예술가소설의 문학 교육적 의미 연구 : 이청준 소설을 중심으로
- 주제(키워드) 문학 교육 , 예술가소설 , 예술가 , 이청준 , 이청준 소설 , 예술가소설 교육 , 예술적 가치 , Literature education , Artist-novels , Artist , Lee Cheong-jun , Education of Artist-novels , Artistic value
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 우찬제
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000062978
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본고는 예술가소설의 문학 교육적 가능성을 발견하여 이청준의 예술가소설을 대상으로 구체적인 교육 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 기존 논의에서 예술가소설에 대한 교육적 관심이 부족하다는 점에 문제를 제기하면서 예술가소설을 활용한 문학 교육의 필요성과 그 의미를 밝히고자 하였다. 예술가소설은 성장소설의 특성을 지니고 있기 때문에 한 개인이 성장하는 과정에 초점을 맞추어 작품을 수용하게 된다. 따라서 학습자는 예술가소설에서 예술적 완성을 이루기 위하여 고난과 시련을 겪는 예술가의 삶을 간접적으로 체험하게 된다. 학습자들은 그 성장과정에 비추어 자신의 내면에 대한 성찰과 탐색을 할 수 있고 그들이 추구하는 예술적 가치에 대해 이해할 수 있게 된다. 본고에서는 이러한 특성에 주목하여 국어과 교육과정과의 연계성을 바탕으로 예술가소설을 교수·학습하기 위한 토대를 마련해보았다. 특히 이청준은 다양한 예술가들의 삶을 작품 속에 형상화한 작가로, 그의 예술가소설은 그 교육적 가치를 인정받아 문학 교과서에 꾸준히 수록되어왔다. 따라서 2장에서 이청준 소설의 교과서 수록 양상을 분석하여 예술가소설의 기존 교육 방향을 확인하였고, 수록 양상에서 나타난 문제점들을 보완하는 방향으로 새로운 교육 방안을 모색할 수 있었다. 3장에서는 예술가의 현실 대응 양상을 중심으로 작품을 분석하였다. 이청준의 예술가소설 중 교과서 수록 작품인 「줄」, 「병신과 머저리」, 「매잡이」, 『남도사람』을 연구 텍스트로 삼았다. 「줄」에서는 예술가 내면에 존재하는 현실적 자아와 예술적 자아 사이의 갈등 양상을 살펴볼 수 있었고, 「병신과 머저리」에서는 ‘소설 쓰기’라는 예술적 시도를 통하여 내면의 아픔을 성찰하고 치유하는 과정에 주목하여 작품을 살펴보았다. 「매잡이」는 전통적 예술가와 현대적 예술가의 죽음에 주목하여 그 의미를 탐색해보았고, 마지막으로 『남도사람』을 통하여 소리를 매개로 한 세계와 예술가와의 화해와 용서라는 가치를 발견해볼 수 있었다. 4장에서는 이와 같은 논의를 바탕으로 예술가소설의 구체적인 교육 방안을 제시하였다. 먼저 학습자의 능동적 참여를 유도할 수 있는 ‘반응 중심 모형’을 바탕으로 수업을 설계하였다. 이후 교수·학습 과정안을 통하여 실제적인 수업을 제시해보았다. 교과서 분석에서 나타난 문제를 보완하기 위하여 학습자의 능동적 참여가 가능한 활동 구성에 중점을 두었고, 예술가소설의 특성과 교육적 의미가 반영될 수 있는 수업을 제안하였다. 마지막으로 논의를 마무리하며 이청준의 예술가소설 교수·학습을 통한 문학 교육적 의의를 중심으로 내용을 정리하였다. 이상의 연구를 통해 예술가소설이 지닌 문학 교육적 의미를 찾아볼 수 있었다. 그리고 교육 방안 설계를 통하여 구체적인 활용 가능성까지 살펴볼 수 있었다. 결국 본고에서 주목한 예술가소설의 교육적 의미는 학습자가 예술적 삶의 가치를 이해하고 내면화하는 것에 있다. 그리고 이러한 문학 교육은 궁극적으로 학습자의 의미 있는 성장을 위한 것임을 다시 한 번 강조할 수 있다.
more초록/요약
Purpose of this study is to offer a specific educational method for 'artist-novels' of Lee Cheong-jun, in search of its literary educational possibilities. Raising a question to the existing discussions that they lack educational interest for artist-novels, this study tries to underline the need for, and the meaning of literary education taking advantage of artist-novels. Since artist-novels have characteristics of bildungsroman, it has been written with a focus on an individual’s growth. Thus, readers indirectly get to experience the life of an artist, who suffers from hardships for the one's artistic completion through the novel. The readers can explore their inner selves by reflecting themselves on the growth process, and further understand the artistic value the readers pursue. With much interest on these characteristics, this study tries to suggest some basis for teaching-learning artist-novels based on its relevance to the Korean language education curriculum. Especially, Lee Cheong-jun is an artist who has represented lives of artists in his masterpieces, and a lot of parts of his novels have been consistently excerpted and included in literary textbooks due to their educational value. The chapter two of this study, thus, confirms the existing educational direction of Lee Cheong-jun's artist-novels, by analyzing the tendency of his novels that have been included in textbooks. And it led to a new educational method to supplement problematic patterns of his novels in textbooks. In chapter three, the study analyzes masterpieces with the focus on artists' tendency to respond to reality. Among artist novels of Lee Cheong-jun, this study has chosen three subjects that have been included in text book; “Tightrope,” “Deformities And Fools,” “Hawker” and “Namdo-saram.” In “Tightrope,” it is possible to examine the internal conflict of the artist himself, between his realistic ego and his artistic ego. We can take a close look into the masterpiece “Deformities And Fools,” with the focus on the process of understanding pain in his mind and of healing it through the artistic attempt; “writing a novel.” In “Hawker,” the meaning of a traditional artist and a modern artist was explored by focusing on their deaths. Lastly, in “Namdo-saram,” it is possible to discover the value of reconciliation and forgiveness between the world and the artist through sound. Chapter 4 of this study suggests the specific educational method for artist-novels based on the discussion listed above. First, I structured class based on the ‘Model on Reaction,’ which can make learners actively participate. I then suggested realistic class through the teaching-learning course. I focused mainly on organizing activities which can cause leaners to actively take part in, in order to deal with the problems found in the textbook analysis. And I suggested class that can reflect characteristics and the educational meaning of artist-novels. At the end, I summarized the study, focusing on the meaning of literary education done through teaching and learning Lee Cheong-jun's artist-novels as wrapping up our discussion. Through the research above, it was possible to find literary educational meaning from these artist-novels. It was also possible to consider specific usability by structuring the teaching method. In fact, the educational meaning of artist-novels, which this study focuses on, is about understanding and truly accepting the value of artistic life. Moreover, it is possible to once again underline that this type of literary education is ultimately for the learners’ meaningful growth.
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