생산 활동 심화를 위한 ‘문학의 수용과 생산’ 단원 교육 방안 연구 : 곽재구「사평역에서」와 임철우「사평역」제재를 중심으로
초록/요약
이 연구는 문학 교과서 <문학의 수용과 생산> 단원의 생산 활동을 심화하기 위한 교육 방안을 제시한다. 본고에서 새로운 교육 방안을 제시하는 것은 기존의 <문학의 수용과 생산> 단원에서 생산 활동이 수용 활동에 비해 빈약하다는 문제를 큰 바탕으로 한다. 교육 방안의 제재가 되는 문학 작품은 곽재구의 시「사평역에서」와 임철우의 소설「사평역」이다. 두 작품은 상호텍스트로서, 특히 시「사평역에서」는 이야기성이 강한 이야기시로, 학습자가 이야기 재구성을 하기에 적절하다고 판단하였다. 2장에서는 생산 활동이 심화된 <문학의 수용과 생산> 단원의 교육 방안을 구성하기 위해 기존의 현행 문학 교과서 3종을 비판적으로 분석하였다. 분석 결과, 수록 방식 측면에서는 두 가지의 문제점이 나타났는데 첫째, 두 작품을 수록함에 있어 비중의 차이가 크고 개별 문학 작품으로서의 가치를 떨어뜨린다는 것, 둘째, 두 작품을 연속적으로 수록하여 학습자가 기존 작품의 영향을 받아 창의적 사고가 어렵다는 것이다. 학습 활동 측면에서는 첫째, 상호텍스트 맥락과 갈래 재구성 개념에 대해 구체적으로 설명해 주고 있지 않고, 갈래 재구성을 위한 창작의 방법 등 학습자의 활동을 뒷받침해 주는 지원 방안이 마련되어 있지 않아 학습자들의 실질적인 생산 활동 실현을 어렵게 한다는 것, 마지막으로 생산 활동의 종류가 특정 갈래나 형식에 편중되어 다양성이 부족하다는 것이다. 3장에서는 진단한 문제점을 바탕으로 <문학의 수용과 생산> 단원의 새로운 교육 방안을 제시한다. 교육 방안은 3가지 요소를 기준으로 구성되었다. 첫째, 2012 교육과정에서『문학』과목을 통해 추구하는 인간상 4가지의 실현, 둘째, 교수·학습 운용 내용에 대한 충실성, 셋째, 앞서 검토한 교과서 3종의 문제점 보완이다. 교육 방안은 ‘기초-보충-발전-심화’ 과정으로, 4단계의 ‘단계별 학습모형’으로 구성하였다. 각 단계별로 진행되는 과정에서 ‘수용’과 ‘생산’이 교차되며 균형 있는 학습이 이루어질 수 있도록 하였다. 본 교육 방안에서는 기존 교과서의 문제점을 적극 보완하여 곽재구의 시「사평역에서」와 소설「사평역」을 개별적으로 수록해 학습자들이 문학 작품을 충분히 주체적으로 수용할 수 있도록 구성하였다. 또한『화법과 작문』과목의 활동을『문학』과목과 연계해 학습자의 쓰기를 지원하여 많은 학습자들의 실질적인 생산 활동 실현을 도모하였다. 마지막으로, 갈래 재구성 활동과 매체 재구성 활동을 통해 유형과 난도가 다른 두 가지 생산 활동을 마련하여 생산 활동의 다양성을 확보하였다. 본고는 실제 중등 교육과정의 교과서 단원과 작품을 대상으로 하여 현장에 적용 가능한 수업 모형을 구체적으로 제시하고자 하였다. 순수 창작보다는 부담이 적은 재구성 창작 활동과 『화법과 작문』과목 연계를 통한 활동 지원, 두 가지 종류의 생산 활동은 학습자에게 문학의 흥미와 주체성을 길러주는데 효과적일 것으로 기대한다. 문학 수업에서 학습자의 역할을 수동적 지식 수용자만으로 한정해서는 안 되며, 능동적으로 작품을 탐구하고 문학적 생산 활동의 즐거움을 느끼는 생산자가 될 수 있도록 다양한 교육 방안이 구체적으로 마련되어야 한다.
more초록/요약
This research presents an educational method to deepen the production activities in textbook of literature. In <Reception and production of literature> section, the production activity is poor compared to the reception activity. The main material of this methology are the poem 「At Sapyeong Station」 and the novel 「Sapyeong Station」. As mutual texts, two works are appropriate for learners to talk and reconfigure, especially the poem「At Sapyeong Station」 is narrative poem. So, there are plenty of thoughts to see. In Chapter 2, I critically analyzed three literature textbooks to promote the production activities in the <Reception and production of literature> section. As a result, two major problems appeared in terms of textbook recording methods. First, the difference in the specific gravity between the two works is large, the value as an individual literary work is dropped. Next, it is difficult for learners to think creative under the influence of the previous work, as two works are recorded right after each others. In terms of learning activities, it does not explain concretely the concept of the reconstruction of a genre point with the context of mutual text. In the same vein, it is difficult for students to realize substantial production activities such as creative methods for this reconstruction. Moreover, in many cases, the type of production activity is biased towards specific areas. In Chapter 3, on the basis of the above problems, I present the new educational method for the section <Reception and production of literature>. This is consisted of three elements. First, the four realizations of human figures in the 2012 Korean language course, pursued through the 『Literature』 curriculum. Second, the fidelity of the operation of education and learning. Lastly, supplementing the problems of the textbooks. There are 4 steps, ‘basics - supplement - development – deepening’. ‘Reception’ and ‘Production’ are allocated in a well-balanced manner in the process performed in each step. By separately placing 「At Sapyeong Station」 and 「Sapyeong Station」, learners can fully respond to literary works on an individual basis. Also, in collaboration with the subjects of 『Literature』, 『Speech and Writing』, it aims at reader's substantial production activities by supporting learner's writing activity. Finally, various production activities are carried out through Genre Restructuring and object reconstruction activities of different types and difficulty levels. Since this educational method covers the textbook section and works of the actual secondary education curriculum, it is presented as a model that can be applied immediately to the lesson. Supporting activities through reconstruction less burdens than pure creation and activities through 『Speech and Writing』collaboration, the two kinds of production activities are expected to have learner's effect to foster interest and independence of literature. In the class of literature, it is necessary not to limit the role of learner to passively receive knowledge, but to explore the work actively, and to prepare a variety of educational methods to feel fun of literary production activities.
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