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Recast가 EFL 학습자의 목표 형태 사용에 미치는 효과성 연구 : 3인칭 단수 현재형과 과거 시제 사용을 중심으로

초록/요약

수정적 피드백 중에서도 recast는 가장 암시적인 피드백 전략으로서, 학습자가 인지하지 못하고 지나칠 수 있다는 특징을 지닌다. 제 2언어 습득 연구 분야에서 많은 학자들이 recast의 효과성을 검증하려 노력해왔으나, 아직까지도 그 효과성은 명확히 검증되지 않은 실정이며, 많은 변인들에 의해 연구결과가 상이하게 나타나고 있다. 이에 본 연구는 recast가 한국인 EFL학습자의 과거 시제 사용과 3인칭 단수 현재형 사용의 정확성 발달에 어떠한 영향을 주는지 실험을 통해 검증하여 recast의 효과성에 대한 또 하나의 연구 사례를 제시하고자 하였다. 실험 참가자는 중학교 2학년생 두 명으로, 이들은 10번의 세션 동안 두가지 목표 형태에의 오류 발화에 집중적인 recast를 받았으며, 실험 시작 전과 후에 각각 문법성 판단 시험을 보았다. 모든 대화는 전사되었으며, 목표 형태에 초점을 맞춰 분석자료로 활용되었다. 실험을 통해 첫째로 학습자가 두 가지 목표 형태에 대하여 각각 발화의 정확성에는 어떠한 향상을 보였는지, 둘째로 문법성 판단 능력에 있어서는 어떠한 향상을 보였는지, 마지막으로 recast에의 즉각적인 반응은 어떤 양상으로 이루어 지며, 이것이 학습자의 목표 형태 습득과 어떤 관련이 있는지 관찰하였다. 데이터 분석 결과, recast는 두 가지 목표 형태에 모두 효과적인 것으로 나타났으나, 효과성의 정도는 두가지 목표 형태에 각각 다르게 나타났으며, 학습자의 말하기 수준과 발화량 또한 효과성에 영향을 주었다. 3인칭 단수 현재형 보다는 과거 시제에 있어 두 학습자 모두가 문법성 판단 능력과 말하기 정확성이 더 향상되었으며, 상대적으로 말하기 수준이 높고 발화량이 많은 학습자에게 recast의 효과가 더 크게 나타났다. 또한, recast에 대한 학습자의 반응을 업테이크, “yes” response, no response의 세 가지로 나눌 수 있었으며, 이 중 업테이크 반응을 항상 recast에의 성공적인 반응의 증거로 보기는 힘들다는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 EFL 교사들에게 recast라는 수정적 피드백 방법을 사용하는 데에 있어 recast의 효과를 극대화시키기 위한 전략적인 활용방법을 제시해주었다고 할 수 있다. 즉, recast 수행시, 목표 언어 형식이 무엇이냐에 따라 recast의 효과가 달라질 수 있으며, 학습자의 수준 및 선호 학습 스타일이 고려되어야 한다. 또한, recast에 대한 학습자의 반응이 다양하게 나타날 수 있으며, 업테이크 반응이 아니더라도 recast 자체가 긍정적 증거로서 학습자의 형태 습득을 촉진시키는 데에 도움을 줄 수 있다는 점을 시사한다.

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초록/요약

Recast is one of the most implicit type of corrective feedback, which can go unnoticed by learners. For this reason, there has been a lot of research about effectiveness of recasts in second language acquisition (SLA), mainly examining whether or not learners notice the corrective intention of recasts. However, the effectiveness of recast has not yet been clearly demonstrated, as well as a variety of factors influence the effectiveness of recast. This study was designed to demonstrate the effects of recasts in the accuracy development of two Korean EFL learners in their use of two target linguistic forms: the past tense and the 3rd person singular agreement. The participants were in the second year of middle school and received intensive recasts on their errors on two target features during one-on-one conversational interactions for 10 sessions. To observe the progress in dealing with the target forms after whole sessions, pre- and post- grammaticality judgment tests were given to the participants. Each conversation was transcribed for further analyses focusing on the two target forms. The participants’ progress was examined by target-like use of utterance and grammaticality judgment tests. The results were as follows. First, even though the degree of effectiveness of recasts was differentiated depending on the learner’s utterance, speaking level, and target forms, recasts were effective in developing the ability to judge grammaticality of both target forms; 1) the learner who uttered more and was in higher speaking level made more progress than the other learner in both target forms, 2) recasts on the past tense form were more effective than on the 3rd person singular agreement form. Second, the development of the speaking accuracy of the two participants were promoted in both target forms even though the learners benefited more from the past tense form than the 3rd person singular agreement form. Third, the learner’s uptake response did not always mean a real uptake, which might be nothing more than repeating teacher’s recasts. The results of this study can provide the teachers in the field of EFL with the strategic usage of recasts under various circumstances. Teachers should use recast strategy considering target forms, learner’s level, and learner’s preference of learning style. Also, when they give recasts to learners, it would be helpful for them to know that learner’s other response like “yes” response or no response could also be the evidence of successful recast which roles as positive evidence.

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