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15-16세기 베트남 청화백자 생산과 특징

Abstract

베트남은 1세기부터 시유도자를 생산하였고 동남아시아 국가 중에서 질 좋은 청화백자를 생산한 나라이다. 15-16세기에 청화백자를 생산한 베트남은 지금의 북부 베트남을 말한다. 당시 대표적인 청화백자 생산지는 쭈더우(Chu Dau)로 이 외에 미싸(My Xa), 홉레(Hop Le), 고이(Goy)에서 질 좋은 청화백자가 제작되었다. 베트남에서 청화백자를 생산할 수 있었던 배경은 지리적으로 중국과 인접해 도자 기술에 대한 접근성이 용이하였다는 부분과 생태적으로 도자기 제작에 필요한 태토, 연료를 쉽게 공수할 수 있고, 인근 수로를 통해 청화를 공급할 수 있었다는 점이다. 베트남은 10세기에 이후에 건축용 도자기, 일상용기 그리고 종교의식에 사용할 도자기의 수요가 증가하였다. 도자 기술이 급격하게 발전하며 14세기 후반에는 청화백자를 생산한다. 제작된 청화백자는 완, 반, 병, 주자, 동물 기형의 다양한 기종에 화문, 어문, 산수문을 그렸다. 15-16세기에 베트남은 도자 기술의 성장과 명의 해금정책을 배경으로 삼아 동남아시아, 중동, 일본, 유럽 지역에 청화백자를 수출한다. 위의 배경을 바탕으로 본 논문에서는 15-16세기에 생산된 베트남 청화백자의 생산과 특징에 주목하고자 한다. 베트남 청화백자는 중국의 것을 단순 모방하지 않고 현지 사정에 맞게 변형되었다. 도자 생산에 중요한 가마는 중국 남부 가마의 형태와 다르고 생산과정에서 여성이 도자기 제작에 참여하였다는 독자적인 특징을 가지고 있다. 기형으로는 정병, 동물 형태를 나타낸 자기, 초소형 자기 그리고 문양으로는 열대지방의 동물과 현지에서 확인할 수 있는 어류를 표현하여 문양에서 베트남의 특색을 드러내고자 하였다.

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Abstract

Since the 1st century, Vietnam has produced the best ceramics in Southeast Asia with a tradition of glazed ceramics. In particular, Northern Vietnam produced blue and white porcelains between the 15th to 16th century. At that time, Vietnamese dynasty ruled the northern area, central area was occupied by Champa, and southern area was ruled by Cambodia. This paper refers Vietnam as today’s Northern Vietnam only because this area was the only ceramics-producing area, especially blue and white porcelain, between the 15th and 16th century. There are both external and internal factors of porcelain production in Vietnam. The external factor is owing to geographical accessibility. As northern Vietnam is located near from China, the Vietnamese ceramics became easily influenced by the Chinese advanced ceramic technique. The internal factor is that there are plenty of resources such as clay, fuels or water. Due to these factors, Vietnam has produced and developed ceramics as ceramic producer. When Vietnam became independent from China in the 10th century, Vietnamese potters began to create a wide range of unique shapes and designs. During the 15th and 16th century, Vietnamese blue and white porcelain were developed by domestic ceramic technique and Ming dynasty’s Haijin(Sea Ban Policy). Blue and white porcelain had blue cobalt on its surface for drawings, which is distinguished with past style. In the past, many of the ceramics were created with diverse patterns by inlay, intaglio, and sgraffito. In addition, not only did they become categorized as a luxury item for display, but they were seen on the diner table of the affluent households by replacing the old dishes. Also, Vietnamese blue and white porcelain gained great popularity from Southeast Asia, Middle East, Japan and Europe. Vietnamese blue and white porcelain was one of the export items which were dish, bowl, bottle, frame of animal ceramics and others. Unlike traditional ceramic production system in Korea or China, the Vietnamese women were able to participate in workshop. The Vietnamese potters expressed their cultural characters by using Southeast asian style kendi, animal ceramics, very tiny porcelains and drew patterns of elephants, vietnamese fishes, kylin and others. Based on data from field research, this paper attempts Vietnamese reinterpretation of vietnamese kilns and porcelains. It focuses on Chu Dau kiln which was greater blue and white porcelain than other kilns from 15th to 16th century. In case of Vietnamese porcelains and fragments, excavated fragment and properties were utilized to study their characters. Whereas Vietnamese blue and white porcelain were reinterpreted by local condition including production process.

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