 의미하며, 중(b)은 인지된 신체자신감이 높아지면 자신감과 행복감이 향상되는 것을 의미한다. 하(c)은 인지된 신체자신감, 외모 타인 인식이 높아지면 자신감이 향상되었고, 인지된 신체자신감이 높아지면 즐거움도 향상되었으며, 체력 만족이 높아지면 행복감도 향상되는 것을 의미한다. ----------------------------------------------------------- 주제어(키워드, 색인어): 학교스포츠클럽, 체육 등급, 신체적 자기효능감, 심리적 행복감

more

초록/요약

ABSTRACT The Effects of School Sports Club Participation and Physical Education levels on Physical Self-Efficacy and Psychological Well-being of Middle School Girls Graduate School of Education at Sogang University Major in Physical Education Moon, Kyung-Min This research focuses on analyzing the effects of school sports club participation and physical education levels on physical self–efficacy and psychological well-being of middle school girls. Five middle schools in Seoul were selected for the study. A total of 400 students participated in the survey, which were 200 students attending dance classes and 200 students attending in yoga classes. The purpose of the study was explained to the participants and a prepared questionnaire was used to conduct the survey. A total of 400 copies of the questionnaire were distributed, but only 390 copies were used as samples of this study, excluding the ten unreliable copies due to the reasons such as double entry, no response, or insincere answers. For the study of physical self-efficacy, a revised questionnaire used by Cho Jin-yeong (2010) was used to investigate the physical self-efficacy of respondents. The questionnaire is based on Physical Self Efficacy (PSE) scale which had been developed by Rychmanl (1982) and adapted by Hong Sun-ok (1982). And for the study of psychological well-being, the psychological well-being scale of Yang Myeong-hwan (1998) based on the Psychological well-being scale of Ryff (1989) and the PEAQ (Personality Activities Questionnaire) of Waterman (1993), which has been revised and modified by Lee Yun-ju (2002), Choi Jeong-ah (2010) and Lee Hye-seung (2011) was used. For statistical analysis method, SPSS ver. 23.0 statistical program was used to carry out independent t–test, One–way analysis of variance, correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of this study are as follows: First, the physical self-efficacy and the psychological well-being of students showed a significant difference in sub-factors such as perception of others on their appearance and self–confidence according to respective school sports club participation. Second, among the subtleties of physical self-efficiency by physical fitness class there was a significant difference between perceived physical confidence and physical satisfaction, In the case of phase (a), it was found that the perceived body confidence was relatively higher than that of the middle (b) and the lower (c). In the case of physical satisfaction, physical satisfaction was higher in (a) than in (b) and (c). Among the subcomponents of psychological happiness, there was a significant difference in confidence, joy and happiness In terms of confidence, joy and happiness, it was found that the figure (a) was relatively high compared to the one (c). Third, the perceived physical self-confidence, fitness contentment and perception of others on their appearance turned out to have a significant correlation with self-confidence, pleasure and happiness according to sub-factors for dance class participants, whereas the perceived physical self-confidence in sub-factors of physical self-efficacy turned out to have a significant correlation with the self-confidence in sub-factors of psychological well-being in the case of yoga class participants. Fourth, in a case of (a), the perceived body confidence, physical satisfaction, and awareness of other people's physical well-being are the sub-effects of the psychological well-being, and there is a significant correlation between joy and happiness. in a case of (b), recognized physical confidence and physical satisfaction by sub-factor of physical self-efficiency have a significant correlation with confidence, joy and happiness by sub-factor of psychological happiness, (c) in the case of the perceived physical confidence, physical satisfaction, and awareness of the appearance of others by sub-factor of physical self-efficiency have been significantly correlated with confidence, joy and happiness. Fifth, the increased perception of physical self-confidence and the increased perception of others on their appearance of dance class participants signifies their improved self-confidence, pleasure and happiness. Also, the increased perception in their physical confidence of the participants in yoga class signifies their improved self-confidence, pleasure and happiness. Sixth, Phase (a) is perceived physical confidence, the higher the awareness of the individual, the better the confidence and happiness. Middle(b) means that self - confidence and happiness are improved when perceived body confidence increases. Lower (c) has increased confidence in the body and in the presence of others, the higher the perceived body confidence, the better the pleasure, higher physical satisfaction means better happiness. ------------------------------------------------------- Key words: school sports club, physical education levels, physical self-efficacy, psychological well-being

more