지식저널리즘 다큐멘터리의 서사구조 비교연구 : EBS <지식채널 e>와 tbs <지식발전소 도시의 품격>을 중심으로
- 주제(키워드) 지식저널리즘 , 지식채널 e , 지식발전소 도시의 품격 , 서사구조 , 비교연구 , 장르연구 , Knowledge Journalism , Knowledge Channel e , Knowledge Power Station : Dignity of the city , Narrative Structures , Comparative Study , Genre
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 원용진
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 방송
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063117
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 연구는 사회적 쟁점과 이슈를 다루는 서로 다른 두 프로그램인 EBS <지식채널 e>와 tbs <지식발전소 도시의 품격>의 주제를 분석하고 이야기와 담화, 두 가치 차원에서 서사분석을 진행함으로써 두 프로그램의 주제와 서사구조가 궁긍적으로 유사성을 보이는지, 만약 그러하다면 두 프로그램을 ‘지식저널리즘’이라는 하나의 장르라고 봐도 좋을지에 대해 고찰하고자 했다. 결론적으로 상당 부분, 제작 관습에 있어 유사성이 발견됐다. 지금까지 EBS <지식채널 e>를 ‘지식저널리즘’의 대표적인 프로그램으로 꼽아왔는데 <지식채널 e>를 모티브로 삼아 기획된 tbs <지식발전소 도시의 품격>에서도 EBS <지식채널 e>와 유사한 장르적 제작 관습들이 발견되었다, 즉 이 유사성을 정리함으로써 ‘지식저널리즘’ 프로그램에 대한 특징을 보다 구체적으로 정립하고 해당 장르에 관한 논의를 확장시킬 수 있는 발판을 마련할 수 있겠다. 분석결과 주제 선정에 있어 두 프로그램 모두 동시대의 이슈를 다루는 사회일반과 관련된 항목의 주제 선정 빈도가 높았다. 또한 이항대립 설정 시, 현실반영적 항목을 선정함으로써 ‘지금 현재’ 대중과 함께 고민해야할 살아있는 ‘지식’들을 소환한다. 구성적인 측면에서는 5분 내외의 시간 동안 5개의 시퀸스로 이뤄진 [기]-[승]-[전]-[결] 구조를 일반적으로 띠고 있고 여기서 중요한 요소는 ‘반전’ 이다. 5분 이라는 짧은 길이지만 시청자는 지식이 가져다주는 ‘반전’에서 카타르시스와 희열을 느낀다. 또한 두 프로그램 모두 내레이션 없이 텍스트가 화자 역할을 대신하고 음악과 효과가 내레이션을 대신해 빈 공간을 채운다. 대체로 해당 프로그램만을 위해 촬영한 영상을 사용하기보다 사진, 영상을 아우르는 자료화면으로 구성한다는 점이 또 다른 특징이다. 늘 봐오던 이미지도 해체, 재해석 해내는 작업을 통해 새로운 의미를 창출한다. 이 자료화면들의 모음은 ‘지식저널리즘’ 장르만의 영상 꼴라주가 된다. EBS <지식채널 e>와 tbs <지식발전소 도시의 품격>은 이와 같이 장르적 제작 관습의 유사성을 띠는 ‘지식저널리즘’ 프로그램이라고 정리할 수 있겠다.
more초록/요약
This research focuses on exploring ‘Knowledge Journalism’ by analysing both topics and narratives of the two TV programmes: EBS <Knowledge Channel e> and tbs <Knowledge Power Station: Dignity of the City>. The thesis is based on the hypothesis that two programmes could be classified as the genre of ‘Knowledge Journalism’ if they present similarity in topics and narrative structures. To verify this hypothesis, I have applied the narrative analysis with studying both storylines and discourse of the programmes. Meaningful results were found throughout this analysis. Similarities in the practices of documentary production were revealed in making of the two programmes. EBS <Knowledge Channel e> has always been considered as the archetype of the ‘Knowledge Journalism’ programme and tbs <Knowledge Power Station: Dignity of the city> was also one of the programmes inspired by it. In both programmes, similar genre production convention has been found. By examining this similarity, the research result offers the unique characteristics of ‘Knowledge Journalism’ programmes and therefore, a foothold to expand the discussion on the genre was established. It is crucial to note that two programmes are highly likely to deal with topics related to contemporary social issues. When applying the binary oppositions, these programmes include current social issues in order to introduce veiled but important coeval issues to the audiences. In terms of the structure, the programmes consist of five sequences with four stages in composition: [introduction] – [development] – [reversal] – [conclusion] within five minutes. Among these, the most principal aspect is ‘reversal’. Notwithstanding the short length with 5 minutes, audiences could experience catharsis and euphoria driven by knowledge-based ‘reversal’. Moreover, in both programmes, text plays a role as a narrator without verbal narration accompanied with music and sound effects. Another remarkable feature of those programmes is that they use previously published and stored (second-hand) footage such as photos and video-clips rather than shooting their own ones. Old images, which we have always seen, generate new messages by deconstructing and reinterpreting themselves. The collection of such footage becomes the exclusive image collage of ‘Knowledge Journalism’. As a result, I conclude that both EBS <Knowledge Channel e> and tbs <Knowledge Power Station: Dignity of the City> can be classified as the genre of ‘Knowledge Journalism’ in that they present similar genre production convention.
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