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담론경쟁으로서의 PR커뮤니케이션 패러다임에 대한 연구 : : 삼성물산과 제일모직의 합병 과정에서의 커뮤니케이션을 중심으로

Public Relations communication paradigm as discourse struggles: Focusing on the case of M&A between Samsung C&t and Cheil industries Inc.

초록/요약

2016년, PR 커뮤니케이션은 변곡점을 맞이했다. 전 세계적으로 PR 커뮤니케이션 산업은 빠른 속도로 발전하고 있다. 이에 그 어느 때보다 PR 커뮤니케이션 담당자의 역할은 다양해지고 있다. 또한 국내의 경우 김영란 법이 통과됨에 따라 PR 커뮤니케이션 실무의 형태도 어떻게 바뀔지 쉽게 예측하기 어렵다. 뿐만 아니라 커뮤니케이션 환경 역시 디지털 디바이스와 SNS(Social Network Service)의 발달로 인해 개인 혹은 소규모 조직의 커뮤니케이션 영향력이 증가했고 기업을 비롯한 다양한 조직의 커뮤니케이션 무대는 특정한 국가를 넘어 글로벌 환경으로 확장되었다. 이에 본 연구에서는 PR 커뮤니케이션의 기존 체계, 수사, 비판적 패러다임에 대해 고찰하고 이를 기반으로 담론 경쟁이라는 새로운 패러다임에 논의한다. 이는 PR 커뮤니케이션에 대해 함의된 정의, 역할, 기능을 확립하고 이를 기반으로 학계와 업계의 괴리를 극복해 PR 커뮤니케이션의 발전을 도모하기 위함이다. 결과적으로 담론 경쟁으로서의 PR 커뮤니케이션이라는 통합적 형태의 패러다임에 대한 소개와 PR 커뮤니케이션에 대한 주요 개념 10가지를 재확립했다. 또한 기존의 담론 분석틀을 수정한 담론 분석틀을 고안해 삼성물산과 제일모직의 합병 커뮤니케이션에 대한 분석을 진행했다. 주요 일간지라는 공론장 안에서 시간이 지남에 따라 담론 경쟁의 양상이 어떻게 변화하는지, 이러한 담론 경쟁이 어떻게 사회적 실천으로 이어지는지를 파악하고자 했다. 텍스트 수준에서 빈도 분석을 진행한 결과, 법, 정치, 경제, 사회·문화 영역의 다양한 공중들이 등장함을 파악할 수 있었다. 또한 합병 비율, 합병의 시너지, 지배구조 및 승계 등의 쟁점에 대해 양측이 상이한 주장을 하고 있음을 확인했으며 이를 이항대립 분석을 통해 제시했다. 시간의 경과에 따른 담론의 탈접합을 분석한 결과 경제 영역에서 가장 많은 담론이 형성되고 있음을 확인할 수 있었고, 시간이 지남에 따라 다른 영역에서의 담론 경쟁과 사회적 실천의 결과가 타 영역의 담론 경쟁에 영향을 주고 있음을 확인할 수 있었다. 마지막으로 툴민의 논증구조 분석 방법을 통해 각 영역 담론의 논리구성을 비교한 결과 양측의 담론 경쟁력은 경제 영역 보다 법, 사회·문화 영역에서 두드러졌다. 결국 타 영역에서의 담론 경쟁의 승리와 사회적 실천이 경제 영역의 담론에 접합함에 따라 합병에 찬성하는 측의 담론이 경제 영역의 담론 경쟁에서도 승리할 수 있었고 합병안이 통과되는 사회적 실천으로 이어졌다.

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초록/요약

Recently, PR Communication has changed radically. PR Communication industry has developed around the world. So PR Communicators are playing a larger role than ever. And in Korea, it is hard to anticipate a change of executive role of PR communication practitioners with passage of bill against bribery and kickback. Moreover there are a big change in communication environment with development of digital device and SNS(Socail Network Service). Small groups like a local community, individuals can exercise their influences in communication. So the purpose of this study is to suggest PR communication as a discourse struggles, which is a new paradigm of PR communication and attempt to apply a new model to real case. I considered carefully of prior three paradigms of PR communications too suggest a new paradigm and applied to a case of M&A between Samsung C&t and Cheil industries Inc.. Through this study, I tried to develope PR communication and overcome gap between academia and industry of PR communication by building a consensus definition, roles, functions of PR communication. As a result, I developed a PR communication as a discourse struggles, which is a integrated model and re-defined 10 main ideas of PR communications. And applied it to a case of M&A between Samsung C&t and Cheil industries Inc. with own created discourse analysis model. so I Investigated how discourses are change with time flows in public sphere and the way they lead to social practice. Finally, in text level I figured out various stake holders and categorized into law, politics, economies, social culture. Also there are oppositions between proportions of M&A, synergy effects of M&A, succeding the management right, etc. And I presented it with binary oppositions. As time goes by, discourses in category of economies were dominant and discourses in various categories are interacted by connecting and dis-connecting. And it leads to social practice. Last, I analysed a structure of discourse in each category with toulmin's argumentation structure analysis tool. A result reveals that competitive strength of discourses in law, social cultural categories influence more to decision of victory or defeat in discourse struggles than economic discourse. Considering a competitiveness of two opposite economic discourses is alike, a result shows an importance of omnidirectional managing discourse struggles. Because a victory of law, social cultural discourse competition connected to economic discourse and it leads to defeat a discourse from opposite to M&A. Eventually, It leads to social practice, and M&A between Samsung C&t and Cheil industries Inc. were finished successfully.

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