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관리통제시스템의 상호작용적 이용, 긍정심리자본, 그리고 관리적 성과 간의 관계에 관한 연구

The Relationship Among The Interactive Use of Management Control Systems, Positive Psychological Capital, and Managerial Performance

초록/요약

최근 병원조직은 의료시장개방과 함께 다양한 환경변화와 경쟁심화에 직면하고 있으며 이러한 경영위기에 살아남기 위해서는 혁신적이고 다양한 환경변화에 대응 가능한 관리통제시스템(management control systems : 이하 ‘MCS’라함)이 강조되고 있다. 더욱이 환경과 업무가 복잡한 병원조직에는 예외관리에 초점을 맞춘 관행적이고 형식적인 전통적 MCS의 이용이 아닌 능동적이고 빈번한 의사소통을 통해 구성원을 목표로 이끌 수 있는 상호작용적 MCS의 이용을 통한 관리적 성과 증대가 필요하다. 최근의 연구에서는 MCS의 이용이 성과에 영향을 미치기 위해서는 개인의 인지·행동에 미치는 영향이 선행될 것으로 보고, 심리학 이론을 바탕으로 인지적, 동기부여적 등의 측면에서 MCS와 개인의 인지·행동에 대한 영향을 실증적 증거로 설명하고자 하였다. 특히 최근 주목 받고 있는 긍정심리학(positive psychology)은 사람의 특성, 태도, 그리고 경험 등의 긍정적인 심리적 자본이 성과에 중요한 영향을 미치는 것을 보여주고 있다(Luthans, 2004; 이동섭 외, 2009). 이러한 논의에도, MCS와 조직구성원의 긍정적인 심리에 초점을 둔 연구는 부족하며, 연구결과를 명확하게 제시하지 못하였다. 따라서 본 연구에서는 개인의 긍정적 심리상태를 설명하는 심리자본이라는 개념을 적용해 병원조직의 상호적 MCS 이용이 궁극적으로 관리적 성과를 증대시키기 위해 구성원의 심리에 미치는 영향에 대하여 분석하고자 하였다. 이를 위해 국내 종합병원의 행정부서 임원을 중심으로 설문조사를 통해 자료를 수집하여 분석을 수행하였고 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, MCS의 상호작용적 이용은 긍정심리자본을 구성하는 하위요소인 자기효능감, 희망, 낙관주의, 그리고 복원력에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 MCS의 이용만으로도 개인수준의 긍정심리상태에 긍정적 영향을 미칠 수 있다는 선행연구들의 결과와 합치되는 결과로 상호작용적 MCS의 특징인 구성원들간의 빈번한 정보교류와 의사소통으로 인하여 조직 또는 개인차원의 학습을 증진시킴으로써 긍정심리자본을 상승시킨 것으로 보인다. 둘째, 긍정심리자본을 구성하는 하위요소들 중 자기효능감, 복원력, 그리고 희망은 관리적 성과에 유의한 영향을 미치나 낙관주의는 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 구성원들의 자기효능감, 희망, 그리고 복원력이 높은 사람일수록 즉, 자신을 믿는 신념이 강하고 실패를 두려워하지 않고 도전을 추구하고 목표성취를 위해 에너지를 집중하는 사람일수록 성과가 향상되는 것으로 해석할 수 있다. 셋째, 관리통제시스템의 상호작용적 이용은 관리적 성과에 유의한 정(+)의 영향을 제시함에 따라 기존 선행연구들의 결과를 재확인시켜 주었다(이상완 외, 2011; 은헌정과 김재열, 2011). 이상에서 설명된 결과를 종합해보면, 병원의 상호작용적 MCS는 긍정심리자본에 긍정적인 영향을 미치며 또 긍정심리자본은 관리적 성과에 긍정적인 영향을 미치므로 상호작용적 MCS와 관리적 성과 간의 관계에서 구성원의 긍정심리자본은 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 따라서 병원조직 구성원들의 수평적인 의사소통과 교류를 통하여 불확실한 경영환경의 변화에 빠르게 적응하고 대응하여 목표 달성을 가능하게 하는 MCS의 활용이 요구되며, MCS의 상호작용적 이용을 통해 목표성과와 실제성과간의 차이를 인식하는 것에만 그치는 것이 아니라 문제의 원인에 중점을 두고 해결하면서 성과중심의 압박을 완화시켜 구성원들의 심리상태를 향상시켜 성과를 개선시킬 수 있음을 알 수 있다는 차원에서의 시사점을 제공하였다.

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초록/요약

Recently, hospital organizations are faced with various environmental changes and intensifying competition along with the opening of the medical market. And management control systems (‘MCS’ hereinafter) that are innovative enough to cope with diverse environmental changes are emphasized in order to survive in such managerial crisis. Especially, the hospital organizations with complex situations and tasks must not be limited to the conventional and formal way of the traditional MCS focused on management of exceptions, but rather they must use MCS interactively for amplified managerial results that can lead members to achieve goals through active and frequent communication. In recent studies, it has been suggested that the use of MCS would have affected first the individual's cognition and behavior in order to influence their performance. Therefore, based on psychological theories, there have been efforts to explain the influence of MCS on individual's cognition and behavior as empirical evidences from the motivational perspective. In particular, positive psychology, which has recently been attracting attention, shows that the psychological capital such as positive experiences, traits and attitudes can have a significant impact on performance (Lee Dong-seop et al., 2009; Luthans, 2004). However, despite these discussions, there is a lack of research studies focusing on MSC and the positive psychology of organizational members, and no clear results have been presented. Hence, the purpose of this study is to analyze the effect of the interactive use of MCS of the hospital organizations on the psychology of their members to enhance the managerial performance, by applying the concept of psychological capital to explain positive psychological state of the individuals. To accomplish this, data have been gathered and analyzed through the questionnaires centering on executive officers of the general hospitals in Korea, and the research results are as follows: First, the interactive use of MCS has a positive (+) effect on all the sub-factors of positive psychological capital such as self–efficacy, hope, optimism, and resilience. This is consistent with the results of previous studies that MCS alone may have a positive effect for the positive psychological state of members on the individual level, and it appears that as a result of frequent information exchanges and communication, which is the characteristic of interactive MCS, the positive psychological capital is increased by promoting learning either on the individual or organizational level. Second, the result shows that among the sub-factors constituting positive psychological capital, self–efficacy, resilience, and hope have a significant effect on managerial performance, but optimism turns out to have no significant effect. This is because the higher the self-efficacy, hope, and resilience of the members, the stronger the belief in oneself, and the more they seek to challenge without fearing failure and concentrate their energy to achieve their goals, which results in improved performance. Third, the interactive use of the management control systems reaffirms the results of the previous studies as it shows a positive (+) effect on the management performance at the 1% significance level (Lee Sang-wan et al 2011; Eun Heon-jeong and Kim Jae-yeol, 2011). In summary, the results of this study suggest that the interactive MCS of hospitals has a positive effect on positive psychological capital, and the positive psychological capital has a positive effect on managerial performance. It means that positive psychological capital plays an important role in the relation between interactive MCS and managerial performance, Therefore, this study is significant in that it suggests the need to utilize MCS which enables members to achieve the goal by quickly adapting and responding to changes of uncertain managerial environment through horizontal communication and exchanges. Through the interactive use of MCS, not only the gap between target performance and actual performance is recognized but also the psychological state of the members is improved by relieving the pressure on the performance-centered psychology of members by focusing on the cause of the problem which results in improved performance.

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