케이트 디카밀로의 『에드워드 툴레인의 신기한 여행』의 문체론적 분석과 영어교육적 함의에 관한 연구
- 주제(키워드) 문체론 , 문학을 활용한 언어교육 , 영미아동문학 , 케이트 디카밀로 , 에드워드 툴레인의 신기한 여행 , 언어적 감식성
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김태원
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063045
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문은 외국어 학습자를 위하여 문학 작품에 대한 지각 있는 이해와 감상을 가능하게 하는 문체론적 접근을 제안한다. 문학 작품은 의사소통 중심의 언어 교수법에서 실제적 자료로 강조되어 이를 언어 교실에서 활용하기 위한 다양한 방법들이 꾸준히 연구되어 왔다. 문학 작품은 다른 읽기 자료로는 불가능한 방식으로 독자의 지성과 감성을 훈련시킨다. 작가는 자신이 의도하는 내용을 효과적으로 전달하기 위하여 최상의 언어적 기술과 솜씨를 발휘하여 글로 표현해낸다. 따라서 문체론적 접근을 통해 문학 작품을 활용한 언어 교수 상황에서 언어에 대한 예민한 고찰을 할 필요가 있다. 작품의 줄거리나 주제의식이 언어로 구성되고 언어로 제시되고 있다는 점에서 문학 작품을 가르치는 교사는 조직적이며 분석적인 방법으로 학습자가 보다 언어에 민감해질 수 있도록 도와주어야 한다. 연구자는 본고에서 영미아동문학 작품에 대한 문체론적 분석을 면밀히 시도하였다. 케이트 디카밀로(Kate DiCamillo)의 『에드워드 툴레인의 신기한 여행』(The Miraculous Journey of Edward Tulane)에 나타난 언어적 특징들(linguistic features)에 주목하여 소설을 읽고 작가의 문체적 특징들(stylistic features)을 밝히는 것을 목적으로 하였다. 그리고 다음과 같은 네 가지 언어적 분석 결과를 얻었다. 첫째, 대명사의 교대 사용, 둘째, 동사의 태 변화, 셋째, 운율 체계의 활용, 넷째, 비유적 언어의 사용이 그것이다. 이 같은 언어적 발견물은 작품의 주제를 고양시킬 뿐 아니라 작품의 장르를 성장소설 또는 환상소설로 구성하는 하나의 축으로 작용하고 있었다. 따라서 문체론적 분석은 영어가 외국어이기 때문에 인지하기 어려운 독특한 언어사용 양상을 규명하는 데 도움을 줄 뿐만 아니라 작품 이해와 감상의 폭을 넓힌다. 이를 영어교육과 연결 지어 외국어로서 영어를 배우는 영어 교수 상황에서 문체론을 활용한 영문학 교육을 주장한다. 이는 영어 모국어 화자가 아닌 학습자에게 영어의 풍부한 사용 방식과 표현 기술을 제시할 수 있다. 그러므로 영어 교사는 수업 시간에 다루고 있는 문학 텍스트의 내용에 대한 직관이나 해설을 전달하기보다 아마추어 독자인 영어 학습자가 흥미를 느끼거나 또는 어려워하는 언어적 형태에 집중하여 특별한 관심을 기울이고 학습자가 언어적 감식성을 기를 수 있도록 지도하여야 한다.
more초록/요약
The purpose of this study was to propose a stylistic approach in literature-based instruction that enables perceptual understanding and appreciation of literary works for foreign language learners. Literary works have been emphasized as authentic materials in Communicative Language Teaching (CLT), and a variety of methods for utilizing them in the language classroom have been constantly studied and discussed. Literary works are distinctive since they train readers’ intelligence and sensitivity in ways that are impossible with other reading materials. In literature, authors express themselves with words by making the best use of language skills, which delivers their message effectively. Knowing that language plays a critical role, teachers in literature class should guide their learners to pay close attention to author’s language choices or word arrangements in an organized and analytical way. Therefore, it is necessary to take a keen consideration of language in literature-based instruction classroom through a stylistic approach. By focusing on The Miraculous Journey of Edward Tulane by Kate DiCamillo (2006), this study attempts to examine its linguistic features first, and then draws upon four stylistic features as follows: (1) the alternate usage of the pronoun he and it, (2) the change of verb voice from passive to active, (3) the utilization of prosody, and (4) the use of figurative languages. These linguistic findings are employed in DiCamillo’s novel with her great and careful deliberation so as to forward the theme of the work, suggesting her comprehensive view of the world and human life. In addition, they not only enhance thematic significance but also act as an axis for composing the genre of the work into a growing novel or a fantasy novel. Thus, with such a stylistic analysis of literary text, learners can identify language patterns and ultimately develop their language awareness. This is why the researcher asserts that using stylistics in literature-based instruction is necessary. Educators are encouraged to select appropriate stories for their students and scaffold how to read, discuss, and re-work the texts from looking at a letter to understanding the piece of literature as a whole. This means that non-native English learners will be exposed to an abundant amount of expressions in English. Rather than conveying intuition or commentary on the content of the literary text, English teachers should predominantly spend time in discovering linguistic forms that are interesting or difficult for their students—who are also amateur readers—to help them better understand and be sensitive to English. As a result, students’ communicative competence will improve.
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