Dramaturgy of Gender in Tennessee Williams's Cat on a Hot Tin Roof
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 Claire Maria Chambers
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 영어영문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000061538
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
This thesis explores the dramaturgy of Tennessee Williams’s Cat on a Hot Tin Roof in order to highlight the fluidity of Williams’s dramaturgy of gender in the play. By analyzing space, dialogues, stage directions, characterization, etc. that Williams uses to create his dramaturgy of gender, I will demonstrate that Williams creates Brick’s 그냐gender identity in a fluid and countercultural way. Moreover, by positioning Brick within the tradition of Williams’s female protagonists such as Laura in The Glass Menagerie, Blanche in A Streetcar Named Desire, Serafina in The Rose Tattoo, and Catharine in Suddenly Last Summer, I will twist the conventional linear interpretations that connect Maggie with other female characters of Williams. In doing so, I will show that Brick becomes a radical and new figure within Williams’s canon. While studies in Cat on a Hot Tin Roof so far mostly focused on debates about Brick’s sexuality, there is far less discussion about Brick’s gender identity. Sexual orientation and gender identity are two related but different concepts. Readings based on Brick’s sexuality, however, have obscured the significance of Brick’s deteriorated behaviors in the play and complexity of his gender identity. Hence, while many critics heretofore have focused on Brick’s tacit homosexual identity, my focus will be his fluid gender identity. I will argue that Williams creates in Brick a feminized male character; in essence, Brick’s character blends both masculine and feminine traits to create a challenging new identity. In doing so, Williams not only challenges the norms of heterosexuality but also the normativity of the gender binary itself. While Williams is often read as troubling sexual orientation, I will argue that this play reveals that Williams also had a countercultural and sophisticated understanding of gender identity as well. Through it all, this thesis offers a way to read Brick in a different light, outside the gender binary.
more초록/요약
테네시 윌리엄스의 희곡 『양철지붕 위의 고양이』는 동성애적 성향을 가진 주인공 브릭 개인적인 동성애의 문제를 극화하는 동시에 가족 안의 갈등을 묘사한다. 본 논문은 극 중에서 드러나는 브릭의 성 정체성의 문제를 윌리엄스의 젠더 극작법 (dramaturgy of gender)과 관련지어 고찰한다. 작품 속 공간, 캐릭터의 움직임, 대화 등 윌리엄스가 브릭의 캐릭터를 만드는 데 사용한 극의 요소들을 분석함으로써, 브릭이 유동적인 성 정체성을 가지고 있는 캐릭터라고 주장한다. 기존의 『양철지붕 위의 고양이』에 관한 연구는 주인공 브릭의 성적 지향과 동성애적 성향에 초점이 맞추어 진행되어왔다. 전작들보다 극의 초반부터 구체적으로 동성애에 관해 다루고 있으며, 무엇보다 브릭이 극 중에서 동성애를 표면적으로 인정하지 않음에 따라 브릭이 이성애자인지 동성애자인지 대한 토론이 많이 이루어졌다. 하지만 본 논문은 브릭의 성 정체성이 표현되는 방식에 초점을 둔다. 이를 통해 테네시 윌리엄스가 유동적이고 관습적이지 않은 성 정체성을 가진 캐릭터를 통해 작품에서 성적 지향뿐만 아니라 정형화된 성 정체성에도 문제를 제기한다는 것을 보인다. 그리하여 윌리엄스 작품의 캐릭터 발전 과정에서 브릭이라는 여성화된 남성 캐릭터의 등장이 가지는 의의를 논의한다. 또한, 본 논문은 브릭을 테네시 윌리엄스의 전통적인 여주인공들과 연관 지어 읽으며, 테네시 윌리엄스의 작품 발달 과정 안에서 브릭이라는 캐릭터의 등장이 가지는 의의를 살펴본다. 이를 통해, 본 논문은 브릭을 기존의 젠더 이분법의 틀 밖의 시선으로 새롭게 살펴볼 수 있는 관점을 제시한다.
more

