헌법정신으로서 민주공화주의에 대한 고찰
On Democratic Republicanism as the Korean Constitutional Spirit
- 주제(키워드) 헌법 , 조소앙 , 민주공화주의 , 삼균주의 , 경제민주화 , constitution , Jo So-Ang , democratic republicanism , tri-egalitarianism(samgyunjuui) , economic democracy(gyeongje minjuhwa)
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 강정인
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 정치외교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000062147
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 글은 대한민국 헌법의 모든 원칙과 규칙들의 근간이 되는 헌법정신이 헌법의 전문과 제1조에서 드러나는 민주공화주의이며 그 내용은 조소앙의 정치사상을 통해 이해되는 것이 당위적이자 동시에 실리적으로 타당하다는 것을 주장한다. 근대 국가들은 모두 헌법을 기초로 하여 입헌주의 정치를 지향하고 있다고 봐도 무방하다. 한국의 경우 지난 박근혜 전 대통령 탄핵 사건으로 헌법에 대한 관심이 더욱 증폭되었다. 탄핵심판을 주재한 헌법재판소에서 최종적으로 박근혜 전 대통령을 파면한 이유는 그가 헌법을 위배한 바가 중대했다고 판단했기 때문이다. 그러면서 대의제, 법치주의 등 여러 헌법의 원리들을 열거했다. 그러나 여러 가지 원리들이 그 자체로 독립적인 궁극적 원리가 되는 것은 불가능하다. 로널드 드워킨(Ronald Dworkin) 역시 헌법을 해석할 때는 그것의 가장 근본이 되는 도덕적 원칙을 기준으로 삼아야 한다며 일종의 궁극적 원리를 상정하고 있다. 그렇다면 한국에서 근본적인 헌법의 원칙 및 정신은 무엇인가? 본고는 이 헌법정신의 의미를 파악하는 것을 출발점으로 한다. 그런데 드워킨의 이론적 배경이 된 미국과는 달리 한국은 여러 차례 헌법이 개정되었기 때문에 현행 헌법만이 아니라 제헌헌법에서부터 현행 헌법까지를 아우르는 헌법적 정체성을 이해할 필요가 있다. 더욱이 한국의 제헌헌법은 단절적으로 혁명적인 방식으로 생성되었다기보다 원형헌법으로부터 탄생했다고 볼 수 있다. 즉 임시정부의 헌정문서로부터 계승된 점이 큰 것이다. 그렇기 때문이 미국의 헌법입안자에 대비되는 한국 헌법의 입안자는 제헌의회의 의원들만으로 좁혀질 수 없다. 그러므로 본고는 임시정부의 헌정문서를 입안한 독립운동가이자 사상가인 조소앙의 정치사상에 주목한다. 조소앙의 정치사상은 삼균주의로 집약되며 또 다시 삼균주의는 균등의 개념으로 집약될 수 있다. 이 글에서는 기존 연구가 놓치고 있는 균등의 의미를 자세히 밝힌다. 또한 삼균주의와 민주공화주의의 관계도 새로이 밝힘으로써 우리 헌법의 민주공화주의에 대해 갖고 있던 기존 연구들의 인식을 비판한다. 구체적으로 본고는 삼균주의에서 균등이란 ‘모든 주체가 어떠한 것을 (참여)할 평등한 기회를 부여 받아 독립적으로 그것을 행할 수 있는 능력에 필요한 것들을 향유하며, 또 그것을 방해받지 않고 실제 행할 수 있는 바’를 의미한다. 나아가 조소앙에게 있어서 이러한 삼균주의는 곧 민주공화주의와 동격이었으며, 제헌의회에서도 이러한 인식이 존재했다고 주장한다. 또한 조소앙의 삼균주의에 따른 민주공화주의가 드워킨의 이론에서 헌법의 도덕적 원칙이 가지는 위상과 기능적으로 같다는 것을 주장한다. 이것이 Ⅱ장의 내용이다. 다음 Ⅲ장에서는 이 민주공화주의를 가장 근본적인 헌법정신으로 전제하고 이에 따라 새롭게 헌법을 해석해본다. 또한 이것이 현재 대한민국의 당면한 문제들을 해결하는 데도 기존의 헌법해석보다 더욱 효과적이라는 것을 주장하는데, 그 사례로 경제민주화를 제시한다. 기존에는 헌법재판소 등 여러 논자들이 경제민주화를 사회국가원리로서 접근하는데 이보다는 민주공화주의로 경제민주화를 이해할 때 최근 사회경제적 불평등에 더욱 잘 대응할 수 있다고 논한다. 마지막으로 결론에서는 향후 개헌이 이루어진다면 조소앙의 민주공화주의를 헌법정신으로서 염두에 두고 행해져야 한다는 것을 제안하며 글을 맺는다.
more초록/요약
This paper argues that the constitutional spirit as the most fundamental principle among various constitutional norms is democratic republicanism which is being presented by the preamble and the article 1, and that constitutional spirit can be fully understood through Jo So-Ang’s political thought. It is obvious that most modern nation states are founded by constitutionalism and are trying to rule by it. In case of the Republic of Korea, the impeachment of the last president Park Geun-Hye has aroused people’s interests on the constitution because the most important cause of that impeachment was her violation of constitutional norms and duties. However, each of constitutional norms and principles can not be functioned as a independently basis because when there are conflicts between those norms, it is required for us to take the sole interpretation standard of arbitration of them which is called ‘constitutional spirit’ in this paper. To solve this theoretical problem, this article takes Ronald Dworkin’s theory of integrity of law and applies it on Korean contexts. However it is essential to revise the Dworkin’s integrity concept to fit it in the particular characteristics of Korean historical elements. Contrary to the American Constitution, the Korean Constitution has a long history of constitutional revolution from the texts written by provisional government during Japanese colonial era before founding of the Republic of Korea in 1948. For instance the declaration about the basic form of new independent nation state - ‘democratic republic’ that Koreans should follow has been succeeded from the first constitutional document(1919) to the present constitution(1987). Thus it needs to examine political thoughts of Jo So-Ang who had planned and written those constitutional texts of provisional government to get what is the constitutional spirit. Hence, in Ch.Ⅱ this article discusses ‘tri-egalitarianism’ (samgyunjuui) that is the theoretical result of systemized Jo’s political thoughts. Particularly it focuses on meaning of ‘equality’ (gyundeung) which is the main concept of tri-egalitarianism, and on how theoretical relation between tri-egalitarianism and democratic republicanism was set in his political thoughts. Through analytic examination of Jo’s political writings, this chapter argues that, in Jo’s theory, ‘equality’ (gyundeung) means the state of all agencies are granted equal opportunities to do or participate into certain works(political, economic, educational activity) and enjoy substantial materials enough to have the ability to do that certain works independently, and tri-egalitarianism had used identically with democratic republicanism when Jo discussed about the fundamental basis of the constitution of new Korean independent nation state. Thus it means we need to reconsider democratic republicanism based on Jo’s tri-egalitarianism as the constitutional spirit. Next in Ch.Ⅲ, this paper interpret the present Korean Constitution(1987) with the new constitutional spirit, and it suggests that it is better to take this interpretation to solve problems Koreans have faced recently. For this argumentation, it takes ‘economic democracy’ (gyeongje minjuhwa) as an example because economic democracy has discussed consistently in various ways over half century, and it has normative power due to constitutional articles which are directly and also indirectly related to economic democracy. To sum up, this chapter argues that social state principle that has been being used by many judges to interpret economic democracy related articles is actually the historical result of distortion of the meaning of constitutional spirit, and it will works inefficiently when we meet more harsh situation of politico-economic inequality in future. In conclusion, this research calls attention to reconsider democratic republicanism through the lens of Jo So-Ang who planned basic constitutional structure that was succeeded from provisional government to the present Korea. And taking the viewpoint of new constitutional spirit this paper argued will help us to be cautious not to make a mistake of justifying current constitutional interpretations as the only and best way we have got.
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