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최저학력제 시행에 대한 중학교 축구선수의 인식과 개선방안에 관한 연구

The understand and improvement strategies for Minimum Grade Policy among Middle School Elite Soccer Players.

초록/요약

본 연구는 최저학력제의 시행에 대한 중학교 축구선수의 인식과 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 자료의 수집을 위해 서울특별시에 위치한 중학교 소재의 축구선수 100명을 선정하였으며, 이들의 연령을 고려하여 전문가와 함께 수정·보완하여 만든 설문지(survey)로 질적 연구방법(qualitative method)을 사용하였다. 자료에 대한 통계분석으로는 Window SPSS(Statistical Pcakage for the Social Science) 12.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다. 위와 같은 연구방법의 분석된 유형으로 질문 유형의 응답률 점수가 높을수록 긍정적인 측면으로 규정하였고, 점수가 낮을수록 부정적인 측면으로 규정하였다. 서술형에 대한 답변유형으로 전문가 협의 하에 ‘재미·내용불만’, ‘편법문제’, ‘동기부족·필요성인식부재’, ‘만족도’ 네 가지의 틀로 나뉘어 규정하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중학교 축구선수들은 최저학력제의 시행을 통한 정의된 내용 및 이해도가 높은 것으로 나타났고 최저학력제에 대해 잘 알고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중학교 축구선수 최저학력제의 시행에 대한 도입과 필요성에 대한 연구 결과로 ‘어느 정도 필요 하다’, ‘꼭 필요한 제도이다’로 총 44%의 높은 연구결과를 통해 학생운동선수들에게 최저학력제의 도입 및 필요성은 중요하다는 것으로 나타났다. 셋째, 중학교 축구선수 최저학력제의 시행을 통한 학습권에 대한 보장이 ‘되고 있다’ 79%와 학업시간 증가 여부 결과는 54%로 긍정적인 결과가 나타났다. 넷째, 중학교 축구선수 최저학력제의 시행에 대한 문제점으로는 ‘공부에 대한 부담으로 운동에 전념을 못함’ 28%로 가장 높게 나왔으며, 그에 따른 긍정적인 개선방안으로는 ‘기초·기본 학습능력의 향상’이 57%로 가장 높게 나타났다. 다섯 번째, 대체 프로그램의 e-school 인식은 연구 결과 ‘관심없다’와 ‘잘 시행되지 않는 것 같다’의 총 37% 결과로 부정적 의견이 나타났고, 자기개발 학습 향상에 대한 결과로 ‘도움이 되고 있다’, ‘완전 도움이 되고 있다’의 총 30%로 대체 프로그램인 e-school의 자기개발 학습 향상에는 높다는 것을 의미한다. 여섯 번째, 학생 운동선수들이 생각하는 e-school의 문제점을 서술형으로 전문가 협의 하에 나타낸 결과 재미·내용불만, 편법, 동기부족·필요성 인식부재에 관한 결과로 e-school을 시행하여도 ‘공부를 하지 않는다’의 학습에 대한 인식 문제로 나타났다.

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초록/요약

The purpose of this study is to present the middle school soccer player’s perception on the implementation of the Minimum Education System. In order to glean relevant data, a survey revised and supplemented by an expert was responded by 100 soccer players in the middle schools in Seoul. The qualitative method was applied for the study. Using the Windows Statistical Package for the Social Science (SPSS) 12.0, a frequency analysis was conducted on the collected data. According to the above-mentioned analysis method, the higher the response rate score of the inquiry, the more positive it was, and the lower the score, the more negative it was. The scales were categorized into four, "interesting·unsatisfied with content," "expediency issues," "lack of motivation/lack of necessity," and "satisfied." The result was as below: First, middle school soccer players showed that they are well aware of the Minimum Academic Aptitude System and the obligation defined by the system. Second, the research showed that a high percentage of 44% answered "the system is needed to a certain extent," or "the system is essential," regarding the introduction and implementation of the Minimum Academic Aptitude System for middle school soccer players. Based on the survey result, it seems to be important for student sport players to introduce and implement the Minimum Academic Aptitude System. Third, 79% answered the middle school soccer players think "the right for learning is secured thanks to the implementation of the Minimum Academic Aptitude System" and 54% of the respondents answered positively on whether the study time is increased. Fourth, regarding the issues generated from the Minimum Academic Aptitude System for middle school soccer players, "it is difficult to focus on sport play due to the pressure of study (28%)" was considered to be the biggest problem and 57% answered that the issue can be alleviated by "improving the basic academic aptitude." Fifth, the awareness on the alternative program of "e-school" was negative. The answers of "I am not interested in" and "the program is not operated well" took 37% in total. On the other hand, 30% answered "it is helpful" or "it is very helpful" to take the e-school program as self-learning courses, which means it was helpful to a certain degree. Lastly, the write-out answers on the problems in the e-school program showed by expert consent that the student sport players think the program is not interesting, they are unsatisfied, some students employ expedient in taking the courses, they lack motivation, and they do not feel any need for the program.

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