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서사 구조에 대한 사진적 접근 및 성장소설 영웅 해체하기 : 버지니아 울프의 『제이콥의 방』을 중심으로

(Un-)Making of Jacob Flanders: Photographic Approach to the Narrative Structure and Deconstruction of the Bildungsroman Hero in Virginia Woolf's Jacob's Room

초록/요약

This thesis aims to make a photographic approach to the narrative form in Jacob’s Room and clarify how Virginia Woolf undermines the monolithic representation of the traditional Bildungsroman hero. Moreover, I demonstrate how Woolf’s experimental narrative form affects the reading method of the modern readership. Since the novel deals with the growth of a young bourgeois male, it seems as if the novel follows the conventional narrative form of the Bildungsroman novels. However, Jacob’s Room is rather a parody of the Bildungsroman, for the change in Jacob’s interiority is hardly noticed and Jacob falls backwards as the narrative progresses. The narrator in Jacob’s Room takes the double role as a Bildungsroman narrator and an ironic narrator. While the former reproduces Jacob as a typical bourgeois male hero appeared in the conventional Bildungsroman novels, the latter satirizes the male ideology embedded in the hero. I further develop the term aperture narrative in order to signify how it destabilizes Jacob’s presence as a central character but also highlights the presence of the marginal characters by making them autonomously regulate the light exposure on the central character. Ultimately, on the part of the modern readers, the multiplicity of the protagonist and the manifestation of the marginal characters emancipate the readers from the centrality being absorbed to the magical effect of the hero while enabling them to veer away their interest to the marginal characters.

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초록/요약

본 논문은 버지니아 울프의 『제이콥의 방』에 나타나는 서사적 형식을 사진적 기법을 통하여 접근하고자 하며 울프가 전통적 성장 남성 주인공의 획일적 재현 방식을 어떠한 방식으로 약화시키는지 밝히고자 한다. 더 나아가, 저자는 울프의 실험적인 서사 기법이 20세기 독자들의 독서 방법에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 소설이 젊은 부르주아 남성의 성장 과정을 다루고 있기 때문에 마치 관습적인 성장 소설의 서사를 따라가는 듯한 인상을 준다. 하지만, 『제이콥의 방』은 오히려 성장 소설에 대한 패러디로 간주 되어야 할 것이며 그 이유는 제이콥의 내면이 거의 서술 되지 않고 서사가 진행 될수록 제이콥은 성장 하기 보다는 퇴보하기 때문이다. 더 나아가, 『제이콥의 방』의 서술자는 모순 되는 두 가지 역할을 취한다. 전자가 전형적인 성장 서술자로써 제이콥을 관습적인 성장 소설에 등장하는 전형적인 부르주아 남성 주인공으로 재생산 해내는 방식이라면, 후자는 그러한 남성 주인공에 깊이 내재 되어 있는 남성 주체 이데올로기를 풍자한다. 또한, 제이콥은 언제나 주변 등장인물들의 무수한 시선에 노출 되어 있기 때문에 그의 인물은 부분적이고 파편화 된 방식으로 제시된다. 본 논문에서 저자는 ‘조리개식 서사’ (aperture narrative)라는 용어를 발전 시키는데 이는 그러한 서사적 기법이 중심 인물로써의 제이콥을 어떻게 와해시키는지 효과적으로 보여주며 주변 인물들이 주체적으로 중심 인물에 대한 빛을 조절하게 함으로써 소설 속에서 그들의 존재를 부각시킨다. 궁극적으로 『제이콥의 방』에 나타나는 울프의 실험적 서사는 독자들로 하여금 주인공에게 수동적으로 흡수 되지 않도록 중심부로부터 해방시켜 줄 뿐만 아니라 전통 소설에서 간과 되었던 주변 인물들에게 관심을 돌리도록 유도한다.

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