검색 상세

대학생의 정서지능이 진로결정수준에 미치는 영향 : 진로장벽지각과 심리적 독립의 매개효과

The Mediating Effects of Career barriers and Psychological Independence on the Influence of Emotional Intelligence in Career Decision-making level

초록/요약

본 연구는 대학생의 정서지능이 진로결정수준에 미치는 영향을 알아보고, 정서지능과 진로결정수준의 관계에서 진로장벽 지각과 심리적 독립이 매개역할을 하는지 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위하여 서울 지역의 대학교 학생들을 대상으로 정서지능, 진로결정수준, 진로장벽지각, 심리적 독립의 4가지 척도로 구성된 설문조사를 실시하였다. 최종 306명의 자료를 사용하여 Pearson 상관분석과 위계적 회귀분석을 실시하였으며, Process 4번모형을 통해서 매개효과의 통계적 유의성을 직접 확인하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 정서지능과 진로결정수준의 관계에서 진로장벽 지각의 매개효과를 확인한 결과 진로장벽의 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고, 정서지능은 진로결정수준에 부적인 직접효과를 가지지만 진로장벽지각을 통해서는 정적인 간접효과를 보였고, 결과적으로 정적인 총효과를 나타내었다. 둘째, 대학생의 정서지능과 진로결정수준의 관계에서 심리적 독립의 매개효과를 확인한 결과 심리적 독립의 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고, 정서지능은 진로결정수준에 정적인 직접효과가 있으며 진로장벽지각을 통해서도 정적인 간접효과를 보였으며, 결과적으로 정적인 총효과를 나타내었다. 본 연구에서 진로장벽지각과 심리적 독립을 매개변인으로 하여 대학생의 정서지능과 진로결정수준의 관계를 밝힘으로써 대학생의 진로결정수준 향상에 도움이 될 수 있는 주요한 경로를 확인할 수 있었다. 따라서, 본 연구를 통해 진로결정수준에 있어서 정서지능의 중요성을 인식하고 정서지능을 높이거나 진로장벽지각을 낮출 수 있는 교육 및 체계적 상담 프로그램의 도입이 필요할 것이다. 또한, 부모와의 유대나 결속으로부터 심리적, 정서적으로 건강하게 독립할 수 있도록 하여 대학생들이 주도적이고 자유로운 의사결정을 통해 스스로의 진로결정수준을 향상시킬 수 있게 하여야 할 것이다.

more

초록/요약

This study was conducted to understand the influence of emotional intelligence of university students in career decision-making level and to investigate if the recognition of career-barrier and psychological independence play the mediating role in the relation of emotional intelligence and the career decision-making level. For the research, a survey with four criteria of emotional intelligence, career decision-making level, career-barrier recognition, and psychological independence was conducted on university students in Seoul. Based on the data from 306 survey respondents, Pearson correlation analysis and hierarchical regression analysis were conducted. Through the model no. 4 in the Process, the statistical significance of mediating effect was observed. The result from the study can be summarized as below: First, in the relation between emotional intelligence and the career decision-making level of a university student, the mediating effect of the career-barrier recognition was observed and it showed a partial mediation effect in career-barrier. On the other hand, emotional intelligence showed a negative and direct effect in the career decision-making level, while it showed a positive and indirect effect through career-barrier recognition. As a result, the total effect was positive. Second, in the relation between a university student's emotional intelligence and the career decision-making level, the mediating effect of the psychological independence was observed and it showed a partial mediation effect in psychological independence. On the other hand, emotional intelligence showed a positive and direct effect in the career decision-making level and it also showed a positive and indirect effect through career-barrier recognition. As a result, the total effect was positive. This study demonstrated the relation between emotional intelligence and career decision-making level of a university student, with mediator variables of career-barrier recognition and psychological independence, so that it would show major path that could help improve the level of career decision-making of a university student. Therefore, it is recommended to introduce education and counseling program system that can improve emotional intelligence or lower career-barrier recognition and to recognize the importance of emotional intelligence in the level of career decision-making. At the same time, university students need to gain independence from psychological and emotional bond and unity with parents in a healthy way, so that they would enhance the level of career decision-making based on free decision-making led by themselves.

more