기업교육강사의 자존감이 커뮤니케이션능력과 심리적소진에 미치는 영향
The effect of corporate instructor’s self-esteem on communication skills and psychological burnout
- 주제(키워드) 기업교육강사 , 자존감 , 커뮤니케이션능력 , 심리적 소진 , corporate instructor , self-esteem , communication skills , psychological burnout
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김수연
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 광고홍보
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063081
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
기업은 지속적인 성장과 발전을 이루기 위해 구성원 간의 원활한 커뮤니케이션 및 인적자원개발에 많은 노력을 기울이고 있다. 이러한 기업의 목적을 달성하기 위해 전문성을 갖춘 기업교육강사의 역할은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 기업교육강사의 자존감 수준과 변동이 교육상황에서 커뮤니케이션능력과 심리적 소진에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 강사 173명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 유의한 설문응답을 바탕으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육상황에서 기업교육강사의 자존감은 커뮤니케이션능력과 심리적 소진에 관련성이 있음이 검증되었다. 둘째, 보다 구체적인 상관관계를 알아보기 위해 자존감의 수준을 측정할 수 있는 상태자존감과 변동을 측정할 수 있는 자존감안정성으로 나누어 살펴보았다. 그 결과 상태자존감이 커뮤니케이션능력과 심리적 소진에 더 큰 영향력을 발휘함을 알 수 있었다. 마지막으로 자존감, 커뮤니케이션능력, 심리적 소진의 개별 차원들과의 관계성을 검증해 본 결과 자존감 차원의 하위 요소 중 수행자존감이 커뮤니케이션능력 및 심리적 소진에 가장 큰 영향력을 미치는 것을 알 수 있었다. 수행자존감은 지적능력, 자기확신, 능동성을 포함한 개인의 전반적인 능숙도에 대한 자존감 수준을 의미하는 것으로 강사가 자신의 수행능력을 긍정적으로 평가하는 것이 매우 중요함을 알 수 있었다. 그 외에도 상황이나 조건에 따른 자존감의 변동이 커뮤니케이션능력과 심리적 소진에 일부 영향력을 미치는 것으로 확인 되었다. 본 연구는 기업교육강사의 높은 자존감수준과 안정성이 커뮤니케이션능력 및 심리적 소진에 매우 중요한 요소로 작용하였음을 실증적으로 검증하였다. 이는 학문적으로 시사하는 바가 크며 강사 개인의 역량 및 전문성 개발을 위해 구체적이고 다양한 정보를 제공한다는 점에서 의미가 있다.
more초록/요약
The corporate makes lots of efforts for smooth communication among members and developing human resources to make continuous growth and progress. For achieving this corporate purpose, the role of professional corporate instructor is very important. Therefore, this study conducted online survey asking 173 instructors of how the corporate instructor's self-esteem and variation effect on communication skills and psychological burnout in educational circumstances. The result based on meaningful answers is as follows. First, the instructor's self-esteem in educational circumstances showed connection between communication skills and psychological burnout. Second, the study investigated state of self-esteem which is able to measure the level of self-esteem and stability of self-esteem which can measure variation. The result showed state of self-esteem had bigger influence on communication skills and psychological burnout. Last, the study investigated the correlation among self-esteem, communication skills and individual dimension of psychological burnout. The result showed performing self-esteem among sub elements of self-esteem had the biggest influence on communication skills and psychological burnout. Processing self-esteem means the level of self-esteem on overall proficiency including intellectual ability, self-confidence and activity. It is proved that instructor's positive evaluation of own performance ability is very important. Besides, the change of self-esteem due to circumstances and conditions made partial influence on communication skills and psychological burnout. The study empirically proved that instructor's high level of self-esteem and stability are very important factors for influencing communication skills and psychological burnout. This has meaningful academic achievement and offers specific and various information for developing instructor's individual competence and specialty.
more