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스마트폰 구매 결정 요인에 관한 연구 : 사용자 경험을 중심으로

A study on Determinants of Smartphone Repurchase: Focused on User Experience

초록/요약

본 논문은 기존에 연구된 스마트폰 구매 결정 요인에 대한 연구결과를 바탕 으로 확장된 정보․기술 수용 모형의 적용을 통해 삼성 갤럭시와 애플의 아이 폰 사용자가 스마트폰 재구매시 고려하는 요인에 관하여 분석하였다. 먼저, 선행연구 조사를 통해 규범․사용자 경험․기능 차원의 스마트폰 구 매 결정 요인을 도출하였다. 이후 세부 요인이 정보․기술 수용 모형을 통해 갤럭시 사용자와 아이폰 사용자의 재구매 의도 형성에 미치는 영향에 대한 분 석을 실시하였다. 분석 결과, 갤럭시 사용자는 ‘브랜드 애착’, ‘소프트웨어 기능’, ‘인간 중심 사 용자 경험’, ‘제품 중심 사용자 경험’을 통해 재구매 의도를 형성하는 것이 확 인 되어, 제품의 사용자 경험과 기능적 측면을 중요한 요인으로 고려하는 것 이 확인되었다. 아이폰 사용자는 ‘사회문화적 영향’, ‘브랜드 애착’, ‘하드웨어 특성’, ‘소프트 웨어 기능’, ‘디자인’, ‘인간 중심 사용자 경험’, ‘제품 중심 사용자 경험’에 대한 고려를 통해 재구매 의도를 형성하는 것으로 드러나며 사용자 경험과 제품의 기능적 측면, 타인으로부터의 영향 등 다양한 요인을 고려하는 것이 나타났다.

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초록/요약

This study investigated Samsung Galaxy and iPhone user’s determinants of smartphone repurchase through expanded information technology acceptance model. First, preceding research was analyzed to deduct determinants of smartphone purchase. And analysis was conducted to find out the effect of specific deteminants on smartphone user’s repurchase intention formation. As a result, this study ascertained that Galaxy users consider ‘brand attachment’, ‘software function’, ‘human-centered user experience’, and ‘product-centered user experience’ while smartphone repurchase decision making, that is Galaxy users consider user experience and functional aspect as a important factor. Through the model, iPhone users proved to consider ‘social-cultural influence’, ‘brand attachment’, ‘hardware feature’, ‘software function’, ‘design’, ‘human-centered user experience’, and ‘product-centered user experience’ as a significant factor of smartphone repurchase.

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