자기성찰지능과 정서조절능력이 초등학교 학교폭력 가해경험 및 피해경험에 미치는 영향
Study on Influence of Intrapersonal Intelligence and Emotional Regulation Ability on Experience as Bully and Victim of School Violence
- 주제(키워드) 자기성찰지능 , 정서조절능력 , 학교폭력 , 초등학생
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 석혜원
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063301
- UCI I804:11029-000000063301
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 자기성찰지능, 정서조절능력이 학교폭력 가해경험 및 피해경험에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 주요변인간의 상관관계를 알아보고, 학교폭력 가해경험 및 피해경험에 대한 자기성찰지능과 정서조절능력의 효과를 검증하였다. 서울과 경기도 그리고 인천에 위치한 3개의 초등학교 남녀 학생 927명의 설문지를 토대로 분석을 실시하였고, 자기성찰지능척도, 정서조절능력 척도, 학교폭력 가해경험 및 피해경험 측정도구를 사용하였다. 분석결과 첫째, 자기성찰지능에서 유의한 학년 차이가 나타났고, 학교폭력 가해경험 및 피해경험에서는 유의한 성차가 나타났다. 둘째, 자기성찰지능과 정서조절능력 각각 학교폭력 가해행동 및 피해행동과 상관관계가 확인되었다. 이 때 정서조절능력의 하위변인인 타인의 정서조절에서는 학교폭력 피해경험과 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 자기성찰지능과 정서조절능력 그리고 학교폭력 가해행동 및 피해행동이 서로 매우 높은 양의 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 자기성찰지능과 정서조절능력은 학교폭력 가해경험과 피해경험을 모두 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 그러나 자기성찰지능과 정서조절의 상효작용 효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 후속연구를 위한 제언에 대하여 논의하였다.
more초록/요약
This study aims to examine the effects of intrapersonal intelligence and emotional regulation on school violence experience. The effects of intrapersonal intelligence and emotional regulation on bully and victim of school violence were examined. This study was conducted on male and female students at 3 elementary school in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon. A total of 927 students were included in the analysis. Their responses on the scales of intrapersonal intelligence, emotional regulation ability, and experience of school violence aggression and victimization were collected and analyzed. The main analysis results were as follows. First, there was a significant difference in intrapersonal intelligence between school grades. School violence aggression and victimization turned out to be significantly different between girls and boys. Second, the result showed that intrapersonal intelligence and emotional regulation ability had significant and negative correlation with school violence aggression and victimization. However, a sub-factor of emotional regulation, emotional control for other persons, had no significant correlation with school violence victimization. Third, intrapersonal intelligence, emotional regulation, and school violence aggression and victimization had high correlation with each other. Fourth, intrapersonal intelligence and emotional regulation turned out to significantly predict both school violence aggression and victimization. However, there was no significant interaction of intrapersonal intelligence and emotional regulation in predicting school violence aggression and victimization. Lastly, the implications and limitations of this study are discussed as well as future research directions.
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