검색 상세

발표 담화의 반언어적·비언어적 표현 연구

A study on paraverbal and nonverbal expressions in presentation discourse

초록/요약

본 연구는 발표 담화에서 반언어적·비언어적 표현 전략이 큰 비중을 차지함에도 불구하고 국어과에서 크게 주목받지 못하고 있다는 점에서 출발하였다. 국어과에서 발표 담화에 대한 연구는 주로 발표 담화 텍스트 자체에 대한 연구가 주를 이루었고, 반언어적·비언어적 표현 연구는 언어적 측면의 연구와는 별개의 것으로 분리되어 이루어졌다. 최근에서야 발표와 반언어적·비언어적 표현 연구가 함께 이루어지는 양상을 보이고 있으나, 여전히 언어적인 부분은 배제한 채 발표에서 사용되는 반언어적·비언어적 표현 전략의 기능 및 효과에 대한 연구가 대부분을 차지한다. 본고는 반언어적·비언어적 메시지를 보다 정확하게 해석하기 위해서는 반언어적·비언어적 표현 자체를 분석하는 것뿐만 아니라, 담화 상황 및 맥락을 고려하여 언어적인 측면과 통합적으로 연구가 이루어져야 한다고 판단하였다. 그리고 ‘문장 분석은 발화된 환경이나 문맥상 위치를 고려하여 이루어져야 한다’는 주장을 펼치며 창시된 이론이 바로 ‘화행론’이라는 점에서, 화행에 따라 반언어적·비언어적 표현을 분석하면 언어적인 측면과의 통합적 접근이 가능하다고 보았다. 따라서 이 연구는 반언어적·비언어적 표현을 ‘발표 담화’와 ‘화행’의 두 차원에서 입체적으로 접근하여, 발표 담화에서 효과적인 표현 전략을 모색하는 것을 목적으로 둔다. 이를 검증하기 위해, 먼저 Ⅱ장에서는 현행 교육과정 및 교과서를 검토함으로써, 국어 교육에서 반언어적·비언어적 표현이 어떤 중요한 위치를 차지하고 있고, 어떤 내용으로 구성되어 교육되고 있는지 현 교육의 실태와 문제점을 파악하였다. 그 결과 초등학교에서는 반언어적·비언어적 표현을 학습하는 데 중점을 두고 있지만 교육 내용이 학생들의 참여도와 흥미를 끌기 위한 수준에서 그치고 있었고, 중학교에서는 표현 교육을 매체 교육의 부차적인 내용으로만 다루고 있었다. 고등학교에서는 반언어적·비언어적 표현을 초등학교나 중학교보다 더 깊이 있고 비중 있게 다루고 있었지만 교육 내용이 추상적임을 확인하였다. 이러한 문제점을 극복하기 위해 본고는 앞으로 표현 교육이 나아가야 할 방향을 ‘발표 담화’와 ‘화행’의 두 측면에서 제시하였다. Ⅲ장에서는 표현 교육이 나아가야 할 방향 중의 한 가지인, ‘발표 담화’와 연계하여 반언어적·비언어적 표현을 분석하였다. 즉 발표 담화에서 나타난 반언어적·비언어적 표현 전략에는 어떤 것이 있고, 이 각각의 요소들의 기능 및 효과가 무엇인지에 대해 살펴보았다. 연구 방법은 각각의 효율적인 분석 방법을 적용하여 반언어적 표현에서는 ‘억양’, ‘성량’, ‘말의 속도’를 분석하였고, 비언어적 표현에서는 ‘표정’, ‘시선’, ‘자세’, ‘몸짓’을 분석하였다. 이때 반언어적·비언어적 표현에 해당하는 각각의 요소들은 현행 교육과정 및 교과서에서 다루고 있는 교육 내용들로 선별한 것이며, 이러한 분석 방법을 통해 보다 체계적으로 분석함으로써 추상적인 교육 내용을 보다 구체화하는 데 기여하고자 하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 분석한 발화자들의 반언어적·비언어적 표현에 대한 분석 결과를 적용하여, 이를 ‘화행’과 연계하여 분석하였다. 이를 위해 ‘싱클레어/쿨사드의 화행 모형’을 적용하여, Ⅲ장에서 분석한 발화자들의 표현 전략의 평균 수치와 Ⅳ장에서 각 화행에 따른 표현 전략의 구간 별 수치를 비교하여, 화행 별 유의미한 표현 전략의 결과를 도출하였다. 그 결과, 싱클레어/쿨사드가 설정한 22개의 화행 가운데 총 17개의 화행이 나타났는데, 이 중 반언어적 표현에서는 ‘유발’, ‘지시’, ‘통보’, ‘지명’, ‘출발’, ‘설명’, ‘수용’, ‘평가’, ‘메타발화’의 총 9개의 화행이 유의미한 결과를 내었고, 비언어적 표현에서는 반언어적 표현에서 나타난 결과에서 ‘확인’과 ‘참여요구’가 추가된 총 11개의 화행이 유의미한 결과를 나타내었다. 이렇게 화행에 따라 반언어적·비언어적 표현을 분석하여 도출한 유의미한 결과는 반언어적·비언어적 표현과 언어적 측면의 통합적 접근이 가능함을 의미하고, 이러한 시도를 한 것이 본 연구의 궁극적인 의의라 할 수 있다. 또한 이러한 통합적 접근의 분석은 발표 담화의 반언어적·비언어적 표현 전략의 메시지를 보다 정확하게 해석해낼 수 있게 하여, 추상적이었던 현행 교과서의 반언어적·비언어적 표현 교육 내용을 구체적으로 마련하는 데 기여함으로써, 학생들의 학습 이해를 높일 수 있다는 점에서 교육적 의의를 가진다.

more

초록/요약

This paper focuses on the fact that strategies for paraverbal and nonverbal expressions do not receive much attention in Korean language course despite its great importance in presentation discourse. Studies on presentation discourse conducted in Korean language course are mainly about texts in presentation discourse themselves; studies on strategies for paraverbal and nonverbal expressions and on verbal language have been conducted separately. More recently, studies on presentation and on strategies for paraverbal and nonverbal expressions have been conducting together, however most studies are still being conducted about functions and effects of strategies for paraverbal and nonverbal expressions used in presentation without studying linguistic aspects. This paper determines that it is necessary to conduct integrated studies on both paraverbal and nonverbal expressions and verbal expressions considering situational contexts of discourse in order to interpret messages of paraverbal and nonverbal expressions more correctly. Also, considering that “Speech Act Theory” was developed based upon an argument that sentence analysis must consider contextual positions and situations where speech acts occur, this paper insists that analyzing strategies for paraverbal and nonverbal expressions based upon speech acts makes it possible to make an integrated approach to a verbal aspect of language based on speech acts. Thus, this paper aims to seek effective strategies for expressions in presentation discourse by comprehensively studying paraverbal and nonverbal expressions in term of presentation discourse and speech acts. To this end, Chapter Ⅱ deals with how important paraverbal and nonverbal expressions are considered and how they are being educated in Korean language course by reviewing the 2011 revised educational curriculum and textbooks for elementary, middle and high school students reflecting the curriculum. Based upon these analyses, this paper examines the actual condition and problems of the current language education system. As a result, this paper finds that although primary education places emphasis on teaching paraverbal and nonverbal expressions, it mainly focuses on garnering students’ participation and interest. On top of that, this paper points out that secondary education considers education on expressions a subordinate subject of education on media. Also, it finds that education on paraverbal and nonverbal expressions in tertiary education is somewhat abstract even though it puts more importance on it. In order to solve these problems, this paper provides directions for education on expressions in terms of presentation discourse and speech acts. In Chapter Ⅲ, this paper analyzes paraverbal and nonverbal expressions along with presentation discourse which is one of the directions where education on expressions should go. Namely, it examines strategies for paraverbal and nonverbal expressions in presentation discourse and each element’s functions and effects. Effective analysis strategies are applied to analyzing paraverbal expressions such as intonation, voice volume and speed of speech and nonverbal expressions such as facial expression, line of sight, posture and gesture. In this stage, this paper chooses all the elements from educational contents reflecting the current educational curriculum. Through this systematic analysis, this paper aims to contribute to definitizing abstract educational contents. In Chapter Ⅳ, this paper applies analysis results of speakers’ paraverbal and nonverbal expressions in Chapter Ⅲ to analysis of speech acts. To this end, this paper compares average figures of speakers’ expression strategies analyzed in Chapter Ⅲ with figures in each period of expression strategies based upon Sinclair and Coulthard’s discourse model, producing meaningful results of expression strategies of each speech act. As a result, this paper finds 17 out of 22 speech acts suggested by Sinclair and Coulthard; among them, it finds meaningful results in nine speech acts such as induction, instruction, notification, designation, departure, explanation, acceptance, evaluation, metaspeech among paraverbal expressions and eleven speech acts including verification and demand for participation on top of the nine speech acts. Such meaningful results produced from analysis of paraverbal and nonverbal expressions indicate that it is possible to conduct integrated studies on both paraverbal/nonverbal expressions and verbal expressions, which is the ultimate purpose of this paper. Also, such an integrated approach contributes to definitizing abstract educational contents under the current education system by interpreting messages of strategies for paraverbal and nonverbal expressions in presentation discourse more precisely, which has great significance in education in that it can improve students’ understanding.

more