1950년대 농업금융․협동조합 관계 입법과 이승만정권
Agriculture Credit and Cooperative Legislation in the Period of Syngman Rhee Government
- 주제(키워드) 농업금융 , 협동조합 , 농업협동조합 , 농협 , 농업은행 , 경제원조 , 이승만 , agriculture credit , agriculture cooperative , Korea Agriculture Bank , economic aid , economic assistance , Syngman Rhee
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 최기영
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 사학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000061367
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
1950년대 농업금융․협동조합 관계 입법 논의는 농림계열(농림부와 국회 농림위원회 및 농회)과 재경계열(재무부와 국회 재경위원회 및 금융조합)의 대립구도로 전개되었다. 농림계열의 입장은 생산협동화와 국가주도적 계획․통제를 강조한 ‘협동중심 국가주도론’이었고, 재경계열의 입장은 국가가 지배․통제하는 농업금융체계를 중시한 ‘금융중심 국가주도론’이었다. 두 계열의 입장은 그 방향성의 차이에도 불구하고 국가주도의 농업금융․협동조합 체계를 구상했다는 공통점을 가지고 있었다. 미국 원조당국은 1950년대 중반 한국의 농업금융․협동조합 문제에 대한 직접적인 개입에 나서 존슨보고서와 쿠퍼안을 제안하였다. 이들은 농업부문에 투자될 원조자금의 생산적 활용을 위해 민간주도의 자유시장경제원칙에 입각한 농업금융․협동조합 체계를 제안하였다. 미국 원조당국의 개입 이후 이승만과 재경계열은 존슨보고서의 농업은행 설립 제안을 받아들이는 한편 그것을 국가주도적 방안으로 수정하려 하였다. 한편 농림계열은 ‘협동중심 국가주도론’에 입각한 당초의 농협법안을 국회에서 통과시키려 시도하였다. 재경계열의 시도는 미국 원조당국과 갈등을 빚었고, 농림계열의 시도는 재경계열과 미국 측의 견제로 무산되었다. 1957년 1월 국회 본회의에 제출된 농림계열과 재경계열의 법안들은 농업은행 설립을 전제했다는 측면에서는 미국 측의 제안을 수용한 것이었으나, 농업금융․협동조합 체계에 대하여 정부가 지배․통제하도록 하였다는 점에서 국가주도적인 것이었다. 두 계열의 법안들은 각각 ‘협동중심 국가주도론’과 ‘금융중심 국가주도론’을 견지하였다. 입법 논의는 두 계열의 법안을 바탕으로 그 충돌 지점을 자유당 정책위원회가 절충한 내용으로 통과되었다. 그러나 이 법률들은 대통령 이승만의 반대로 1958년 2월에 개정되었으며, 개정 논의는 ‘금융중심 국가주도론’의 관철로 귀결되었다. 결국 1950년대 농업금융․협동조합 관계 입법 논의에서 미국 원조당국이 제시한 방안의 본질적인 면인 자유경제원칙은 한국 정부 및 국회에 의해 수용되지 않았고, 형식적인 면인 농업은행 설립만이 수용되었다. 이러한 결론에 이르게 한 가장 결정적인 요인은 이승만과 자유당이었다. 이들 법률에 대한 국회에서의 논의는 자유당 주도의 일방적인 양상으로 진행되었다. 이것은 농업은행의 금융지배력과 농업협동조합의 조직망을 집권기반 확충에 활용하려는 이승만과 자유당의 의도에서 비롯된 것이었다.
more초록/요약
In the 1950s, discussions on agriculture credit and cooperative legislation were developed as a confrontation between the 'agricultural sector' and the 'financial sector'. The former includes the Ministry of Agriculture and Forestry, the Agriculture and Forestry Commission of National Assembly, and the Korean Agricultural Association. The latter includes the Ministry of Finance, the Financial Economic Committee of National Assembly, and the Federation of Financial Association. The 'agricultural sector' stood in the position of a 'cooperative- centered state-led theory' that emphasized production co-operation and state-led planning, and the 'financial sector' had a position as a 'financial-centered state-led theory' that focused on the agricultural financial system controlled by the state. Despite the differences in direction, the two sectors' positions had in common that they envisaged a state-led agricultural credit and cooperative system. In the mid-1950s, the US aid authority proposed the Johnson Report and the Cooper Proposal for direct intervention in Korea's agriculture credit and cooperative agenda. They proposed a system of agricultural credit and cooperatives based on the principle of free-market economy driven by private sector for productive use of aid funds to be invested in the agricultural credit system. After the intervention of the US aid authorities, Syngman Rhee and the 'financial sector' accepted the proposal to establish the Korea Agriculture Bank of the Johnson Report and tried to change it into a national initiative. On the other hand, the 'agricultural sector' attempted to pass their original legislation which is based on 'cooperative-centered state-led theory' in the National Assembly. The attempts of the 'financial sector' conflicted with the US aid authorities, and the attempts of the 'agricultural sector' were abolished by checks of the 'financial sector' and the US side. The legislations of the 'financial sector' and the 'agricultural sector' submitted to the plenary session of the National Assembly in January 1957 adopted the US proposal in the sense that it presupposed the establishment of the Korea Agriculture Bank. However, it was still state-leading in that it allowed the government to take control of the agriculture credit and cooperative system. Each of the two sectors hold fast to their 'cooperative-centered state-led theory' and 'financial-centered state-led theory' respectively. The legislative debate was passed on the basis of the two series of legislation, with the compromise of the conflicts by the Liberal Party Policy Committee. However, these laws were revised in February 1958 due to the opposition of President Syngman Rhee, and the discussions on the revision came to the lead of 'financial-centered state-led theory'. In the end, in the 1950s discussions on agriculture credit and cooperative legislation, free economic principles, which are the essential aspects of the US aid authorities proposal, were not accepted by the Korean government and the National Assembly. This was due to the intention of the Syngman Rhee and the Liberal Party to utilize the financial power of the agricultural bank and the network of the agricultural cooperative to expand their own power base.
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