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중·고등학교 축구선수들의 운동스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향

A Study on the Influence between Stress and School Life Adaptation Among the Middle and High School Soccer Players

초록/요약

This study aims to clarify the differences in athletic stress of soccer players in middle and high schools and their adaptation to school life and to analyze the impacts of their athletic stress on their school life. This study selected soccer players in a total of 10 schools including five middle schools and five high schools, which are located in Seoul and registered in the Korea Football Association as of 2016, as the population, and conducted a direct survey by using the questionnaire method. A total of 380 copies of questionnaire were distributed, but 357 returned copies of questionnaire, excluding 23 returned copies with insufficient reliability due to double entry, no response, insincere response, or the like, were used as the sample for this study. The questionnaire on development of scale on athletic stress of soccer players developed by Yoon Young-gil (1999) was used as the questionnaire for measuring athletic stress of soccer playes in middle and high schools, and the standardized questionnaire on adaptation to school life, which was developed and verified by Kim Yong-rae (2000), was used as the questionnaire on adaptation to school life. For statistical analysis of the data, used were the independent samples t-test, One-way ANOVA, correlational analysis, and multiple regression analysis. As a result of analysis by using the above statistical techniques, obtained is the following conclusions. First, as a result of analysis on whether there are differences in athletic stress depending on general characteristics, a statistically significant difference is found in unfair behaviors of seniors, limitations in private time, dissatisfaction with functions, dissatisfaction with coaching, and worries over career path depending on the belonging. Depending on the grade, there is a statistically significant difference in unfair behaviors of seniors on soccer players in middle schools and in dissatisfaction with functions on soccer players in high schools, and a statistically significant difference is found in limitations in private time depending on career as a player and whether one has received an award or not. Second, as a result of analysis whether there are differences in adaptation to school life depending on general characteristics, a statistically significant difference is found in adaptation to life depending on the belonging, and a statistically significant difference is found in adaptation to the environment depending on whether one has received an award or not. Third, as a result of analysis on the impacts of athletic stress of soccer players in middle and high schools on their adaptation to school life, limitations in private time, which is a subsidiary factor of athletic stress, shows a negative(-) impact on adaptation to life, adaptation to the environment, adaptation to teachers, and adaptation to classes, which are subsidiary factors of adaptation to school life, and unfairness of games and worries over career path, which are subsidiary factors of athletic stress, show a positive(+) impact on adaptation to life, which is a subsidiary factor of adaptation to life.

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초록/요약

본 연구는 중·고등학교 축구선수들의 운동스트레스와 학교생활적응의 차이를 규명하고, 운동스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 2016년 대한축구협회에 등록되어 있고, 서울시에 위치한 5개의 중학교와 5개의 고등학교 총 10개 학교의 축구선수들을 모집단으로 선정하여 질문지법에 의한 직접 조사를 하였다. 총 380부의 설문지를 배포하였으나 이중기입, 무응답, 불성실한 답변 등 신뢰성이 떨어지는 23부를 제외하고 최종 회수된 357부의 자료를 본 연구의 표본으로 사용하였다. 조사도구로는 중·고등학교 축구선수의 운동스트레스를 측정하기 위한 설문지로 윤영길(1999)이 개발한 축구선수의 운동스트레스 척도개발 설문지를 사용하였으며, 학교생활적응의 조사도구 설문지는 김용래(2000)가 개발하고 재타당화 검증을 거친 표준화된 학교생활적응 설문지로 사용하였다. 자료의 통계분석 방법은 SPSS v.20.0을 이용하여 독립 t검증, 일원배치분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 위와 같은 연구방법으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 일반적 특성에 따른 운동스트레스의 차이가 있는지를 분석한 결과, 소속에서는 선배의 부당행동, 개인시간 제약, 기능불만, 지도력불만, 진로고민이 통계적으로 유의한 차이를 나타났으며, 학년에서는 중학교 축구선수 경우 선배의 부당행동과 고등학교 축구선수의 기능불만에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 선수경력과 입상유무에서는 개인시간 제약이 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 일반적 특성에 따라 학교생활적응의 차이가 있는지를 분석한 결과 소속에서는 생활적응이 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 입상유무에서는 환경적응에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 중·고등학교 축구선수들의 운동스트레스는 학교생활적응에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 운동스트레스의 개인시간 제약은 학교생활적응의 생활적응, 환경적응, 친구적응, 수업적응에 부적인 영향으로 나타났고, 운동스트레스의 경기의 불공정성과 진로고민은 학교생활적응의 생활적응에서 정적인 영향이 나타났다.

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