스토리텔링을 활용한 세계시민교육프로그램의 개발 및 적용
The Development and Implementation of a Global Citizenship Education Program Based on Storytelling
- 주제(키워드) 세계시민교육 , 스토리텔링 , 프로그램 개발 및 적용 , 세계시민성 , 세계시민의식
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이예경
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063267
- UCI I804:11029-000000063267
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
글로벌 시대의 지구촌 사회는 빠른 속도로 가까워지고 있으며 상호 긴밀하게 연결되어 있기 때문에 복잡하고 다양하게 나타나는 글로벌 이슈들 또한 개인, 국가를 넘어선 전 세계가 협력하여 해결해 나가야 한다. 빈곤, 인권, 평화 등의 글로벌 이슈에 대해 배우고 지구촌 사람들에 대한 공감능력을 바탕으로 하여 더 나은 세계를 만들기 위한 책임의식과 역할의식을 함양하기 위한 세계시민교육은 21세기 반드시 필요한 교육으로 부상하고 있다. 본 연구의 목적은 스토리텔링을 활용한 세계시민교육 프로그램을 개발하여 학교 현장에 적용하고 이를 통해 학생들의 세계시민의식과 학업흥미도에 변화가 있었는지 그 효과를 검증하는 데 있다. 스토리텔링기법은 전달자와 학습자의 상호작용을 바탕으로 의미를 터득하고 학습자의 공감능력과 집중력을 향상시키며 학습자의 참여를 증진시키는데 효과적이다. 이는 학습자들의 공감능력을 바탕으로 한 연대의식을 강조하고, 학습자의 주도적인 참여에 근거하고 있는 세계시민교육에 매우 효과적인 교육기법이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링을 활용한 효과적인 세계시민교육 프로그램은 무엇인가? 둘째, 스토리텔링을 활용한 세계시민교육이 학생들의 세계시민의식 변화에 영향을 미치는가? 셋째, 스토리텔링을 활용한 세계시민교육이 학생들의 학업흥미도 향상에 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 스토리텔링을 활용한 세계시민교육의 교수학습 모형을 선행연구를 통해 구성하고 학습스토리 선정 전략을 수립하였다. 특별히 교수학습 모형 확장단계에서 학습자가 스토리를 새롭게 생성하거나 재구성하여 주도적으로 스토리텔링하게 함으로써 학습자 주도의 적극적인 참여를 이끌었다. 프로그램의 주제는 4개로 구성하였으며 총 8차시의 교수학습안을 개발하여 고등학교 2학년 40명을 대상으로 2일에 걸쳐 적용하였다. 본 수업에 참여한 학생들의 세계시민의식과 학업흥미도에 미치는 영향을 연구하기 위해 세계시민의식 조사 설문지와 학업흥미도 설문지를 교육 전과 후에 검사하였다. 스토리텔링을 활용한 세계시민교육이 학생들의 세계시민의식에 미치는 영향을 분석한 결과 다양성에 대한 가치존중과 세계문제에 대한 흥미와 관심 영역은 수업 전과 후 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 반면 인간의 보편적 가치와 세계문제에 대한 참여의식, 세계지향적인 태도는 수업 전과 후 유의한 차이가 검증되지 않았다. 또한 학생들의 학업흥미도 향상에 미치는 영향을 분석한 결과 상황적 흥미, 개인적 흥미 그리고 인지적 흥미 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 연구를 통해 스토리텔링을 활용한 세계시민교육이 학생들의 세계시민의식과 학습흥미도에 미치는 영향을 알 수 있었다. 세계시민교육은 우리가 세계 속에서 관계를 맺고 세계화 시대를 살아가기 위해 필수적인 교육으로 인식되고 점진적으로 도입되고 있으나 교육과정이나 학교에서 다루는 정도는 미흡한 수준이다. 본 연구의 결과를 바탕으로 앞으로 스토리텔링을 활용한 세계시민교육에 관한 연구가 이루어지고 나아가 이 교수학습 기법을 활용한 세계시민교육과정이 확대되고 교육현장에서 적극적으로 실행되기를 바란다.
more초록/요약
The purpose of this study is to develop and apply a global citizenship education program utilizing storytelling, thereby verifying its effectiveness or increasing global citizenship consciousness and interest. Storytelling is effective for learning meaning through the interaction between the informant and the learner. It helps improve empathy and concentration by the learner, and promotes participation. It also emphasizes solidarity based on learners' empathy and is expected to be effective for nurturing global citizenship education. Therefore, the research problems of this study are as follows. First, what are the characteristics of an effective global citizenship education program based on storytelling? Second, what is the effect of a global citizenship education program based on storytelling on global citizenship consciousness? Third, what is the effect of a global citizenship education program based on storytelling on learning interest towards global citizenship? For the purpose of this study, the teaching model of global citizenship education based on storytelling and the strategy for selecting a story were developed. The program consisted of four themes and a total of teaching plans for eight classes were applied to 40 high school seniors over two days. In order to study the program's impact on students on their global citizenship and interest, the global citizenship survey and the interest survey were examined by paired sample t-test. The analysis of the influence of global citizenship education based on storytelling showed that there was a significant change in values of diversity, differences, interest, and concern on global issues after the program's implementation. On the other hand, significant change in human values, sense of participation in world affairs, and global attitudes has not been verified after the program's implementation. In addition, the analysis of the effects on improving students' interests in the subject showed significant differences in both situational, personal and cognitive interests. The study showed the impact of global citizenship education program based on storytelling on students' global sense of civic awareness and learning interests. Global citizenship education is recognized and gradually introduced as an essential education in order for us to build relationships within the world and live in an era of globalization. However it is not actively handled in education courses and schools. Based on the results of this research, future studies on global citizenship education program based on storytelling are expected to be expanded and implemented in the field of education.
more