북한식 체제전환의 정치경제 : 옥전시장의 사례
Political Economy of North Korean System Transition: A Case of OK-JUN Market
- 주제(키워드) 북한 경제모델 , 평성시 옥전시장 , 북한시장 , North Korea Economic Model , Pyongsung City Market , North Korea Market
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김영수
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 정치외교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000062939
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는‘북한식 경제발전 모델’이 존재하는가에 대한 질문에서 시작되었다. 공산주의 국가인 북한에서 시장의 존재는 정권의 존폐와 직결되는 부분이다. 따라서 북한당국은 시장에 대한 직접적인 통제와 묵인의 이중주를 통해 국가를 운영하고 있다. 북한경제가 나아가고 있는 방향을 살펴보기 위해 본 연구에서는 북한의 법과 경제정책을 우선적으로 분석하고, 실제시장에서 어떠한 방식으로 관철되고 있는지를 보고자한다. 북한의 『사회주의헌법』, 『노동당규약』, 『유일사상10대원칙』은 2009년, 2010년, 2013년의 개정에 걸쳐‘공산주의’라는 표현을 모두 삭제된 바 있다. 그러나 공산주의라는 표현은‘사회주의조국’, ‘주체사상’, ‘사회주의국가’, ‘선군정치’등의 다른 용어로 대체되어 사용되기 때문에, 단지 법률에서‘공산주의’라는 표현이 삭제되었다는 사실 자체가 북한체제 기존노선에 대한 변화를 의미하지는 않는다. 부분적으로 시장경제를 허용한 7.1경제조치 역시 사회주의 경제 정상화를 위한 방편으로 이해된다. 시장에 대한 북한의 의도적 묵인은 북한경제에 활력을 주었지만 북한사회에 걸쳐 개인주의와 실리주의를 확대시켰다. 이와 같은 현상에도 불구하고 북한당국은 체제생존을 위해 개혁적 경제조치를 지속하고 있는 상황이며, 동시에 체제유지 전략으로서 이중적인 행태를 보이고 이는 경제개혁 확대와 체제단속의 변주로 이루어진다. 본 연구에서는 북한당국의 정치경제적 특징을 평성시 옥전시장의 사례를 통해 검증해 보고자한다. 시장 안에서 이루어지는 당국의 통제와 인민의 자율을 살펴보면, 시장의 기제가 집권층과 하부계층에게 각기 어떠한 영향을 미치고 있는가를 알 수 있으며, 북한 내부에서 펼쳐지고 있는 경제적 동학을 유기적으로 파악할 수 있다. 평성에 위치하고 있는 옥전시장을 연구사례로 지정한 이유는 현재 북한의 대표적 시장이며, 다른 시장에 비해 관련 자료가 비교적 많이 축적되고 있는 점을 고려한 것이다. 북한 시장 전체를 대상으로 설명하고 분석하는 것이 불가능한 상황에서 접근 가능한 사례부터 하나씩 분석해 나가는 것이 연구의 가능성을 확보할 수 있다고 생각했다. 아울러 북한의 경제정책이 고스란히 반영된 대표적인 장소가 옥전시장이라는 이유도 존재한다. 이는 옥전시장이 전국단위의 유통망을 갖고 있는 북한 최대의 도매시장이기 때문이며, 이는 평양과 인접하고 있는 평성시의 지리적 특징에 기인한다. 평성시의 네트워크 적 측면은 북한당국의 경제정책 흐름과 자연스레 이어지며 이는 통제의 직접적인 요인으로 작동했다. 북한당국 역시 도매시장으로서 평성시장의 중추적 역할과 기능을 알고 있었기 때문에, 시장억제 정책을 시행할 때 평성 옥전시장에 직접적인 제재를 가하곤 했다. 대표적으로 2009년경 평성시장 폐쇄조치를 통해 당시 북한 당국의 억제정책 양상을 가늠해볼 수 있다. 북한당국은 전국적 도매시장인 평성시장을 통제하며 당국가의 정책을 관철시키고자 했다. 그러나 시장 내부에서 인민들은 국가의 제한사항에 대해 다양한 대책들로 대안을 내놓고 시행에 옮겼다. 이는 유통과정에 있어 상인들 간의 네트워크와 간부-인민의 담합구조에서 나타난다. 상인들은 상호간의 정보공유와 판매구조의 변화를 통해 정부의 단속망을 피한다. 이를테면 상행위 연령제한에 대한 대책으로는 가정 안에서 고 연령자에 속하는 시어머니를 시장 매대에 대신 앉힌다든가, 시장운영의 시간제한에 대해서는 단속시간보다 이른 시간에 시장자체를 활성화시켜 단속을 피하고, 품목제한에 대해서는 매대 위 공간이 아닌 가정집, 창고 등의 다른 공간으로의 이동을 통해 감시를 피하며 삶의 양식을 유지해나가는 식이다. 시장상인들은 당 간부와도 유기적인 관계를 유지한다. 시장관리소는 상인들을 감시하는 역할을 하지만 실제로 뇌물 집합소의 기능을 갖고 있으며 역으로 물품의 반입을 돕기도 한다. 북한의 시장은 하향식 탈사회주의 모델인 중국, 소련과는 다른 형태를 보이고 있음을 알 수 있다. 북한의 시장은 초기에 국가가 의도해서 생겨난 것이 아니며, 절대적으로 인민들의 필요에 의해 자생적으로 발생했기 때문이다. 북한당국은 사회적 흐름에 따라 시장을 일부 용인하고 공식시장에 대한 허가권을 부여하며 인민들과 일종의 타협을 시도한 것이라 볼 수 있다. 북한당국의 시장용인은 국가생존을 위한 체제유지 전략이며, 인민의 자력갱생을 위한 수단이다. 시기에 따라 북한당국의 시장에 대한 통제와 묵인 정책이 변용되는 것을 보아, 사회주의 기존노선에 대한 당국의 변화의지는 없다고 볼 수 있다. 즉 현재 운용되고 있는 북한의 시장형태는 인민들의 자생욕구와 당국의 체제유지전략이 결합된 특수한 양상의 사회주의라 볼 수 있다.
more초록/요약
This study began with the question of whether there is a North Korean economic development model. In North Korea, a communist country, the existence of the market is directly related to the dwelling of the regime. Therefore, the North Korean government operates the state through direct control of the market and a double share of acquiescence. In order to examine the direction of the North Korean economy, this study first analyzes North Korea's laws and economic policies and looks at how they are carried out in the actual market. North Korea's "Socialist Constitution", "Labor Party Code" and "Ten Great Principles of Unique Thought" all deleted the word "communism" throughout the revisions of 2009, 2010 and 2013. However, the fact that communism is replaced by other terms such as 'socialist fatherland', 'Juche ideology', 'socialist state' and 'military first' It does not mean changes to existing routes. 7.1 Economical measures that partially allow the market economy are also understood as a way to normalize the socialist economy. The intentional acquiescence of North Korea to the market has revitalized the North Korean economy, but expanded individualism and sincerity throughout the North Korean society. Despite these developments, North Korean authorities continue to pursue reformist economic measures in order to survive the system, and at the same time, they are dualistic as a system maintenance strategy, which is a variation of economic reforms and regulatory crackdowns. In this study, we try to verify the political and economic characteristics of the North Korean authorities through the examples of the OK-JUN market. If we look at the control of the authorities in the market and the autonomy of the people, we can see how the market mechanism affects the ruling and lower classes, and we can grasp the economic dynamics that are happening in North Korea. The reason for designating the market as a case study is that it is a representative market of North Korea and it is considering that a relatively large amount of related data is accumulated compared to other markets. I thought that it would be possible to study the possibility of analyzing one accessible case from the situation where it was impossible to describe and analyze the entire North Korean market. There is also a reason that the representative place where North Korea's economic policies are fully reflected is the market for conventions. This is because the OK-JUN market is the largest wholesale market in North Korea with a nationwide distribution network. This is due to the geographical characteristics of Pyeongseong City, which is adjacent to Pyongyang. The network aspect of Pyeongsang City is naturally connected with the flow of economic policies of the North Korean authorities, which acted as a direct factor in the control. The North Korean authorities also knew the pivotal role and function of the Pyongsung market as a wholesale market, so they would have to impose direct sanctions on the Pyongsung market when implementing the market restraint policy. As a representative example, we can estimate the pattern of North Korean authorities' suppression policy at the time through the closing of the Pyongsung market in 2009. The North Korean authorities wanted to control the wholesale markets of Pyongsung, which is a nationwide wholesale market, and to carry out the policies of the authorities. However, within the market, the people have come up with alternatives with various measures against national restrictions. This is reflected in the network of merchants and the collusion structure of executives and peoples in the distribution process. Traders avoid government crackdowns by sharing information and changing sales structures. For example, as a countermeasure against the limitation of the age of commerce, it is necessary to place a mother-in-law in a market place at home or to restrict the time limit of the market operation by activating the market itself earlier than the regulation time, It is a way to avoid surveillance and to maintain the style of life by moving to other spaces such as houses and warehouses instead of the space above the stands. Market traders maintain an organic relationship with party leaders. The market station serves to monitor the merchants, but actually has the function of a bribe collective and, in turn, helps bring in goods. North Korea's market is different from the top-down, post-socialist model of China and the Soviet Union. The North Korean market was not created by the state in the early days, but because it occurred absolutely by the needs of the people. The North Korean authorities seem to be able to tolerate some of the market in accordance with the social trend, grant permission to the official market, and try to compromise with the people. The North Korean authorities' market acceptance is a strategy to maintain the system for the survival of the nation, and is a means for self-regeneration of the people. It can be said that there is no change in the authority of the existing socialist line, as the North Korean authorities' control of the market and the policy of acquiescence are changed according to the time. In other words, the current form of market in North Korea can be regarded as a special aspect of socialism, which is a combination of people 's desire for self - sufficiency and the regime maintenance strategy of the authorities.
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