검색 상세

초기 경력자의 학력과 성별이 조직 사회화에 미치는 영향 연구: 셀프 리더십의 매개 효과를 중심으로

A Study on the Effect of Educational Background and Gender of Beginning Employees on Organizational Socialization: Focusing on the Mediating Effect of Self-Leadership

초록/요약

최근 초기 경력자들이 조직 적응실패로 조기 퇴사를 하는 경우가 많이 나타나고 있고, 이에 대한 조직 사회화 과정과 관련한 논의도 활발하게 이루어지고 있다. 그러나, 대부분의 연구는 대졸 초기 경력자 중심의 조직 사회화를 중점적으로 다루고 있어, 마이스터고 졸업 등 지속적으로 활성화 되고 있는 고졸 초기 경력자와 대졸 초기 경력자의 학력에 따른 조직 사회화에 대한 비교 연구는 이루어지지 못하고 있다. 또한, 국내에서 최근 연구되고 있는 조직 사회화 연구에서 성별에 따른 조직 사회화의 차이에 대한 연구 결과가 유의미하다는 결과와 유의미하지 않다는 결과가 상충하고 있다는 점에서, 성별에 따른 조직 사회화의 차이에 대해서도 보다 심도 있게 살펴볼 필요가 있다. 한편, 리더십의 관점에서 구성원 스스로가 조직 사회화의 주체가 될 수 있는 셀프 리더십에 대한 선행 연구 역시 학력과 성별을 중심으로 이루어진 연구들이 주로 학교를 대상으로 진행됨에 따라, 기업의 조직 사회화에 대한 영향 관점에서 추가 연구가 이루어질 필요성이 있다. 본 연구의 목적은 학력, 성별, 셀프 리더십, 조직 사회화의 구조적인 관계를 연구하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 셀프 리더십과 조직 사회화에는 상관 관계가 있는가? 둘째, 본 연구 모형은 학력, 성별, 셀프 리더십, 조직 사회화의 특성을 명료화하고, 변인에 따른 조직 사회화를 직∙간접적으로 설명하는 모형으로서 적합한가? 셋째, 초기 경력자의 학력(마이스터고 졸업/일반 대학 졸업)과 성별에 따라 조직 사회화에 차이를 보이는가? 넷째, 초기 경력자의 학력과 성별에 따라 셀프 리더십 수준에 차이를 보이는가? 다섯째, 초기 경력자의 학력과 성별이 조직 사회화에 영향을 미치는데 있어 셀프 리더십이 매개 효과를 가지는가? 위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여, 본 연구에서는 비교적 마이스터고졸 사원과 대졸 사원의 처우와 직무부여가 비슷하고, 타 기업에 비해 직장 내 여성과 남성의 성비가 비교적 고른 편인 K사의 초기 경력자 215명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 183명에 대한 응답 결과를 바탕으로 기술통계 분석, 상관관계 분석, 일원배치 분산분석, 구조 방정식 모형 분석을 실시하였다. 연구 도구는 타당도와 신뢰도 검사를 거쳐 적합하다는 것을 확인 후 최종 분석에 활용하였다. 또한, 양적연구의 한계를 보완하기 위하여 설문조사 참여 중 일부를 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하여 설문조사 결과의 적정성을 탐색하였다. 각 연구 문제 별 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 셀프 리더십과 조직 사회화의 상관 관계를 분석한 결과, 두 변인 사이에는 정(+)의 상관 관계가 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구 모형에 대한 적합도를 분석한 결과, 해당 측정 모형은 적합도 지수인 RMSEA가 보통 수준, 그 외의 CFI, TLI 등의 적합도 지수가 높은 수준으로 나타나 측정 모형이 적합한 것으로 나타났다. 셋째, 초기 경력자의 학력과 성별에 따른 조직 사회화의 차이를 분석한 결과, 조직 사회화의 하위 요인인 조직 목표 및 가치 내재화, 사회적 통합 요인에 대해 대졸 남성 초기 경력자가 가장 높은 수준을 보이며 마이스터고졸 여성 초기 경력자가 가장 낮은 수준을 보이는 것이 유의한 것으로 확인되었다. 넷째, 초기 경력자의 학력과 성별에 따른 셀프 리더십 수준의 차이를 분석한 결과, 셀프 리더십의 하위 요인인 목표지향에 대해 마이스터고 졸업 남성 초기 경력자가 가장 높은 수준을 보이며 마이스터고 졸업 여성 초기 경력자가 가장 낮은 수준을 보이는 것이 유의한 것으로 확인되었다. 다섯째, 초기 경력자의 학력과 성별이 조직 사회화에 영향을 미칠 때, 셀프 리더십이 매개효과를 나타내는지에 대한 구조 방정식 분석 결과, 학력과 조직 사회화 사이에서 셀프 리더십의 매개 효과는 유의하지 않은 것으로 분석되었다. 반면에 성별과 조직 사회화 사이에서 셀프 리더십의 매개 효과는 정(+)적으로 유의한 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 초기 경력자의 조직 사회화 과정에 개인적 특성인 성별, 학력과 함께 스스로 영향력을 발휘하고자 하는 셀프 리더십의 영향력을 확인하고 상대적으로 조직 사회화에 취약한 집단을 분석하며 학습을 통해 강화할 수 있는 리더십 하위 요인을 발견한 것에 있다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 시사점 및 후속연구를 위한 제언 등에 대해 논의하였다.

more

초록/요약

Recently, many beginning employees have retired early due to their failures in adapting to organizations, and there are a lot of discussions being made on the matter of organizational socialization processes. However, since most studies focus on dealing with organizational socialization centered around the beginning employees who graduated college, no comparative studies are conducted on organizational socialization according to the educational background of the beginning employees who graduated high school, continuously vitalized, e.g. beginning employees who graduated from Meister High School and college. Moreover, considering the fact that the study results on the differences in organizational socialization according to gender in Korea the recent research are conflicting on the matter whether the results are significant, it is necessary to examine the differences of organizational socialization according to gender more deeply. As previous studies on self-leadership, which were conducted based on educational background and gender, focused mainly on schools, further researches are needed from the perspective of the impact on companies’ organizational socialization. The purpose of this study is to investigate the structural relationship among educational background, gender, self-leadership and organizational socialization. In order to accomplish the purpose of this study, the following research problems were set. First, is there a correlation between self-leadership and organizational socialization? Second, does this research model clarify the characteristics of educational background, gender, self-leadership and organizational socialization, and is this model suitable for directly or indirectly explaining organizational socialization according to variables? Third, does the educational background and gender of the beginning employees (Meister High School graduates/general college graduates) affect the organizational socialization? Fourth, does educational background and gender of the beginning employees affect self-leadership? Fifth, does self-leadership have a mediating effect on the aspect that the educational background and gender of the beginning employees have an impact on organizational socialization? In order to solve the above research problems, this study carried out a questionnaire survey on 215 beginning employees in K company where Meister High School graduates and college graduates are treated equally, have similar job assignments, and the ratio of women and men is relatively even compared to other companies. Statistical analysis, correlation analysis, one-way anova analysis and structural equation model analysis were conducted based on the responses of 183 respondents. The research tool was verified to be suitable through the validity and reliability tests and was applied to the final analysis. In addition, as a way to supplement the limitations of quantitative research, focus group interviews were conducted on some of the survey participants and the appropriateness of the survey results was searched. The research results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the correlation between self-leadership and organizational socialization, there was a positive correlation between the two variables. Second, as a result of analyzing the fitness of this research model, the measurement model was shown to be appropriate with the fitness index, RMSEA at a normal level, and other fitness indexes such as CFI and TLI at high levels. Third, as a result of analyzing the differences of organizational socialization according to educational background and gender of the beginning employees, the fact that beginning employees who graduated college men had higher scores than any other group was significant to organizational goal and value internalization, social integration in regard to sub-factor of socialization. Fourth, as a result of analyzing the difference of self-leadership level according to educational background and gender of the beginning employees, the fact that beginning employees who graduated from Meister High School men had higher scores than any other group was partly significant in regard to one of the self-leadership sub factor, goal-orientation. Fifth, as a result of structural equation analysis on whether self-leadership had mediating effects, the mediating effect of self-leadership between educational background and organizational socialization was not significant when the educational background and gender of the beginning employees affected organizational socialization. In contrast, the mediating effect of self-leadership between gender and organizational socialization was shown to be positively significant. This study was very meaningful in the aspect that the influence of self-leadership exerted with gender and educational background in the process of organizational socialization of the beginning employees was examined, and thus the subordinate leadership factors that can be strengthened through learning and analyzing groups that are relatively vulnerable to organizational socialization was identified. Based on these results, the implications of this study and suggestions for follow-up studies were discussed.

more