파괴적 혁신 관점에서 본 드라마 속 가치관 변화연구 : '사랑'에 관한 시대별 드라마의 언어적, 비언어적 소통을 중심으로
Value change in drama at the point of disruptive innovation
- 주제(키워드) 파괴적혁신 , 트렌디드라마 , 시트콤 , 막장드라마 , 장르물드라마 , 가치관 변화 , the disruptive innovation , trendydramas , sitcoms , blind end dramas(Makjang-drama) , genre dramas , Values change
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 나은영
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 방송
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000062044
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
기존 드라마의 틀을 깨고 나타난 혁신적 장르의 성공은 단지 장르의 파괴만으로 가능한 것은 아니다. 파괴적 장르 안에서도 성공한 드라마와 실패한 드라마가 존재하고, 장르 파괴에는 외부적 요인뿐만 아니라 내부적 요인이 존재하기 때문이다. 외부적 요인이 사회적, 경제적, 구성적 특성이라면, 내부적 요인은 수용자의 변화하는 가치관을 얼마나 제대로 충족시켰는가를 의미한다. 본 연구는 드라마콘텐츠 속에서 ‘사랑’이라는 개념이 시대별, 장르별로 언어적, 비언어적으로 어떻게 바뀌어 왔는지를 연구함으로써 수용자들의 변화된 가치관을 알아보고자 시작되었다. 그 중에서도 파괴적 혁신에 성공한 트렌디드라마, 시트콤, 막장드라마, 장르물 드라마를 통해 드라마콘텐츠의 파괴적 혁신의 과정을 알아보고 그 안에 나타난 시청자의 가치관 변화를 연구하고자 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 드라마콘텐츠에서 파괴적 혁신은 어떤 의미를 갖는가? 둘째, 시대별 가치관 변화에 따라 드라마에서 ‘사랑’에 대한 언어적, 비언어적 소통법이 바뀌었는가? 셋째, 변화하는 가치관에 맞춘 드라마들이 높은 시청률과 화제성을 나타냈는가? 이 연구문제를 위해 각 장르 제작진의 인터뷰와 드라마의 내용분석을 통해 파괴적 혁신의 과정들을 연구하였고, 그러한 혁신의 결과가 가치관이 급격하게 변화하는 1990년대 이후의 수용자들의 니즈(needs)를 만족시켰는지를 설문을 통해 알아 본 결과, 첫째 드라마콘텐츠에서 파괴적 혁신은 어떤 의미를 갖는가?는 질문에 드라마에서의 파괴적 혁신은 급변하는 사회와 가치관의 변화 속에서 사회적, 문화적, 산업적 측면을 망라한 종합적인 혁신의 단계를 거쳐 끊임없이 새로운 순환구조를 만들어내면서 장르는 중첩적 공진화 과정을 통해 혁신을 이루어낸다. 둘째, 시대별 가치관 변화에 따라 드라마에서 ‘사랑’에 대한 언어적, 비언어적 소통법이 바뀌었는가? 언어적 측면에서는 장르별로 창작자나 제작자 혹은 시청자의 가치관 변화에 따라 영향을 받기도 하고 영향을 주기도 한다. 하지만, 비언어적 측면에서는 가치관 변화와 함께 산업적, 구조적 측면의 다양한 영향을 더 많이 받으며 진화, 발전해간다. 여기에는 신자유주의나 IMF, 한류 확산, 다양한 플랫폼 발달, 미디어의 글로벌화등의 영향으로 인한 방송생태계 변화와 함께 수용자의 가치관 변화를 읽어낸 것이 주요했다. 마지막으로, 변화하는 가치관에 맞춘 드라마들이 높은 시청률과 화제성을 나타냈는가? 성공한 드라마콘텐츠들은 주타깃 시청층의 니즈(needs)를 대리만족 시켜줌으로써 공감과 신선함을 준 것으로 나타났다. 결론적으로, 드라마장르의 파괴적 혁신은 파괴적 혁신을 기반으로 한 콘셉의 혁신과 가치관 변화를 통해 공감과 재미의 두 마리 토끼를 잡아야 한다. 외부적으로는 변화하는 산업적 환경과 미디어의 환경에 맞추면서, 수용자의 가치관 변화를 읽어내려는 노력을 통해서만이 성공적인 드라마의 혁신이 가능하다는 것을 알 수 있다.
more초록/요약
The success of dramas at innovative genres that break the frame of existing drama is not only possible by the disruption of genre. Successful drama and failed drama exist in the disruptive genre. This is because there are internal factors as well as external factors of genre disruption. If the external factor of genre disruption is social, economic, and constructive, the internal factor of genre disruption means how well the changing values of the viewers are met. This study has begun to investigate the changed values of the viewers by studying how the concept of 'love' in drama contents has changed in the verbal and nonverbal terms by age and genre. Among them, I set up the following research problems to study the process of disruptive innovation of drama contents through trendy dramas, sitcoms, blind end dramas (Makjang-drama), genre dramas that succeeded in disruptive innovation and study the change of viewers. First, what does disruptive innovation mean in drama content? Second, have the verbal and nonverbal communication methods of 'love' been changed in drama according to the changes in the values of each age? Third, did the dramas adapted to the changing values show high viewer ratings and topicality? For this research problem, I studied the process of disruptive innovation through the interviews of each genre crew and the content analysis of the drama. I have studied whether the result of such innovation satisfies the needs of viewers after the 1990s. As a result of the study, first, what is the meaning of disruptive innovation in drama contents? In the question of drama, the disruptive innovation is the change of society and values, and it is a process of comprehensive innovation through social, cultural and industrial aspects by creating a cyclical structure, genres achieve innovation through an overlapping co-evolutionary process. Second, has the verbal and nonverbal communication method of 'love' been changed in the drama according to the changes in the values of the times? In the verbal aspect, it is influenced by genre according to change of values of creators, producers or viewers. However, in non-verbal terms, it is more influenced from various industrial and structural aspects as well as changing values. This was mainly due to changes in the viewers's values as well as changes in broadcasting ecosystems due to neoliberalism, the IMF, the spread of Korean Wave, various platform developments, and globalization of media. The last, did dramas tailored to changing values have high ratings and topicality? Successful drama contents showed sympathy and freshness by satisfying the needs of the main target viewers. In conclusion, the success of dramas at innovative genres should take two rabbits of empathy and fun through innovation and change of values based on the disruptive innovation. It is possible to innovate a successful drama only through efforts to read changes in the values of viewers internally while adapting to changing industrial environment and media environment externally.
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