아동의 귀납 추론과 범주화의 발달 : 심리적 본질주의 관점에서
The Development of Inductive inference and Categorization: Psychological essentialism in preschool children
- 주제(키워드) 심리적 본질주의 , 귀납 추론 , 범주화 , 자연적 범주 , 임의적 범주 , psychological essentialism , inductive inference , categorization , natural category , arbitrary category
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김근영
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 심리학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000061116
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 아동들의 귀납 추론과 범주화 과정을 통해 범주 정보인 범주명과 특성, 그리고 시각 정보가 추론 과정에서 차지하는 역할에 대해 알아보고 이를 심리적 본질주의 관점에서 이해하고자 하였다. 이를 위해 범주에서 특성을 추론하는 특성 추론 과제와 특성에서 범주를 추론하는 범주화 과제에서의 수행을 비교하였다. 구체적으로, 서로 다른 범주에 속하는 두 개의 전형적인 실험자극을 통해 범주 정보와 시각 정보가 상충되는 한 개의 모호한 목표자극에 대한 정보를 추론하도록 하였다. 이 과정에서 범주 정보와 시각 정보 중 어떠한 기준으로 추론하는지에 대해 측정하였다. 또한 범주명과 특성의 차이가 전반적인 영역에서 나타나는지, 혹은 특정 영역에서 두드러지는 현상인지에 대해 알아보기 위해 자연적 범주에 속하는 인간의 성별과 동물, 임의적 범주에 속하는 인간의 직업과 인공물을 포함하여 탐구하였다. 4세, 5세 아동 71명과 성인 20명을 대상으로 특성 추론과 범주화 과제를 실시한 결과, 인간의 성별, 동물, 인간의 직업, 인공물의 영역 모두에서 범주화 과제보다 특성 추론 과제를 수행할 때 범주 정보를 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 하지만 제시된 특성이 익숙한 특성일 경우에는 특성 추론 과제와 범주화 과제 간의 차이가 나타나지 않았다. 또한 특성 추론 과제에서는 자연적 범주와 임의적 범주 간의 차이가 나타나지 않았지만, 범주화 과제에서는 자연적 범주에 비해 임의적 범주에 대해 추론할 때 시각 정보의 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 마지막으로 추론 과제 종류와 범주 종류에 관계없이 연령이 증가할수록 범주 정보를 더 많이 사용하였다. 본 연구 결과는 특성에 비해 범주명의 추론 가능성이 더 높다는 점을 보여주며, 성인과 마찬가지로 어린 아동들도 시각적 유사성보다 범주 정보를 추론 기준으로 더 많이 고려할 수 있는 것으로 나타났다.
more초록/요약
The goal of the present study was to investigate the impact of category label, properties and visual appearance on children’s reasoning during inductive inference and categorization. Property inference task and categorization task were used to examine the effects of category label and properties. Picture triads composed of two typical test items from different categories and one target item of which category membership did not match appearance were presented. Participants were asked to infer about target stimulus by using the information from test stimuli and their answers were coded either as category-based or appearance-based. Natural categories, gender and animals, and arbitrary categories, occupation and artifacts, were included to find out whether the difference between category label and properties is domain-general or domain-specific. Results from 71 4-and 5-year-old children and 20 adults indicated that the participants’ reasoning was more category-based during property inference task than during categorization task. However, this tendency was not significant when the properties were highly familiar. Perceptual cues played a strong role when categorizing arbitrary categories compared to natural categories in categorization task, but it was not the case during the property inference task. Results also showed that older participants tended to use conceptual information(category labels and properties) more than younger participants regardless of tasks and domains. These findings indicate that category labels may have stronger inferential potential than properties in human reasoning, and that even young children may consider the conceptual information as main information which may override other factors such as perceptual similarity.
more

