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학교 유형에 따른 체육수업에서의 학생 만족도와 몰입도 : 혼성 중학교와 단성 중학교 비교

초록/요약

본 연구는 학교 유형에 따른 체육수업에서의 학생 만족도와 몰입도를 연구함으로써 어떤 학교 유형이 학생의 만족도와 몰입도를 높일 수 있는지를 파악하고 이를 바탕으로 앞으로의 체육수업에 효율적인 학생편성과 수업방향을 제시해주는데 주된 목적이 있다. 연구대상은 서울시에 소재한 중학교 2, 3학년의 혼성 학교 여학생 300명과 남학생 300명, 단성으로 구성된 여자 중학교 300명, 남자 중학교 300명으로 총 1,200명을 설문조사 하였으며, 불성실하게 응답하거나 누락된 설문지를 제외한 1,141명이 최종 유효 표본으로 사용되었다. 체육수업에서의 학생 만족도를 알아보기 위하여 사용된 설문지는 김홍선(2003), 박덕근(2005), 박혜숙(2006)의 설문지를 참고하여 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였으며, 하위요인으로는 수업내용(5문항), 수업평가(4문항), 수업환경(5문항)으로 총 14문항으로 구성하였다. 몰입도를 알아보기 위하여 사용된 설문지는 Csikzentmihalyi(1975)에 의해 구성된 몰입 척도를 체육수업에 맞게 김종환(2008)이 번안한 설문지를 참고하였고 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였으며, 하위요인으로는 자기 목적적 경험(6문항), 수업내용에 대한 몰두(6문항), 수업행동과 의식의 일치(4문항), 도전과 통제감(5문항)으로 총 21문항으로 구성하였다. 자료 분석은 통계프로그램 SPSS 23.0을 이용하여 요인분석, 신뢰도분석, 일원변량분석을 실시하였고, 집단 간 유의한 차이가 있을 경우 사후검증(Duncan test)을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 학교 유형에 따른 체육수업에서의 학생 만족도에는 모두 유의한 차이가 나타났다. 만족도의 하위요인에서 수업내용은 여자 중학교 여학생과 혼성 중학교 남학생이 가장 높고 다음으로 남자 중학교 남학생이 높게 나타났으며, 혼성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 수업평가는 혼성 중학교 남학생과 여자 중학교 여학생이 가장 높고 다음으로 남자 중학교 남학생이 높게 나타났으며, 혼성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 수업환경은 여자 중학교 여학생, 혼성 중학교 남학생, 남자 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생 순으로 나타났다. 둘째, 학교 유형에 따른 체육수업에서의 학생 몰입도에는 모두 유의한 차이가 나타났다. 몰입도의 하위요인에서 자기 목적적 경험과 도전과 통제감은 혼성 중학교 남학생과 여자 중학교 여학생이 가장 높고 다음으로 남자 중학교 남학생이 높게 나타났으며, 혼성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 수업내용에 대한 몰두는 여자 중학교 여학생과 혼성 중학교 남학생이 가장 높고 다음으로 남자 중학교 남학생이 높게 나타났으며, 혼성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 수업행동과 의식의 일치는 혼성 중학교 남학생, 여자 중학교 여학생, 남자 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생 순으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 혼성 중학교 여학생이 만족도와 몰입도가 가장 낮고, 반대로 여자 중학교 여학생들은 가장 높게 나타난 것으로 보아 체육수업의 학생 편성에서 여학생이 영향을 가장 많이 받는다는 것을 알 수 있었다. 이를 통해 혼성학교의 체육수업에서 여학생의 만족도와 몰입도까지 높일 수 있는 방법을 파악하고 이를 바탕으로 체육수업에 효율적인 학생편성과 수업방향을 제시해주는데 기초자료가 되었으면 한다.

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초록/요약

The purpose of this study was to investigate how school types can increase student satisfaction and flow degree by studying student satisfaction and flow degree in physical education classes according to school type. Based on this, the main purpose in to present. The subjects of this study were 1,200 students in the second and third grades of middle school in Seoul city, consisting of 300 female students in co-ed middle school, 300 male students in co-ed middle school, 300 female students in female’s middle school, 300 male students in male’s middle school. 1,141 were used as final validity samples, except for those who responded inappropriately or were missing. The questionnaires used to find out the student satisfaction in physical education class were revised and supplemented according to the questionnaire of Kim Hong Seon (2003), Park Duk Geun (2005) and Park Hye Sook (2006). The sub – factors consisted of 14 items in terms of class contents (5 items), class evaluation (4 items), class environment (5 items). The questionnaire was used by Csikzentmihalyi (1975) to refer to the questionnaire developed by Kim, Jong-hwan (2008) for the physical education class, and was revised and supplemented according to the study. The sub – factors consisted of 21 items in terms of self - purposeful experience (6 items), concentration on the contents of the class education (6 items), coherence between class behaviors and consciousness (4 items), challenge and control (5 items). The data were analyzed by factor analysis, reliability analysis and one - way ANOVA using SPSS 23.0 statistical program. Duncan test was used when there were significant differences between groups. The results were as follows. First, there was a significant difference in student satisfaction in physical education classes according to school type. In the sub-factors of satisfaction, the class contents were female students in female’s middle school and male students in co-ed middle school the highest, followed by male students in male’s middle school, and female students in co-ed middle school the lowest. The class evaluation was male students in co-ed middle school and female students in female’s middle school the highest, followed by male students in male’s middle school, and female students in co-ed middle school the lowest. The class environment appeared in the order of female students in female’s middle school, male students in co-ed middle school, male students in male’s middle school, female students in co-ed middle school. Second, there was a significant difference in student flow degree in physical education class according to school type. In sub-factors of flow degree, the self-objective experience, the challenge and control were male students in co-ed middle school and female students in female’s middle school the highest, followed by male students in male’s middle school, and female students in co-ed middle school the lowest. concentration on the contents of the class was female students in female’s middle school and male students in co-ed middle school the highest, followed by male students in male’s middle school, and female students in co-ed middle school the lowest. The coherence between class behaviors and consciousness appeared in the order of male students in co-ed middle school, female students in female’s middle school, male students in male’s middle school, female students in co-ed middle school. The result of this study showed that the female students in co-ed middle school had the lowest satisfaction and flow degree. On the contrary, the female students in female’s middle school had the highest score. Therefore, it was found that female students were the most influenced by students in physical education class. In this way, I hope that it will be a basic data to understand how to improve the satisfaction and flow degree of female students in physical education class at in co-ed middle school and to suggest efficient teaching and instructional direction to physical education class.

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