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제품 속성과 SNS 매체가 제품 관련 온라인 후기 콘텐츠에 미치는 영향에 관한 연구

The effect of product property and SNS media type on online review contents

초록/요약

SNS 미디어의 확산으로 말미암아 소비자들은 제품에 대한 정보를 획득할 때 매스 미디어 광고, 구전과 같은 기존의 전통적인 방식에서 탈피하여 온라인상의 리뷰들을 적극적으로 활용하고 있으며, 또한 동시에 온라인 콘텐츠의 생산자로 거듭나고 있다. 이는 기업의 마케팅 활동에도 패러다임의 변화를 초래하였으며, 학계로 하여금 SNS 미디어의 특성과 미디어 사용자에 관한 수많은 연구를 발전시켜 왔다. 그러나 대다수의 기존 연구들이 설문조사 방법을 이용한 정성적 연구에 국한되어 왔다는 한계점이 있다. 따라서 본 연구에서는 계량적 방법을 이용하여 SNS 미디어 중 비교적 오랜 기간 정보 획득의 원천으로 이용되어 온 블로그와 마이크로 블로그, 그리고 최근 급속한 성장을 보이고 있는 버티컬 SNS를 대상으로 총 11개 제품들에 대한 온라인 후기를 수집하였으며, 11개 제품을 각각 실용재 또는 쾌락재, 내구소비재 또는 비 내구소비재로 구분하여 제품의 유형에 따라 온라인 후기 콘텐츠 특성에 차이가 있는지 알아보았다. 또한 SNS 미디어의 유형에 따른 온라인 후기 콘텐츠 특성에 대하여 알아보았으며 끝으로 SNS 미디어 유형과 제품의 유형의 상호작용에 따른 온라인 후기 콘텐츠 특성에 대하여 알아보았다. 연구 결과, 제품의 유형과 SNS 미디어 유형 간에 온라인 후기 콘텐츠 속성에 있어 유의한 차이가 나타났으며 제품의 유형에 따른 온라인 후기 차이에 있어서는 기존에 행동론 분야에서 이루어진 정성적 연구결과와 유사한 결과가 나타났다. 또한 SNS 미디어가 가지는 고유한 특성에 따라 온라인 후기 콘텐츠에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 특히 제품의 유형이 내구소비재일 때 블로그나 마이크로 블로그에 비해 버티컬 SNS에서 가장 긍정적인 평가를 많이 받는 것으로 나타났다.

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초록/요약

Arise from spread of SNS media, consumer can utilize online review message instead of a traditional source of information like an mass-media advertisement or word of mouth when they search for product information. And they produce online contents with regard to some product at the same time. such a phenomenon causes a change of marketing paradigm from a position of enterprise and academically development of many research with respect to SNS media's properties and SNS media’s users. however, most of previous research has some limitations due to methodology because they usually use a questionnaire for data collection. Therefore in this research use an quantitative method for comparing between SNS Media or product type and online review content's property. To do this, first I collected online review data about eleven products from three SNS Media- blog, micro blog, vertical SNS. and then I distinguished all of products into practical product or hedonic product, and durable goods or nondurable goods. particularly, I made an small survey experiment for classify practical product or hedonic product. After that, I examined whether there are any differences in online review contents according to product type and SNS media type. Finally, I find out whether there are differences in online review content in comformity with interaction effect between product property and media type. result of this study, there is a significant difference in online review content’s character according to SNS media type and the result is coherent with result of previous qualitative studies in the same context. also, each SNS media’s peculiar feature makes online review content different. especially SNS users have most positive attitude when some products are durable goods and in case of vertical SNS compared to blog and micro blog.

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