중소기업 내 고용브랜드 인식이 종업원 태도에 미치는 영향 : LMX·개인-직무 적합성의 조절효과
The Effects of Employment Brand Awareness on the Behavior of Employees in SME : The Moderating Effect of LMX and Person-Job Fit
- 주제(키워드) 중소기업 , 고용브랜드 , 조직몰입 , 잔류의도 , LMX , 개인-직무 적합성 , Small and medium-sized businesses , Employment brand , Organizational commitment , Intention to stay , LMX , Person-Job fit
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 양동훈
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 경영학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000062170
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
Due to limited resources and lack of systems, small and medium sized enterprises(SME) have difficulties in human resource(HR) management. With the overall job turnover heightening due to societal changes, more SMEs are getting bankrupted due to poor organizational outcomes. Under these hardships, the‘Employment Brand’concept is getting a spotlight. ‘Employment Brand’ is the perspective of the employees and potential employees on the hiring firm. The ‘Employment Brand’concept can be applied to SMEs in order to recruit more effectively. Not only the ‘Employment Brand’ concept, but also seniors’leadership is getting more emphasized as HR management through personal relationship is getting more important. Also, person-job fit is another aspect that is getting critical as better job fit leads to better job execution and organizational outcomes. This research verified the effect ‘Employment Brand’ has on employee’s attitude(engagement, loyalty), and the effect of LMX and person-job fit was studied within the verified outcomes. Prior theories was reviewed and empirical study was done on 301 SME employees. This research targets the employees of small and medium-sized businesses in order to verify the effect of employment brand awareness on the behavior of employees as well as the moderating effect of LMX and Person-Job fit within those relationships. As a result, this research has reviewed the preceding researches and theories and based on this, conducted a empirical testing on 301 employees from domestic small and medium-sized businesses. A summary of the research results is as follows. First of all, from employment brand awareness, economic value, development value, social value, diversity value and reputation value all had a positive(+) effect on organizational commitment. Second, from employment brand awareness, economic value, social value and reputation value had a positive(+) effect on the intention to stay. Third, concerning the diversity value within the relationship between employment brand awareness and organizational commitment, the moderating effect of LMX has been verified. Last but not least, concerning the diversity value within the relationship between employment brand awareness and the intention to stay, the moderating effect of LMX has been verified. As seen above, this research has looked into the direct effects of employment brand awareness on the behavior of employees, while also verifying the moderating effect of LMX within employment brand awareness and employee behavior thus, suggesting a strategic human resource management alternative centered around small and medium-sized businesses. SME CEOs may create ‘Employment Brand’ through the verified results. Simultaneously, CEO’s may improve organization’s outcome through providing superior leadership and person-job fit.
more초록/요약
현재 중소기업은 대기업에 비해 경영자원의 한계와 비체계적인 시스템, 열악한 환경을 가지며 이로 인해 인적자원관리의 어려움이 심각한 실정이다. 이직률은 날이 갈수록 높아만 가고 조직성과가 좋지 않아 파산되는 중소기업의 수가 늘어만 가고 있다. 이와 같은 환경에서 중소기업의 단점을 딛고 인적자원관리를 효율적으로 할 수 있는 방안으로 고용 브랜드의 개념이 조명 받고 있다. 고용브랜드란 ‘조직 내 구성원과 외부 인력인 잠재적 구성원이 인식하는 기업 이미지’로써 중소기업의 상황에 적합하게 적용하여 인재 유지 및 유치를 효과적으로 이뤄낼 수 있다. 그리고 고용 브랜드뿐만 아니라 상사의 리더십과 직무의 적합성 또한 중요성이 강조되고 있다. 인간관계를 중심으로 하는 속인적 인사관리와 개인에게 적합한 직무수행이 조직성과에 긍정적인 영향을 미치기 때문이다. 이에 따라 본 연구는 중소기업 종업원을 대상으로 고용브랜드 인식이 종업원 태도(조직몰입, 잔류의도)에 미치는 영향과 그 관계 내 LMX, 개인-직무 적합성의 조절효과를 검증하였다. 이를 위해 선행 연구들과 이론을 검토하고 이를 바탕으로 국내 중소기업 종업원 301명을 대상으로 실증분석을 진행하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고용브랜드 인식이 모두 조직몰입에 정(+)의 영향을 미쳤고 영향력이 큰 순서대로 사회적 가치, 평판 가치, 경력개발적 가치, 다양성 가치, 경제적 가치 순이었다. 둘째, 고용 브랜드 인식 중 3가지 가치가 잔류의도에 정(+)의 영향을 미쳤고 영향력이 큰 순서대로 사회적 가치, 평판가치, 경제적 가치 순이었다. 셋째, 고용브랜드 인식과 종업원 태도(조직몰입, 잔류의도)간의 관계 내 다양성 가치에서 LMX의 조절효과가 검증되었다. 마지막으로 고용브랜드 인식과 종업원 태도(조직몰입, 잔류의도)간의 관계 내 PJF의 조절효과는 나타나지 않았다. 이처럼 본 연구는 종업원 태도에 대한 고용브랜드 인식의 직접적인 효과와 더불어 고용브랜드 인식과 종업원 태도 내 LMX의 조절효과를 살펴봄으로써 중소기업 중심의 전략적 인적자원관리 방향을 제시하였다. 중소기업 CEO들은 검증결과를 바탕으로 자신의 기업 상황에 따라 고용브랜드 구축을 시작할 수 있다. 동시에 조직 구성원에게 올바른 리더십과 직무적합성을 제공하여 효과적인 인사관리를 통해 조직성과를 향상시킬 수 있을 것이다.
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