검색 상세

대학생의 웨이트 트레이닝 참여가 신체적 자기효능감과 대학생활만족도에 미치는 영향

The Effect of Weight Training on Physical Self-Efficacy and College Life Satisfaction of College Students

초록/요약

본 연구는 대학생을 대상으로 웨이트 트레이닝 참여가 신체적 자기효능감과 대학생활만족도에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있다. 이 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 서울특별시 소재 S대학교 스포츠센터에서 웨이트 트레이닝 프로그램을 등록, 이용하는 대학생을 모집단으로 선정하고 편의표본추출법(convenience sampling)을 이용하여 300명의 표집 인원을 선정한 후 설문지를 배포하여 총 291부의 회수하였다. 이 중 불성실하게 응답하였거나 이중기입, 누락 등의 연구에 적합하지 못한 11부를 제외한 280부(응답률=93.3%)를 최종 자료 분석에 사용하였다. 자료 처리는 SPSS WIN 21.0을 사용하였으며, 본 연구에서 사용된 통계적 기법은 빈도분석, t-검정, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며, 유의미한 결과에 대한 집단별 자세한 비교를 위하여 Schffé test를 이용하여 사후검증을 실시하였다. 위와 같은 연구 방법과 자료 처리를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 인구사회학적 요인의 특성은 종속변인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면 성별, 학년에 따른 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 전반적 만족도, 교육의 만족도, 서비스 만족도에는 유의한 차이가 발견되지 않았으며, 연령에 따른 인지된 신체능력에서 유의미한 차이를 나타났다. 또한, 전공에 따른 전반적 만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 대학생의 웨이트 트레이닝 참여 정도의 특성은 종속변인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면 참여 기간, 주당 참여 횟수, 일일 참여 시간에 따른 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 전반적 만족도, 교육의 만족도, 서비스 만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 참여 기간에 따른 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 전반적 만족도, 교육의 만족도, 서비스 만족도에서 유의미한 차이가 나타났으며, 주당 참여 횟수에 따른 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 전반적 만족도, 교육의 만족도, 서비스 만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한, 일일 참여 시간에 따른 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 전반적 만족도, 교육의 만족도, 서비스 만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 신체적 자기효능감은 대학생활만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면 신체적 자기효능감의 하위 영역인 인지된 신체능력에서 전반적 만족도, 교육의 만족도, 서비스 만족도에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신체적 자기표현 자신감은 서비스 만족도에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 전반적 만족도, 교육의 만족도에서는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to analyze the influence of weight training on physical self-efficacy and university life satisfaction of college students. To achieve this goal, a survey has been conducted on a population of college students from S University located in Seoul. A questionnaire has been distributed to a total of 300 students employing the convenience sampling method. A total of 291 questionnaires were collected and amongst them 11 were counted out because they were considered inappropriate for the study, hence, with a final response rate of 93.3%, the analysis has been done on a total of 280 questionnaires. The analysis has been carried out under SPSS WIN 21.0. The statistical techniques used for data processing are the analysis of frequency, t-test, one-way analysis of variance, correlation analysis and multiple regression analysis. From then on, to obtain a detailed comparison by group about the relevant outcome, we conducted a Scheffé test and carried out a post-hoc comparison. Through the study method and the process of material, we reached the following conclusion. First, the students’ sociodemographic factor appears to have an influence on dependent variables. Concretely, gender and grade do not show any disparity that should be taken into consideration in perceived physical ability, physical self-expression confidence, general satisfaction level, satisfaction level about education nor satisfaction level about services. However, age seems to have a relevant influence on perceived physical ability, and major on the general satisfaction level. Second, the participation degree of the students in a weight training program as well presents itself as a property having an effect on dependent variables. The period of participation, participation per week and daily participation time all have an influence on perceived physical ability, physical self-expression confidence, general satisfaction level, satisfaction level about education and satisfaction level about services. Third, the physical self-efficacy appears to have an influence on the satisfaction level of university life. Perceived physical ability has an effect on general satisfaction level, education satisfaction level and services satisfaction level. Likewise, physical self-expression confidence has an influence on the service satisfaction level. However it does not show any meaningful effect on the general satisfaction level nor education satisfaction level.

more