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기업과 NPO의 효과적인 협업 지원체계 연구 : 매칭 시스템을 통한 펀드레이징을 중심으로

The Matching System for effective cooperation of Corporation and Non-Profit Organization : Focusing on Fundraising through a Matching System

초록/요약

자본주의체제에서 국제·국내 사회에 나타나는 빈곤, 실업, 인권, 환경 등의 역기능적인 사회 문제가 사회적 함정(Social Traps)으로 얽혀 심화 되고 있는 가운데, 기업 운영의 주된 역할이 최대 이윤 추구의 방식에서 공익적 가치와 이윤을 동일선상에서 추구하는 기업의 사회적 책임(CSR: Corporate Social Responsibility)을 통한 지속가능경영(Corporate Sustainability Management)으로 점차 변화하고 있다. 국내 기업에서도 CSR의 범주 아래 대기업·중견·중소기업에서 사회공헌 활동을 시행하면서, 기업의 기술·인적·자본 자원과 전문적인 공익 실천 활동 집단인 비영리 단체(NPO: Non-Profit Organization)와의 협업이 활성화 되고 있다. 그러나 기업과 NPO의 활발해진 파트너십만큼이나 양 섹터 간 필요 욕구를 반영하여 효율적 이고 효과적인 방법으로 자원을 교환하고, 배분하는 교류의 장인 지원체계(Matching System)가 마련되어 있지 않은 상황이다. 따라서 본 연구는 기업과 NPO의 매칭 시스템의 필요성에 대한 근거 분석을 통해 나타난 결과를 토대로 지원체계기관 설립의 방향성을 제시하고, 주요 기능에 대해 가치·기술·정책적 교류 모델로 세부 분류하여 논의함으로서 발전적인 협업의 기틀을 마련하고자 한다. 이를 위해 NPO의 유효 표본으로 서울·경기 종합사회복지관 50개소의 결산 내역을 토대로 건전한 재정 경영 기준 조건인 예산 규모 2억 원 이상, 정부지원금 50% 이내, 정기 후원금 매월 2천만 원 기준 후원금 현황 및 예산 대비 후원금 비율, 개인 후원자 비율 및 인원수를 토대로 NPO가 기관의 독립성과 자율성을 유지하기에 충분한 모금 및 수익 활동을 시행하고 있는지에 대한 분석과 투명한 재정 운영을 바탕으로 본연의 책무성에 충실하고 있는지에 대해 조사하였다. 기업의 사회공헌활동 현황에 대해서는 2014년 통계청의 국내 전국 사업체 수 약 3백 8십 만개 대비 『기업·기업재단 사회공헌백서』와 『중견·중소기업 사회공헌백서』을 기준으로 한 사회공헌활동 기업 수의 비율과 사회공헌활동 기업의 매출액 대비 사회공헌 지출비용 비율을 분석하였다. 본고의 조사 결과 NPO의 절반 이상에서 정부 보조금의 비율이 50% 이상으로 나타났으며, 개인뿐만 아니라 기업·재단·단체 등으로부터도 유연하게 펀드레이징이 이루어지지 못하고 있다는 것을 알 수 있었다. 기업의 경우, 전체 사업체 수 대비 사회공헌 참여 기업은 0.01%이고, 2014년 기준 매출액 대비 사회공헌지출비용 비율이 2004년과 동일한 평균 0.17%로 기업의 사회공헌 활동이 CSR에 대한 요구를 적극적으로 반영하여 기업 경영 중심 으로부터 이루어지기보다 국제 사회 정서를 간접적으로 반영 하여 기업의 전체 수익 중 일부의 비용을 사회에 환원하는 방식으로 이루어지고 있음을 확인할 수 있었다. 그러나, 이는 앞으로 CSR을 수행할 잠재 기업 수에 비례하여 사회 저변에 미칠 수 있는 기업의 영향력이 매우 높다는 사실을 입증하는 것이기도 하며, NPO와 협업의 기회가 많아질 것임을 시사하고 있다. 때문에 기업과 NPO의 소통과 조정, 자원 매칭과 분배, 협업 활성화를 위한 지원 제도 마련 및 인센티브 제공을 수행하는 지원체계기관의 마련이 요구 된다는 것을 밝히고 있다.

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초록/요약

In Capitalism, while the dysfunctional social problems of poverty, unemployment, human rights, environment, etc. appeared in inside and outside of Korean society are deepening entangled in the Social Traps, the main role of corporation gradually changed from making maximum profit to managing corporate sustainably with the Corporate Social Responsibility(CSR) balancing public value and corporates’ profit. Regardless of the size, a lot of domestic companies are doing their CSR, and the cooperation between the companies’ technology, manpower and capital resources and the NPO(Non profit Organization)’s professional activities for public services is revving up. A partnership between Corporation and NPO is getting more and more active, however the truth is lack of a matching system, which can make it to interchange and distribute their resources in reflecting both sides’ needs. Therefore this study suggests the way of establishing a ‘Support System’ institution, based on the results of demonstrating the needs of a matching system between Corporation and NPO. Also, it makes a framework for a progressive cooperation by discussing its main functions classified as three models, such as value exchange model, technology exchange model, policy exchange model. To do this, this study analyzed that NPO does efficient earnings and fund-raising activities to maintain its independence and autonomy. Also it analyzed that NPO is faithful to its responsibility based on transparent financial management. As a valid sample of NPO, the study referred to 50 places of Seoul, Gyeonggi Social Welfare Center in budget sound financial management based on conditions on the basis of 200 million won or more, less government funds 50%, and regular donation 20 million won monthly based on sponsorship status, rate the funding for settlement and private donors ratio and its number. About present condition of corporate philanthropy, this study analyzed the ratio of the number of corporate philanthropy i​n comparison with the number of whole enterprises which is approximately 3,800,000 by Statistics Korea in 2014 based on 『Corporate Community Relations White Book』 and 『Medium and Small Sized Companies White Book』and the ratio of corporate philanthropy expenses to sales of corporate philanthropy company. The result of this study, it turned out that in more than half of researched NPO, ratio of government grants were more than 50% and shortage of fundraising from corporation, foundation, organization etc as well as individual exists. In case of coporate, participation of corporate philanthropy indicated 0.01% comparative number of whole enterprises. And the ratio of expense to sales account based on 2014 of corporate philanthropy was average 0.17% which is same as in 2004. It was found that corporate philanthropy is managed indirectly reflecting social pressure in way of some of profits giving back, rather than reflecting the demand for social responsibility actively with centered corporate management in South Korea. However, it proves that in social influence, not the number of potential companies doing CSR but the companies’ activity itself is higher, also shows that the collaborative opportunities between Corporation and NPO will increase. For those reasons, this study requires ①a supporting system to communicate and reconcile with Corporation and NPO, to match and distribute resources, and to activate cooperation and ②the establishment of a ‘Matching System’ institution providing incentivs.

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