검색 상세

초등학생의 방과후 표현활동영역 참여에 따른 신체적 자기효능감 및 체육수업 만족도에 미치는 영향

The effect of after school expressive activities of elementary school students on their physical self efficacy and satisfaction level for physical education

초록/요약

본 연구는 방과후 표현활동 수업이 초등학생의 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하는데 목적이 있다. 이에 2016년 현재 서울시와 경기도에 재학 중인 초등학생3학년~6학년 중 방과후 표현활동수업에 참여하는 학생을 모집단으로 설정, 연구대상의 표집은 편의표집법(convenience sampling)으로 설정하고 설문지는 총 230부를 배포하여 최종 회수된 219부의 자료를 본 연구의 최종 유효 표본으로 사용하였다. 본 연구의 조사 도구는 Ryckman(1982)에 의해 개발되고 홍선옥(1996)이 번안한 신체적 자기효능감 문항과 강주옥(2007)이 개발한 체육수업만족도 문항의 설문지를 본 연구에 맞도록 수정ᐧ보완하여 사용하였다. 자료분석을 위하여 사용한 통계분석은 Window SPSS(Statistical Package for the Social Science) 21.0 통계프로그램을 활용하여 그 목적에 따라 요인분석, Cronbach’s a, 독립표본 t-test, 대응표본 t-test, 상관관계분석을 실시하였다. 위와 같은 연구방법과 분석을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 방과후 표현활동영역 방송댄스와 음악줄넘기종목 참여 전-후 신체적 자기효능감과 하위영역별 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감 향상에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 방과후 표현활동영역 참여종목별 사후 신체적 자기효능감은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 사후 검사에서 방송댄스와 음악줄넘기 모두 사전검사보다 향상하여 통계적인 차이는 나타나지 않았다. 셋째, 방과 후 표현활동영역의 과거 참여경험이 있는 경우와 없는 경우 모두 전반적인 신체적 자기효능감과 하위영역별 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감 향상에 효과가 있는 것으로 볼 수 있으며, 특히 과거 참여경험이 없는 경우 향상 효과가 더 큰 것으로 볼 수 있다. 넷째, 방과후 표현활동영역 방송댄스와 음악줄넘기종목 참여 전-후 체육수업 만족도와 하위영역별 수업운영만족, 수업지도만족, 수업환경만족, 건강생활만족 향상에 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 방과후 표현활동영역 참여종목별 사후 체육수업 만족도 하위요인별 수업환경만족에 대해 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 음악줄넘기가 방송댄스에 비해 높게 나타났다. 여섯째, 방과 후 표현활동영역 과거 참여경험이 있는 경우와 없는 경우 모두 전반적인 체육수업 만족도와 하위영역별 수업운영만족, 수업지도만족, 수업환경만족, 건강생활만족에 효과가 있는 것으로 볼 수 있으며, 특히 과거 참여경험이 없는 경우 향상 효과가 더 큰 것으로 볼 수 있다. 이는 방과후 표현활동 수업이 학생들의 전반적인 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도의 향상에 있어서 중요한 요인임을 알 수 있으며, 방과후 표현활동수업을 통한 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도는 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이와 같은 연구를 토대로 제언하였다. 첫째, 본 연구의 대상을 전국의 초등학생으로 확대하여 연구결과를 보다 일반화 할 수 있도록 구성할 필요가 있다. 둘째, 본 연구는 조사대상인 학교에서 시행하는 방과후 표현활동영역 종목으로(방송댄스, 음악줄넘기) 한정하여 실험연구를 진행하였기 때문에 다른 표현활동 종목들을 세분화하여 후속연구를 진행 할 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서는 배경 변인이 개인적 특성인 참여기간, 참여종목으로만 한정되었으나 다양한 배경 요인(가정환경, 지역사회배경 등)을 추가하여 연구할 필요가 있다.

more

초록/요약

This study aims to investigate the effects of after-school expressive activities on physical self-efficacy and satisfaction level for physical education classes in elementary school students. For the study, the students who participate in after-school expressive activity classes among the 3rd to 6th graders of elementary school students in Seoul and Gyeonggi-do as in 2016 were set as the population group, and the sampling of the research subjects was taken as convenience sampling. Total 230 copies of questionnaire were distributed and the final 219 copies of the data returned were used as the final valid samples. For an investigation tool, questions for self-efficacy developed by Ryckman (1982) and adapted by Hong Sun-ok (1996), together with the questionnaire on satisfaction level for physical education developed by Kang Ju-ok (2007) have been used through appropriate revision and supplementation for this study. For a statistical analysis, the Window SPSS(Statistical Package for the Social Science) 21.0 statistical program was used to carry out the factor analysis, Cronbach's a, independent sample t-test, correlation sample t-test and correlation analysis according to the purposes. The following results were obtained through the above research method and analysis. First, statistically significant differences were found in the improvement of physical self-efficacy, perceived physical ability in sub-domain areas and confidence in physical self-expression before and after participating in after-school activities such as broadcast dancing and rope jumping with music. Second, there was no statistically significant difference in post test for physical self-efficacy after participating in after-school activities. In the post test, both broadcasting dancing and rope jumping with music were improved compared to the pre test, but showing no statistical difference. Third, both cases of having or not having past experience in participating in after-school expressive activities have an effect on the overall physical self-efficacy, perceived physical ability in sub-domain areas and confidence in physical self-expression, and the improvement effect is greater if there is no past experience of participation in those activities. Fourth, there were significant differences in improvement of students’ satisfaction level for classroom operation, sub-domain class operation, class instruction, class environment and healthy life before and after participating in broadcast dancing and rope jumping with music among after-school expressive activities. Fifth, there was statistically significant difference in the satisfaction level for physical education class in sub-domain class environment after participating in the after-school expressive activities, and the difference in rope jumping with music was higher than in broadcast dancing. Sixth, both cases of having or not having past experience in participating in after-school expressive activities have an effect on the overall satisfaction level for physical education classroom operation, sub-domain class operation, class instruction, class environment and healthy life, and the improvement effect is greater if there is no past experience of participation in those activities. The above results suggest that the after-school expressive activity class is an important factor in improving the students' overall physical self-efficacy and their satisfaction level for physical education, and that the physical self-efficacy and satisfaction level for physical education class through after-school expressive activities have a positive effect on students. Based on the research results, a few suggestions have been made as follows. First, it is necessary to expand the scope of this study to nationwide elementary school students to make it more generalized. Second, this study is limited to a few after-school expressive activities (broadcast dancing and rope jumping with music) conducted at the sampling school. It would be necessary to carry out further studies by including other subdivided expressive activity items. Third, in this study, the background variables are limited to individual characteristics such as participation period and participated activities, and it is necessary to study further by adding more various background factors (such as some environment and community backgrounds).

more